Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 27 grudnia 2012, 10:10

autor: Mariusz Socha

Uplay, Desura i GMG. Steam, Origin, Muve i CDP.pl - rozkwit elektronicznej dystrybucji w Polsce

2012 rok na pewno zapamiętamy za podjęcie widocznych kroków mających spopularyzowanie wśród polskich graczy dystrybucji elektronicznej. Czym próbowały nas przyciągnąć największe serwisy sprzedające cyfrowo gry?

Uplay, Desura i GMG

Podsumowując sektor elektronicznej dystrybucji w 2012 roku, nie można pominąć kilku mniejszych serwisów, mających jednak dość ugruntowaną pozycję wśród polskich graczy. Listę tę otwiera Uplay, którego bolączką, podobnie jak rok temu, nadal jest dość okrojona oferta gier (katalog Ubisoftu). Alternatywą dla GOG.com i interesującym przystankiem dla fanów produkcji niezależnych był w tym roku serwis Desura, koncentrujący się przede wszystkim na grach indie. Hardkorowi gracze, którym nie przeszkadzał brak polskiej wersji językowej strony, odwiedzali też często Green Man Gaming, który dzięki wsparciu systemu PayPal i częstym promocjom połączonym z udostępnianiem kodów zniżkowych umożliwiał zakup gier w atrakcyjnych cenach.

Trendy cyfrowej dystrybucji w 2012 roku

Użytkowników jest więcej i inwestują w sprzęt

Steam stale monitorujący specyfikacje sprzętowe swoich użytkowników dostarcza co roku ciekawych danych na temat tego, jak zmienia się komputer przeciętnego gracza korzystającego z cyfrowej dystrybucji. Listopadowe statystyki pokazały, że ponad 53% fanów platformy Valve ma karty graficzne kompatybilne z DirectX 11. Ponadto fani elektronicznej rozrywki systematycznie kupują lepszy sprzęt i nowsze oprogramowanie, co potwierdza coraz większa popularność karty GeForce GTX 560 Ti (wiodący model) i systemu Windows 7 (ponad 50% użytkowników). Ciągle rośnie też rzesza graczy korzystających z tego modelu dystrybucji. Dowodem na to jest wzrost liczby użytkowników Origin do 30 milionów i prawie 50 milionów kont zarejestrowanych na Steamie.

Platformy cyfrowej dystrybucji i paczki gier jako naczynia połączone

Popularność cyfrowych pakietów gier typu Humble Indie Bundle czy Indie Gala kupowanych przez graczy za dowolną kwotę unaoczniła, że swoista symbioza między podobnymi akcjami a serwisami cyfrowej dystrybucji, w których można aktywować zakupione klucze, często decyduje o tym, czy wydajemy na nie zaoszczędzone pieniądze. Konsekwencją tej sytuacji jest jednocześnie fakt, że nabyte w ten sposób paczki gier niejednokrotnie odkładamy na cyfrową półkę, gdzie z miesiąca na miesiąc przykrywa je coraz grubsza warstwa wirtualnego kurzu. Nie ma jednak wątpliwości, że rok 2012 był szczególny także ze względu na fakt, że na tego typu rozwiązanie dystrybucyjne zdecydowała się firma THQ, która zaoferowała pakiet 9 swoich gier, w tym wiele hitów, takich jak: Darksiders, Company of Heroes, Saints Row: The Third i Warhammer 40 000: Dawn of War.

Kupujemy więcej, płacimy mniej

Dynamiczny rozwój branży spowodował, że przeciętny polski gracz w 2012 roku coraz częściej korzystał z wielu różnych serwisów cyfrowej dystrybucji, wyszukując najkorzystniejsze oferty. Wymienialiśmy się informacjami, udostępnialiśmy kody zniżkowe i spisy ofert promocyjnych na forach internetowych, w serwisach społecznościowych i specjalnych grupach tematycznych. Na forum naszego serwisu wątkiem do tego przeznaczonym są Łowcy okazji, którzy w tym roku przekroczyli setną odsłonę.

GOG.com – mesjasz cyfrowej dystrybucji nadejdzie z Polski?
GOG.com – mesjasz cyfrowej dystrybucji nadejdzie z Polski?

GOG.com wreszcie otwiera się na polski rynek. Z tej okazji odwiedziliśmy warszawską siedzibę firmy, by dowiedzieć się, jak działa najpoważniejszy konkurent Steama... i czy ma szansę w starciu z tą platformą, gdy Valve Software wprowadzi złotówki.