Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 22 lutego 2002, 17:50

autor: Kacper Kieja

Medieval: Total War. RTS 2002

Od czasu ukazania się programów Dune II i Warcraft strategie czasu rzeczywistego biją rekordy popularności. Co nas czeka w najbliższej przyszłości? Autor niniejszego artykułu skupił się na kilku nadciągających tytułach.

Medieval: Total War

Ta gra będzie wspaniałym prezentem dla wszystkich, którzy polubili Shoguna wraz z jego rozszerzeniem Mongol Invasion. Można wręcz powiedzieć, że Medieval to taki Shogun de Luxe, którego akcję przeniesiono ze średniowiecznej Japonii do średniowiecznej Europy. Grę rozpoczynasz w roku 1095 i wcielasz w postać jednego z 12 europejskich władców, a twoim zadaniem stanie się opanowanie reszty kontynentu. Podobnie jak w Shogunie gra będzie podzielona na część strategiczną (tu kierujesz ruchami wojsk, zarządzasz gospodarką, inicjujesz akcje dyplomatyczne) oraz taktyczną (uczestniczysz w zmaganiach wielotysięcznych armii i sterujesz oddziałami na polu bitwy). W tym pierwszym wypadku możesz spokojnie się zastanawiać nad swym postępowaniem, gdyż akcja toczy się w trybie turowym. W drugim, natomiast, wypadku, musisz już wykazać się refleksem i umiejętnością szybkiego podejmowania decyzji, gdyż masz do czynienia z zabawą w czasie rzeczywistym.

W dodatku zabawa ta toczy się na trójwymiarowym planie, gdzie ogromne znaczenie mają ukształtowanie terenu oraz warunki pogodowe. Imponująco przedstawia się liczba typów jednostek, które będziesz mógł powołać do walki. Łącznie ma ich być przeszło sto, oczywiście znajdziesz oddziały charakterystyczne dla danej epoki lub dla danego państwa. Podobnie jak w Shogunie ogromna rola przypada generałom. Morale i sprawność bojowa wojsk jest ściśle zależna od liczby wygranych przez generała bitew. Im dowódca skuteczniejszy, tym większa szansa, że żołnierze zaufają mu i na przykład nie rzucą się niespodziewanie do panicznej ucieczki. Elementy gospodarcze nie będą w Medieval szczególnie wyeksponowane (w Shogunie twoim zadaniem było tylko uprawianie ryżu i ewentualnie zakładanie nielicznych kopalń), ale oczywiście ich rola też będzie ważna. Prowincje wytworzą cenne towary, będziesz mógł również ustanowić szlaki handlowe.

Warrior Kings

Ten program powinien się w naszych sklepach pojawić pod koniec marca i myślę, że warto już przygotować się na całe dnie rewelacyjnej rozrywki. Oto odwiedzisz fantastyczną krainę, będącą czymś w rodzaju alternatywnej średniowiecznej Europy. Na jej terenie walczą ze sobą trzy potężne imperia. Są to siły Pogan, religijni fanatycy spod znaku Imperium oraz ludzie zafascynowani możliwościami renesansowej techniki. Jednak nie opowieść o losach krainy jest najważniejsza w tej grze, ale fantastycznie (podobno!) przygotowane opcje militarne. Oto na wielkich mapach spotkają się ogromne armie (na screenach widać jak pieczołowicie zostały one przygotowane). Dzięki zastosowaniu grafiki 3D i wprowadzeniu interaktywnego środowiska będziesz mógł skorzystać z wielu niedostępnych w innym wypadku opcji (np. korzystanie z ukształtowania terenu). Jeden z twórców programu - David Bailey – mówi: „terrain and elevation affect everything including resource gathering, range, route finding, speeds, damage, and even shrapnel damage from rocky ground”. Program ma dysponować bardzo mocną Sztuczną Inteligencją, co pozwoli zarówno na prawidłowe zarządzanie twymi wojskami, jak i rozsądne kierowanie armią komputera. Twoje oddziały będą tworzyć formacje i osłaniać jednostki atakujące z dystansu. Łucznicy wyślą w stronę wroga chmurę strzał, wycofają się, załadują i zaatakują powtórnie. Dysponować będziesz czteroma podstawowymi typami formacji: linią, klinem, jeżem i rozproszoną. Jednak wielkimi formacjami, chociaż morderczymi w czasie ataku, będzie dość trudno manewrować. W końcu wiadomo, że taka kupa luda potrzebuje czasu, aby zmienić kierunek marszu oraz ustawienie szeregów. Jednak, aby odnieść zwycięstwo będziesz musiał zadbać również o gospodarkę, a przede wszystkim o uprawę roli, gdyż źle żywione oddziały będą dysponować o wiele mniejszą siłą bojową od żołnierzy wypasionych na jajecznicy i słoninie :). Autorzy podobno uważnie przestudiowali wczesnośredniowieczną historię, specjalnie dużo czasu poświęcając epoce Karola Wielkiego. Na tej postaci wzorowany jest zresztą jeden z bohaterów gry – Karlem Agnus.

Warcraft III: Reign of Chaos

Warcraft III: Reign of Chaos

Polanie II

Polanie II

Medieval: Total War

Medieval: Total War

Praetorians

Praetorians

Warlords: Battlecry II

Warlords: Battlecry II

American Conquest

American Conquest

Warrior Kings

Warrior Kings

Celtic Kings: Rage of War

Celtic Kings: Rage of War

Myth III: Era Wilka

Myth III: Era Wilka

Starmageddon

Starmageddon

Takeda

Takeda

Fort Commander

Fort Commander

Strategie czasu rzeczywistego - krótka podróż w przeszłość i przyszłość

Od czasu ukazania się programów Dune II i Warcraft strategie czasu rzeczywistego biją rekordy popularności. Co nas czeka w najbliższej przyszłości? Autor niniejszego artykułu skupił się, (subiektywnie, rzecz jasna) na kilku nadciągających tytułach.