Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 24 stycznia 2011, 11:24

Poprzednio w Dead Space

Na początku XXV wieku ludzkość staje przed widmem zagłady. Zachłannie eksploatowana Ziemia zostaje całkowicie wyjałowiona z surowców naturalnych. Jedynym rozsądnym wyjściem z beznadziejnej sytuacji jest próba odnalezienia potrzebnych surowców w kosmosie.

Na początku XXV wieku ludzkość staje przed widmem zagłady. Zachłannie eksploatowana od setek lat Ziemia zostaje całkowicie wyjałowiona z surowców naturalnych, co mocno komplikuje mieszkańcom błękitnej planety i tak wystarczająco trudną egzystencję. Zgromadzone zapasy kurczą się w ekspresowym tempie, więc Ziemianie są zmuszeni do opracowania skutecznego planu ratunkowego. Po długich naradach uznają, że jedynym rozsądnym wyjściem z tej beznadziejnej sytuacji jest próba odnalezienia potrzebnych surowców w kosmosie.

Łamanie nr 35

Na ratunek ludzkości przychodzi koncern Concordance Extraction Corporation (CEC), który specjalizuje się w przeprowadzaniu operacji górniczych w koloniach założonych przez Ziemian. To właśnie ta firma opracowała prototyp statku kosmicznego, którego celem jest tzw. „łamanie planet”. Proces ten polega na wyrywaniu (w sensie dosłownym) fragmentów wytypowanego przez naukowców globu wraz ze znajdującymi się w środku minerałami. Ogromny kawał skały zostaje następnie poddany na miejscu obróbce, w celu odseparowania cennych surowców. Kiedy cała operacja kończy się sukcesem, wydobyty materiał pakuje się na pokład mniejszych statków transportowych i odsyła na Ziemię.

Proces łamania planety.

Pierwszym i zarazem najsłynniejszym planetołamaczem jest statek USG Ishimura, zbudowany w 2446 roku i nazwany tak na część naukowca Hidekiego Ishimury, który opracował rewolucyjny napęd ShockPoint, pozwalający znacznie skrócić czas podróży w kosmosie. W 2508 roku okręt ma już na swoim koncie trzydzieści cztery udane łamania, a jego kolejną ofiarą staje się siódma planeta systemu Aegis, pod powierzchnią której rzekomo kryje się mnóstwo cennych surowców. W rzeczywistości akcja ta ma zupełnie inny cel. W znajdującej się na Aegis VII kolonii przechowywany jest Czerwony Znak – wykonana przez ludzi kopia starożytnego artefaktu, który dwieście lat wcześniej został znaleziony na Ziemi. Ktoś jednak zapragnął posiąść ów obiekt i pod przykrywką operacji górniczej, sekretnie przetransportował go na Ishimurę. Ów tajemniczy jegomość nie wziął jednak pod uwagę, że usunięcie Znaku z planety doprowadzi do jednej z najstraszniejszych w dziejach katastrofy.

Przybycie kawalerii

Kiedy na Ishimurze rozpętuje się piekło, jeden z członków załogi wysyła do korporacji CEC sygnał ratunkowy. Do zbadania sytuacji wyznaczony zostaje niewielki statek USG Kellion, na pokładzie którego znajduje się pięć osób: kapitan Zach Hammond, pilot Chen, inżynier Isaac Clarke, informatyczka Kendra Daniels oraz kapral Johnston, oficer ochrony i specjalista od rozwiązań siłowych. Trzecia z wymienionych person – i zarazem główny bohater gry Dead Space – sama wyraziła chęć wzięcia udziału w akcji. Powód jest prozaiczny. Na Ishimurze pracuje Nicole Brennan, dziewczyna Clarke'a, który postanawia wykorzystać nadarzającą się okazję, by spotkać się z nią po długiej rozłące.

Wszystko przebiega zgodnie z planem do momentu, w którym Kellion dociera w pobliże Aegis VII. Ishimura pozostaje głucha na próby ustanowienia łączności, a kiedy brygada ratunkowa zaczyna manewr dokowania, okazuje się, że odpowiedzialny za przyjmowanie gości system jest zepsuty. Chen wykonuje manewr awaryjnego lądowania i cudem sadza maszynę na planetołamaczu, ale przy okazji mocno uszkadza statek. Członkom załogi Kelliona, o dziwo, nic się nie staje.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Dead Space 2

Dead Space 2

Dead Space (2008)

Dead Space (2008)