futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Technologie 26 października 2013, 08:00

autor: Adrian Werner

Xbox One – używane gry i zabezpieczenia DRM. Xbox One – wszystko, co wiemy o nowej konsoli Microsoftu

Do startu nowej generacji konsol pozostało niespełna pół roku. To dobry moment, aby podsumować wszystko, co wiemy na temat Xboksa One.

Xbox One – używane gry i zabezpieczenia DRM

W kwestii podejścia do handlu używanymi grami Xbox One będzie tradycyjną konsolą i zaoferuje wszystko, do czego zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Gry mają być sprzedawane więc głównie na płytach Blu-ray, które przez cały czas rozgrywki będą musiały znajdować się w czytniku. Nie pojawią się żadne aktywacje poprzez sieć ani jakiekolwiek ograniczenia przy pożyczaniu lub handlu używanymi egzemplarzami.

Handel używanymi grami pudełkowymi będzie wyglądać tak jak w przypadku Xboksa 360. - 2013-10-17
Handel używanymi grami pudełkowymi będzie wyglądać tak jak w przypadku Xboksa 360.

Wszystkie te rozwiązania wywalczyli sobie sami gracze. Jeszcze kilka tygodni temu sytuacja prezentowała się bowiem zgoła inaczej. Konsola miała wymagać przynajmniej jednego połączenia dziennie z serwerami Microsoftu. Powodem był schemat ograniczający handel używanymi grami. Ich skupem i sprzedażą zajmowałyby się wyłącznie sklepy, które podpisały odpowiednie umowy zapewniające dostęp do systemu opartego na chmurze Azure, zarządzającego przypisywaniem gier do konkretnych urządzeń. Mechanizmy te sprawiłyby, że bez połączenia z internetem moglibyśmy bawić się tylko przez określony czas, po upływie którego pozostawalibyśmy z bezużyteczną konsolą.

Zapowiedzi takich rozwiązań wywołały oburzenie graczy. Microsoft na pewno spodziewał się negatywnej reakcji, ale nie przewidział jej skali. Nie pomogły mętne tłumaczenia pracowników firmy, głosy wsparcia niektórych deweloperów ani obietnice dodatkowych funkcji, jakie miał umożliwić ten system. Przez kilka tygodni zarówno gracze, jak i prasa wylewali na Xboksa One kolejne wiadra pomyj. Sytuację natychmiast wykorzystało Sony, naśmiewając się ze swego konkurenta. W połączeniu z niezadowalającymi wynikami pre-orderów zmusiło to ostatecznie Microsoft do zmiany planów. Porzucono wszystkie kontrowersyjne rozwiązania i powrócono do tych, które oferował Xbox 360.

Zrezygnowanie z restrykcyjnego DRM-u okupione zostało kilkoma ofiarami. Znikło dzielenie się grami z członkami rodziny oraz możliwość zabawy bez konieczności wkładania płytki do czytnika. Dla większości graczy jest to jednak niewielka cena za pozbycie się ograniczeń, jakie pierwotnie planował Microsoft.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

PlayStation 4 - wszystko, co wiemy o konsoli PS4 firmy Sony
PlayStation 4 - wszystko, co wiemy o konsoli PS4 firmy Sony

PlayStation 4 ma szanse przywrócić firmie Sony pozycję lidera na rynku konsol. Dzielimy się z Wami wszystkim, co wiemy na temat tej platformy.