Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 24 lipca 2013, 13:05

autor: Filip Grabski

Eternal Sonata – Chopin. Polskie akcenty w grach komputerowych - Mass Effect, Call of Duty

Nie tylko produkcje autorstwa rodzimych deweloprów zawierają jakieś nawiązania do Polski. Zdarza się, że twórcy z Zachodu (ale nie tylko) wplatają w fabułę swoich gier różnego rodzaju "polskie smaczki".

Eternal Sonata – Chopin

Tego jeszcze nie grali! Cała produkcja o Fryderyku Chopinie, która nie jest grą z Polski ani grą muzyczną? Tak, ale w sumie nie powinniśmy się dziwić, wszak Eternal Sonata to dzieło powstałe w Japonii, a Japończycy kochają Chopina. Głównym bohaterem jest nasz eksportowy pianista i kompozytor, który zmarł na gruźlicę w wieku 39 lat. Wydana przez Namco Bandai w 2007 roku Eternal Sonata dzieje się tuż przed jego śmiercią w fikcyjnym, wyśnionym przezeń świecie bazującym na jego życiu i utworach – sam Fryderyk jest natomiast jedną z 12 grywalnych postaci (i wygląda na koleżkę żywcem wyrwanego z Czarodziejki z Księżyca). Tytuł kładzie silny nacisk na muzykę, która stanowi tło opowieści i jest wykorzystywana podczas turowych pojedynków (dodatkowy smaczek z tym związany: jeden z ataków bazujący na mocy światła nazywa się „orzeł biały”... tylko szkoda, że wokół Fryderyka pojawiają się wówczas jakieś dziwne cebule, a nie nasz dumny, pierzasty symbol).

Kompozycje Chopina nie występują na szczęście jedynie w produkcjach z Kraju Kwitnącej Wiśni. W BioShocku Infinite nieco zaburzona wersja jego nokturnów rozbrzmiewa w dokach przez system zainstalowanych tam głośników. Sympatyczny motyw.

Niezwiązany tematycznie smaczek #4

Wszyscy, którzy grali 13 lat temu w bardzo solidne action RPG Vampire: The Masquerade – Redemption, doskonale pamiętają jednego z podstawowych oponentów. W kopalniach niedaleko Pragi Christof i jego drużyna zabili wiele stworów noszących swojskie miano szlachty. Te blade pokraki to ghule używane przez wampiry z klanu Tzimisce jako ochroniarze i strażnicy.

Filip Grabski

Filip Grabski

Z GRYOnline.pl współpracuje od marca 2008 roku. Zaczynał od pisania newsów, potem przeszedł do publicystyki i przy okazji tworzył treści dla serwisu Gameplay.pl. Obecnie przede wszystkim projektuje grafiki widoczne na stronie głównej (i nie tylko) oraz opiekuje się ciekawostkami filmowymi dla Filmomaniaka. Od 1994 roku z pełną świadomością zaczął użytkować pecety, czemu pozostaje wierny do dzisiaj. Prywatnie ojciec, mąż, podcaster (od 8 lat współtworzy Podcast Hammerzeit) i miłośnik konsumowania popkultury, zarówno tej wizualnej (na dobry film i serial zawsze znajdzie czas), jak i dźwiękowej (szczególnie, gdy brzmi ona jak gitara elektryczna).

więcej

16 gier, które zrobiono tylko dla Polaków - i nie zna ich nikt inny
16 gier, które zrobiono tylko dla Polaków - i nie zna ich nikt inny

Zanim rynek gier się całkowicie zglobalizował, regularnie otrzymywaliśmy niskobudżetowe, hermetyczne tytuły skrojone ewidentnie pod rodzimy rynek, w których spotykaliśmy postacie z polskiej popkultury albo zwiedzaliśmy typowo polskie miejscówki.

Polskie wojsko w grach wideo – od husarii po GROM
Polskie wojsko w grach wideo – od husarii po GROM

15 sierpnia obchodzimy Święto Wojska Polskiego. Z tej okazji przekopaliśmy się przez masę gier wideo i wybraliśmy te, w których pojawiają się polskie oddziały.

Polskie akcenty w grach komputerowych - odsłona druga
Polskie akcenty w grach komputerowych - odsłona druga

Polacy nie gęsi i swoje świetne studia deweloperskie mają. Ale przecież nie zawsze tak było i miło przeczytać o tym, że twórcy z innych krajów często nawiązywali do polskiej historii lub decydowali się umieszczać akcję gry na terenie naszego kraju.