Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 9 stycznia 2013, 13:49

autor: Łukasz Malik

Sony – umacnianie marki PlayStation i docieranie do nowych odbiorców. Sukcesy i porażki polskich wydawców, czyli co kupowali Polacy w 2012

Czy Diablo III sprzedało się lepiej od Battlefielda 3 ? Kto rozdaje karty na polskim rynku gier? Na te i inne pytania odpowiadamy w podsumowaniu minionego roku z perspektywy rodzimych wydawców.

Miniony rok na pewno był udany dla platformy Muve Digital, do oferty trafiły tytuły od nowych wydawców m.in. Warner Bros., THQ czy Capcom. Atrakcyjne wyprzedaże gier Rockstara i 2K oraz Zimobranie na pewno przyciągnęły do sklepu nowych użytkowników, bogata oferta jaką już w tym momencie dysponuje cyfrowy sklep Cenegi sprawił, że klienci mieli w czym wybierać. Ciekawe jak na rozwój Muve sprawi formalne wydzielenie od Cenegi i założenie nowej spółki.

Sony – umacnianie marki PlayStation i docieranie do nowych odbiorców

NA PLUSIE:
  • umacnianie marki PlayStation wśród polskich graczy;
  • popularyzacja gier wśród osób niemających do czynienia z rozrywką elektroniczną;
  • konsekwencja w lokalizowaniu własnych tytułów.
NA MINUSIE:
  • dla kogo jest PS Vita?
  • mało gier dla core’owych odbiorców w 2012.

Niski udział Microsoftu i marginalna obecność Nintendo na naszym rynku sprawiły, że PlayStation stało się niemal synonimem słowa „konsola” w Polsce. Duża w tym zasługa rodzimego oddziału Sony, który konsekwentnie rozbudowuje świadomość tej marki w naszym kraju – charakterystyczne logo konsoli widzimy m.in. w większości reklam multiplatformowych tytułów EA czy Ubisoftu. Dodatkowo polski oddział SCE bardzo dba o popularyzację rozrywki elektronicznej wśród casuali. Wysoka sprzedaż takich tytułów jak Wonderbook czy Sports Champions 2 sprawia, że firma jest w stanie kontynuować swój program lokalizacji 2.0, dzięki któremu praktycznie wszystkie gry firmowane logiem SCEP przemawiają do nas w rodzimym języku. Za tę konsekwencję należą się polskiemu oddziałowi koncernu wielkie brawa. 2012 był dla Sony rokiem casuali: Sorcery: Świat magii, DanceStar IMPREZA, Sports Champions 2 i Wonderbook: Księga czarów przyćmiły premiery Twisted Metala, Podróży czy WarHawka.

Z punktu widzenia hardkorowych odbiorców najbliższy rok za to zapowiada się dużo bardziej interesująco. God of War: Wstąpienie, The Last of Us czy Beyond: Two Souls mogą okazać się tytułami godnie wieńczącymi tę generację konsol.

Bystry jak... Natalia Siwiec. Tak Sony promowało grę Smart As... na PS Vita. - 2013-01-10
Bystry jak... Natalia Siwiec. Tak Sony promowało grę Smart As... na PS Vita.

Vita jest dla Sony problemem, który w czasach rosnących możliwości obliczeniowych smartfonów oraz popularyzacji tabletów będzie trudno rozwiązać – ciężko przebić oferty App Store i Google Play z niezłymi grami, które można kupić za niecałe 10 zł. Polski oddział Sony próbował ubrać Vitę w szaty produktu ekskluzywnego, przeznaczonego dla młodych, bogatych ludzi sukcesu lubujących się w gadżetach, jednak kilku celebrytów nie było w stanie sprawić, by nowy handheld stał się przebojem i powtórzył sukces swojego poprzednika. W niecały rok od premiery konsoli nierzadko zdarzają się przypadki, że gry na Vitę sprzedają się gorzej niż tytuły na stareńkie PS2, o PSP już nie wspominając. Sony czeka sporo pracy, jedna w tym miejscu warto zadać pytanie czy na promocję nowej konsoli starczy środków. Sama przyszłość Vity stoi pod dużym znakiem zapytania – w planach wydawniczych ze świecą szukać gry z zadatkami na hit, a kilka wydanych już potencjalnych system sellerów nie spełniło wysokich oczekiwań. Czy w 2014 roku Sony rakiem wycofa się ze wspierania Vity i przedwcześnie uśmierci konsolę?

Ubisoft – mniej superprodukcji, więcej gier free-to-play

NA PLUSIE:
  • bardzo dobry wynik trzeciego Assassin’s Creed w Polsce;
  • udane wejście w segment free-to-play.
NA MINUSIE:
  • Future Soldier poniżej oczekiwań.

Polski oddział Ubisoftu stale odnotowuje wzrost udziału w rynku. 2012 rok był o tyle ciekawy, że pokazywał nową strategię koncernu – ograniczenie liczby wysokobudżetowych tytułów AAA oraz małe sukcesy w segmencie free-to-play. Jednak pierwsza z dużych premier, czyli Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier, okazała się rozczarowaniem, niższa od zakładanej sprzedaż oraz umiarkowane oceny mediów na pewno stanowiły cios dla francuskiego koncernu. Na szczęście dla Ubisoftu Assassin's Creed III, tak na świecie, jak i w naszym kraju, sprzedał się świetnie, nawet pomimo faktu, że gra nie była takim objawieniem jak druga część i największych fanów serii odrobinę rozczarowała. Niespodzianką okazał się za to trzeci Far Cry. Ciepłe przyjęcie przez media i graczy przełożyło się na wysoką sprzedaż.

Far Cry 3 okazał się być przebojem, co po średnio udanej dwójce nie było pewne. - 2013-01-10
Far Cry 3 okazał się być przebojem, co po średnio udanej dwójce nie było pewne.

Rodzimy oddział Ubisoftu zauważył potencjał drzemiący w grach free-to-play. The Settlers Online odniosło ogromny sukces w naszym kraju, w sierpniu wystartował także Tom Clancy’s Ghost Recon Online, który ma się całkiem nieźle, co dobrze wróży produkcjom Ubisoftu w modelu F2P zaplanowanym na przyszły rok. A jest na co czekać: Might & Magic: Heroes Online, Anno Online czy Silent Hunter Online. Niewiadomą pozostaje za to ilość superprodukcji z charakterystycznym okrągłym logiem, w które zagramy w 2013 roku. Pewniakiem jest Splinter Cell: Blacklist, podobno są szanse w ostatnim kwartale na premierę Watch Dogs, ale największą zagadką pozostaje kolejny Assassin’s Creed, który od trzech lat regularnie pojawia się w październiku lub listopadzie każdego roku.