Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 19 grudnia 2011, 13:56

W to się grało - Star Wars: Knights of the Old Republic

Tuż przed premierą gry Star Wars: The Old Republic przypominamy produkcję, od której zaczęła się przygoda firmy BioWare z uniwersum Gwiezdnych Wojen.

Pomysł stworzenia komputerowego erpega osadzonego w uniwersum Gwiezdnych wojen narodził się w firmie LucasArts pod koniec 1999 roku. Właściciele popularnej licencji nie mieli zielonego pojęcia o tym gatunku, dlatego postanowili znaleźć odpowiedniego partnera i zrzucić na jego barki ciężar przygotowania produktu. Wybór padł na studio BioWare, które w tamtym czasie mogło pochwalić się zaledwie jednym przedstawicielem gier tego rodzaju, ale za to powszechnie wielbionym – mowa oczywiście o Baldur’s Gate. Dodatkowym atutem dewelopera okazało się doświadczenie z konsolami. Kanadyjczycy nie mieli żadnych oporów przed eksperymentami z innymi platformami sprzętowymi, co udowodnili kilka miesięcy później, dając światu drugą odsłonę cyklu MDK. Rozmowy były krótkie i obie strony szybko doszły do porozumienia. Postanowiono, że gra zostanie opracowana z myślą o PC i nowej konsoli firmy Microsoft, która miała stanąć do walki o klienta dopiero za dwa lata.

Ostatecznie wersja xboksowa okazała się tą priorytetową dla wydawcy i zadebiutowała jako pierwsza – stało się dokładnie 15 lipca 2003 roku. Zawiedzionym posiadaczom blaszaków nie pozostało nic innego, jak uzbroić się w cierpliwość. Dedykowana komputerom osobistym edycja trafiła do sklepów dopiero 19 listopada 2003 roku, a więc cztery lata po starcie projektu.

Knights of the Old Republic to pierwsze RPG, które opublikowano na Xboksa. Wydawca odrzucił pomysł stworzenia konwersji na pozostałe konsole ówczesnej generacji, mimo że autorzy mieli już na tym polu pewne sukcesy. Decyzja ta była jednak kanadyjskiej firmie na rękę, bowiem pisanie programu na platformę Microsoftu nie różniło się specjalnie od produkcji gry na PC. Miłość BioWare do urządzeń giganta z Redmond trwała długie lata: zarówno Jade Empire, jak i szalenie dziś popularny Mass Effect początkowo trafiły wyłącznie na „zielone” konsole.

Opracowywanie gry rozpoczęto od wymyślenia przekonującej opowieści. O nawiązaniu do pierwszej trylogii nie było oczywiście mowy – LucasArts chciał, by produkt był w jakiś sposób związany z nowym tryptykiem, nad którym w pocie czoła pracował wówczas George Lucas. Ludziom z BioWare podrzucono nawet propozycję, by ich dzieło zostało wirtualnym odpowiednikiem drugiego epizodu filmowej sagi, Ataku klonów. Na ten pomysł deweloperzy jednak zgodzić się nie chcieli. W końcu zdecydowano, że scenarzyści cofną się w czasie i skupią na wydarzeniach, które miały miejsce cztery tysiące lat przed historią opowiedzianą w Mrocznym widmie. Takie rozwiązanie pozwoliło zachować Kanadyjczykom twórczą wolność. Obie strony były z tego faktu zadowolone.

W Star Wars: Knights of the Old Republic, bo taki tytuł ostatecznie otrzymał ów produkt, wcielamy się w żołnierza odbywającego służbę na republikańskim krążowniku Endar Spire. Zmagania rozpoczynają się w chwili, gdy okręt zostaje zaatakowany przez flotę Sithów, dowodzoną przez głównego antagonistę gry, Dartha Malaka. Celem Lorda jest schwytanie Bastili Shan, członkini Zakonu Jedi, której jako jednej z niewielu udało się ujarzmić bitewną medytację – bardzo rzadką umiejętność, potrafiącą wpłynąć na morale zarówno wrogich, jak i sojuszniczych armii. Sith nie ma jednak szczęścia, bo kobieta wymyka się obławie i ucieka z oblężonego statku za pomocą kapsuły ratunkowej, awaryjnie lądując na pobliskiej planecie Taris. W podobny sposób z Endar Spire wydostaje się również nasz podopieczny i w tym samym momencie rozpoczyna się jego wielka przygoda. Wykorzystując Moc, wynikające z jej opanowania nadprzyrodzone talenty oraz pomoc spotykanych w trakcie zmagań sojuszników, musi przywrócić pokój galaktyce. A jak to zwykle bywa, nie jest to łatwe zadanie.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Star Wars: Knights of the Old Republic

Star Wars: Knights of the Old Republic

W to się grało - Guild Wars. Wydanie z konkursem
W to się grało - Guild Wars. Wydanie z konkursem

Guild Wars wyszło w 2005 roku i pokazało, że warto stawiać na oryginalność. Produkcja MMO studia ArenaNet nie miała abonamentu i wyznaczała standardy tego, jak powinny wyglądać i działać gry sieciowe. W tym wydaniu cyklu konkurs z atrakcyjnymi nagrodami.

W to się grało - Wolfenstein 3D kończy dziś 20 lat!
W to się grało - Wolfenstein 3D kończy dziś 20 lat!

Pierwszy FPS z prawdziwego zdarzenia zadebiutował 5 maja 1992 roku, czyli dokładnie dwadzieścia lat temu. Przyglądamy się co miał do zaoferowania przebój firmy id Software, dzieło późniejszych twórców Dooma i Quake'a.

W to się grało - Diablo
W to się grało - Diablo

Na miesiąc przed premierą trzeciej gry z serii Diablo przypominamy jej pamiętny pierwowzór. Jak prezentowała się osada Tristram, gdy po raz pierwszy odwiedzaliśmy ją szesnaście lat temu?