Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 22 lutego 2002, 17:50

autor: Kacper Kieja

Praetorians. RTS 2002

Od czasu ukazania się programów Dune II i Warcraft strategie czasu rzeczywistego biją rekordy popularności. Co nas czeka w najbliższej przyszłości? Autor niniejszego artykułu skupił się na kilku nadciągających tytułach.

Praetorians

Podobnie, jak Myth III, nie będzie to typowa strategia czasu rzeczywistego (znowu w trakcie trwania misji będziesz dysponować ograniczoną liczbą jednostek). Ale warto o niej wspomnieć z co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze program jest realizowany w hiszpańskiej firmie Pyro Studios, znanej do tej pory ze świetnie przyjętej serii Komandosów. Po drugie opowiada o ciekawych czasach, a mianowicie epoce Imperium Rzymskiego. Przed tobą wyzwanie w postaci kampanii, którą możesz rozegrać stając na czele Rzymian i mierząc się w śmiertelnym pojedynku z Barbarzyńcami (którym to mianem wspólnie obdarowano Galów i German) lub Egipcjanami. W czasie walki ogromne znaczenie mieć będzie rozumne wykorzystanie możliwości poszczególnych oddziałów, umiejętne ustawianie ich w formacje oraz korzystanie z ciężkiego sprzętu bojowego, takiego jak tarany lub katapulty. Autorzy zaznaczają też, że ważne stanie się sprawne korzystanie z umiejętności dowódców oddziałów.

W trybie gry wieloosobowej do twej dyspozycji staną już nie tylko wojska rzymskie, ale również przeciwnicy z trybu single player. Praetorians chyba nie ukaże się zbyt szybko. Na stronie firmy Eidos nie ma nawet o niej wzmianki, a strona firmy Pyro w ogóle jest wyłączona. Ale chyba nie oznacza to jakiś kłopotów, bo trudno mi wyobrazić sobie, aby zbankrutowała firma, która wydała serię Komandosów!

Poza opisanymi powyżej programami zobaczymy całe tony RTS-ów powstających najczęściej w mało znanych studiach developerskich. Na przykład firma Magitech przygotowuje grę zatytułowaną Takeda (pewnie bohaterami będą Zulusi :), która ma oferować znaczny realizm bitewnych symulacji. Ale program wygląda na tak nieprawdopodobnie ubogi pod względem graficznym, że zamiast podróży do Japonii zaoferuje chyba graczom podróż w głęboką przeszłość „growego” przemysłu. Na Daleki Wschód wybierzemy się również dzięki grze Dragon Throne tworzonej przez firmę Object Software, a której termin wydania określony jest niestety skrótem TBD, zwykle oznaczającym, że czekanie Trwać Będzie Długo. Dragon Throne opowiada o niezwykle interesujących czasach w historii Chin, czyli walce Trzech Królestw, rozpoczętej w 3 wieku naszej ery. Niestety ostatnią rzeczą, jaką mogę powiedzieć o tej grze (fakt, że tylko na podstawie screenów) jest to, że ma ona atrakcyjną grafikę. Ludziki na mapie wyglądają jak przerośnięte karaluchy, budowle są jakieś toporne, a całość scenografii szaro-bura. No, ale zobaczymy. Autorzy wprowadzili zaawansowany system charakterystyk żołnierzy oraz bardzo rozbudowane „drzewko” technologii, korzystając z którego można dokonać przeszło 100 odkryć. Na Daleki Wschód trafiamy również w Battle Realms. Gra na Zachodzie jest już w sprzedaży od dawna, a polski dystrybutor kończy prace lokalizacyjne. W programie zastosowano kilka bardzo interesujących pomysłów, bardzo dobrze również prezentują się zarówno grafika, jak i grywalność. Trudno jednak nie zauważyć znacznych uproszczeń taktycznych, które powodują, że większość bitew zmienia się w bezładne łomotaniny, gdzie rola gracza staje się dość mocno ograniczona.

Nieźle prezentuje się The Druid King, tworzony przez Bułgarów z firmy Haemimont, która w Polsce stała się znana dzięki RTS-owi, zatytułowanemu Tzar. Podobnie jak komiksy i filmy z Asterixem w roli głównej, Druid King przeniesie cię w czasy konfiktu rzymsko-galijskiego. Naprzeciw świetnie wyszkolonych rzymskich legionów stanie odważna, liczna, lecz pozbawiona wojskowej dyscypliny masa barbarzyńskich wojowników. Gra ma dość wyraźnie dzielić się na dwie części: typowo strategiczną oraz fabularną, gdzie będziesz miał możliwość wyboru pomiędzy różnymi scenariuszami. Twórcy programu twierdzą, że na bitewnych mapach będzie mogło znaleźć się nawet kilka tysięcy jednostek, ale kiedy przyglądam się screenom, to trudno mi w takie reklamowe bajędy uwierzyć. Ważną rolę odegrają bohaterowie, którzy nie tylko będą korzystać z magicznych przedmiotów, ale też zdobywać punkty doświadczenia i uczyć się nowych umiejętności.

Warcraft III: Reign of Chaos

Warcraft III: Reign of Chaos

Polanie II

Polanie II

Medieval: Total War

Medieval: Total War

Warlords: Battlecry II

Warlords: Battlecry II

Praetorians

Praetorians

American Conquest

American Conquest

Warrior Kings

Warrior Kings

Celtic Kings: Rage of War

Celtic Kings: Rage of War

Myth III: Era Wilka

Myth III: Era Wilka

Starmageddon

Starmageddon

Takeda

Takeda

Fort Commander

Fort Commander

Strategie czasu rzeczywistego - krótka podróż w przeszłość i przyszłość

Od czasu ukazania się programów Dune II i Warcraft strategie czasu rzeczywistego biją rekordy popularności. Co nas czeka w najbliższej przyszłości? Autor niniejszego artykułu skupił się, (subiektywnie, rzecz jasna) na kilku nadciągających tytułach.