Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 28 grudnia 2010, 08:52

autor: Anna Karpińska

Konferencja Entertainment Standard 2010 (3)

Pod koniec listopada w Warszawie odbyła się konferencja EntertainmentStandard 2010 – pierwsze tego typu przedsięwzięcie poświęcone w całości zagadnieniom rozrywki w Internecie.

Prezentacja „Kinect jako nowe otwarcie gamingu w Polsce”, choć zawierała kilka ciekawych danych liczbowych pochodzących z wewnętrznych badań firmy, przypominała nieco dobrze zakamuflowaną akcję marketingową. Trudno się jednak nie zgodzić z jej zasadniczą tezą głoszącą, że kontrolery ruchu są szansą na zwiększenie liczby graczy w Polsce, zwłaszcza że obecnie najmniej rozwiniętym rynkiem gier jest tzw. segment socials (graczy casualowych, którzy pragną grać w gronie rodziny i znajomych).

Panel dyskusyjny „Monetyzacja w rozrywce”.

Warto jeszcze wspomnieć, że na koniec prezentacji z bloku Play organizatorzy przewidzieli dodatkowo panel dyskusyjny pod hasłem „Monetyzacja w rozrywce”. Wzięli w nim udział przedstawiciele każdego z trzech wiodących segmentów rozrywki on-line. Branżę gier reprezentował Marcin Iwiński, który w trakcie dyskusji opowiedział między innymi o dość ostrej reakcji branży, która nie była nastawiona entuzjastycznie do pomysłu wypuszczenia na rynek nowej gry bez jakichkolwiek zabezpieczeń antypirackich. Obawy dotyczyły przede wszystkim tego, czy fani zdecydują się na zakup, skoro najnowsza produkcja może całkiem swobodnie krążyć w sieci. Szef CD Projektu poinformował, że rezygnacja z DRM wiąże się z tym, że „zabezpieczenia nie działają i zasadniczo utrudniają życie”, a gry i tak lądują przed premierą w serwisach torrentowych. Ponadto Iwiński podkreślił, że jego zdaniem uczciwa polityka firmy powoduje, że gracze czują się dobrze traktowani i prowadzi do tego, że chcą oni kupować oryginalne gry. Jego zdaniem wielu „piratów” to po prostu źle obsłużeni użytkownicy: „Uważam, że jeśli tracimy klientów, to jest to tylko nasza wina.” – podsumował. Na pytanie, czy wzorem Wiedźmina 2 będzie na GOG-u więcej nowych gier, Iwiński odpowiedział: „Nie wykluczamy tego”. Wszystko zależy jednak od tego, czy znajdą się twórcy, którzy przystaną na zasady obowiązujące w serwisie.

Podsumowując tegoroczny EntertainmentStandard, należy podkreślić, że niewątpliwie była to konferencja bardzo ciekawa, starająca się zapełnić istniejącą na rynku lukę dotyczącą obszaru internetowej rozrywki i przy tym przeprowadzona w bardzo profesjonalny sposób. Choć w trakcie trwania spotkań ze specjalistami pojawiło się wiele interesujących tematów i istotnych pytań, gracze mają prawo czuć lekki niedosyt. Treść poszczególnych wystąpień w bloku Play była bowiem adresowana przede wszystkim do osób niezwiązanych z tym segmentem elektronicznej rozrywki i niezaznajomionych z jego specyfiką. Niemniej jedno jest pewne – sprawna organizacja, szerokie spektrum tematyczne i udział profesjonalistów z branży dają nadzieję, że kolejne konferencje z cyklu EntertainmentStandard będą okazją do uzyskania znacznie większej liczby nowych, interesujących informacji na temat gier i projektów on-line. Czy tak się stanie, przekonamy się zapewne dopiero za rok.

Anna „omadaha” Karpińska