Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 3 stycznia 2011, 14:49

autor: Aleksander Kaczmarek

Dziesięć lat gry-online.pl - cz.1: Branża gier 10 lat temu (3)

Z okazji dziesięciolecia startu serwisu gry-online.pl cofamy się do początku XXI wieku, by przyjrzeć się, jak wyglądała branża gier w tamtym okresie.

Globalna sieć okazała się znakomitym medium dla branżowego dziennikarstwa. Z uwagi na proporcjonalnie niższe koszty funkcjonowania serwisy internetowe poświęcone grom wideo powstawały jak grzyby po deszczu. W 2001 roku działały już m.in. IGN i GameSpot, sporą popularnością cieszył się także Adrenaline Vault, a Eurogamer odważnie stawiał pierwsze kroki.

Pod względem zawartości wortale znacząco odbiegały od swoich dzisiejszych odpowiedników, ale też w roku 2000 czy 2001 zwiastuny wideo albo obszerne fragmenty gameplayów były czymś rzadkim. Serwisy opierały się więc głównie na tekstach – newsach, recenzjach, solucjach itp. Równolegle powstawały bardziej wyspecjalizowane strony, jak MobyGames czy GameRankings, zajmujące się gromadzeniem określonego typu informacji o przemyśle gier wideo (np. oceny recenzentów, listy płac).

Po pięciu latach od uruchomienia (1996) GameSpot cieszył się już opinią jednego z najważniejszych serwisów internetowych dla graczy.

Na rodzimym rynku branżowych mediów w latach 2000-2001 doszło do kilku istotnych przetasowań. Wśród periodyków drukowanych niepodważalnym numerem jeden był (i wciąż pozostaje) magazyn CD Action, który w tym czasie dwukrotnie zmienił wydawcę. O ówczesnych nakładach rzędu 200 tys. egzemplarzy można dziś tylko pomarzyć. W 2001 roku żywot w kioskach zakończyły IO, Oficjalny Polski Magazyn PlayStation, „cyberniekulturalny” Reset i kultowe pismo graczy z lat 90. ubiegłego stulecia – Secret Service (przechrzczone na New S Service). Ich miejsce zajęły nowe tytuły – ukazujące się do dziś Play i Komputer Świat Gry, a także nieistniejące już Click! (1999-2009) i Cybermycha (2001-2009). Z kronikarskiego obowiązku wspomnieć należy również o branżowym weteranie – Świecie Gier Komputerowych, który ukazywał się przez 11 lat (1992-2003), a także o adresowanym do konsolowców PlayerStation Plus (2000-2002 i 2004-2005).

Dla prasy drukowanej konkurencja w postaci internetowych serwisów poświęconych grom wideo była wówczas zjawiskiem marginalnym. We wspomnianym okresie reklamodawcy nie kryli rozgoryczenia po zachłyśnięciu się Internetem pod koniec lat 90., co znacznie ograniczało możliwości finansowania tego typu przedsięwzięć. Dość powiedzieć, że w 2000 i 2001 roku łączne nakłady na reklamę w nowym medium sięgały w Polsce odpowiednio 16 i 24 mln zł. Problem stanowiła też uboga infrastruktura sieci. W roku 2001 tylko 12% Polaków korzystało z Internetu i to przede wszystkim przy wykorzystaniu modemów telefonicznych. Z uwagi na wysokie koszty łącza typu SDI lub ISDN znajdowały się głównie w firmach, a szerokopasmową Neostradę dopiero testowano.

Trudno się dziwić, że serwisy związane z grami albo stanowiły element ogólnotematycznych portali, takich jak Wirtualna Polska lub Onet, albo tworzone były głównie przez pasjonatów (Valhalla, Załoga G, Poltergeist), którzy nie myśleli o tym w kategoriach przedsięwzięcia biznesowego. W tych warunkach pomysł stworzenia profesjonalnego wortalu adresowanego wyłącznie do graczy wydawał się czymś szalenie nowatorskim i jednocześnie ryzykownym. Nie zniechęciło to jednak twórców Gier Online przed realizacją swoich planów.

Aleksander „Olek” Kaczmarek

Zobacz także:

GRYOnline.pl ma już 20 lat - oto nasza historia
GRYOnline.pl ma już 20 lat - oto nasza historia

Dwadzieścia lat minęło i oto ciągle tu jesteśmy. Podsumowujemy, ujawniamy i demaskujemy! Jak powstało GRY-OnLine, na czym polegało dziennikarstwo growe po roku 2000 i dlaczego przetrwali nieliczni? O tamtym minionym świecie opowiedzą Wam nasi goście.