Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 21 października 2010, 12:15

autor: Aleksander Kaczmarek

Droga przez pustkowia - historia serii Fallout, cz. 3 (3)

Co takiego kryje się w grze o zniszczonym przez wojnę nuklearną świecie, że cieszy się ogromną popularnością, a każda kolejna część cyklu spotyka się z niebotycznymi oczekiwaniami. Jak przedstawia się historia serii, która zmieniła oblicze gatunku RPG?

Jeszcze w 2003 roku Feargus Urquhart z pomocą Darrena Monahana i trzech Chrisów: Avellone'a, Jonesa i Parkera utworzył nową firmę – Obsidian Entertainment. Dwa lata później do zespołu dołączył kolejny rozbitek z „Czarnej Wyspy” – Josh Sawyer, czyli główny projektant nieukończonego Fallouta 3 (Van Buren). Przez sześć kolejnych lat nowy deweloper nie próżnował, przygotowując kolejno Star Wars: Knight of the Old Republic II – The Sith Lords, Neverwinter Nights 2 (wraz z dodatkami Mask of the Betrayer i Strom of Zehir), a także Alpha Protocol. Z czasem zatrudnienie w firmie wzrosło do ponad 100 osób. Dzięki temu w Obsidian Entertainment równolegle toczyły się prace nad Dungeon Siege 3 i Fallout: New Vegas.

Ta ostatnia gra swoją premierę miała kilka dni temu. Ujawnione dotąd materiały oraz pierwsze recenzje wskazują, że twórcy oryginalnego Fallouta wciąż są w wysokiej formie i doskonale czują się w postnuklearnych klimatach. Szefem projektu był Josh Sawyer, czyli główny projektant Fallout: Van Buren. Z kolei Chris Avellone, który także pracował nad Falloutem 2 i Van Burenem, sprawował funkcję starszego projektanta gry.

Fallout Onlite to wciąż projekt, w którego istnienie można powątpiewać. Firma Interplay Entertainment przekonuje jednak, że prace nad MMO w świecie Fallout posuwają się do przodu.

Fallout: New Vegas wydaje się tytułem skazanym na sukces, co prognozują wyniki przedsprzedaży wyższe niż w przypadku Fallouta 3. Wciąż nie wiadomo za to, jaka przyszłość czeka Fallouta Online (znanego również pod tytułami Project V13 lub też Fallout MMO). Podczas tegorocznych targów E3 w Los Angeles firma Interplay Entertainment uruchomiła oficjalną stronę internetową gry i zapowiedziała jej ukończenie nie prędzej niż w roku 2012. Co jakiś czas w Internecie pojawiają się także zrzuty ekranowe i szkice koncepcyjne. Produkcją zajmuje się bułgarski deweloper Masthead Studios, który równolegle tworzy inną postapokaliptyczną grę z gatunku MMORPG – Earthrise. Obecnie trudno ocenić, na jakim etapie zaawansowania są prace nad Falloutem Online. W toczącym się procesie sądowym z Bethesda Software prawnicy Interplay wykorzystali jednak dokumenty wskazujące, że Project V13 nie jest jedynie faktem medialnym. Ciągnący się już drugi rok spór pomiędzy obiema firmami tylko podsyca zainteresowanie serią, więc w gruncie rzeczy dla obu stron wydaje się korzystny.

A co słychać u tego, bez udziału którego nie byłoby The Bard's Tale, Wastelanda i Fallouta? Po odejściu z Interplay Entertainment Brian Fargo założył nowe studio – inXile Entertainment. Znalazło w nim schronienie także kilku innych rozbitków z Interplay, np. Matthew Findley. Udało im się stworzyć multiplatformową grę RPG The Bard's Tale nawiązującą do hitu sprzed 20 lat, a także kilka pomniejszych tytułów przeznaczonych na telefon iPhone oraz konsolę Nintendo Wii. W planach jest m.in. Wasteland 2. Prawa do marki Fargo wykupił już w 2003 roku, jednak do tej pory nie udało się uruchomić produkcji. Co ciekawe, w projekt zaangażowany ma być współautor dwóch pierwszych części Fallouta Jason Anderson, choć ten ponoć zajęty jest tworzeniem Fallouta Online dla Interplay.

W przyszłym roku inXile Entertainment zamierza ukończyć prace nad Hunted: The Demon's Forge. Jest to gra akcji z domieszką RPG stanowiąca kolejny ukłon w stronę przeszłych dokonań Fargo. Tytuł wyda firma Bethesda Softworks. Drogi ludzi stojących za sukcesem serii Fallout krzyżują się więc w Rockville, niewielkim miasteczku położonym w stanie Maryland.

Aleksander „Olek” Kaczmarek

Fallout: New Vegas

Fallout: New Vegas

Fallout 3

Fallout 3

Fallout

Fallout

Fallout 2

Fallout 2

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

Fallout: Brotherhood of Steel

Fallout: Brotherhood of Steel

Fallout 3: Operacja Anchorage

Fallout 3: Operacja Anchorage

Fallout 3: Dzióra

Fallout 3: Dzióra

Fallout 3: Mothership Zeta

Fallout 3: Mothership Zeta

Fallout 3: Broken Steel

Fallout 3: Broken Steel

Fallout 3: Point Lookout

Fallout 3: Point Lookout

Droga przez pustkowia - historia serii Fallout, cz. 2
Droga przez pustkowia - historia serii Fallout, cz. 2

Co takiego kryje się w grze o zniszczonym przez wojnę nuklearną świecie, że cieszy się ogromną popularnością, a każda kolejna część cyklu spotyka się z niebotycznymi oczekiwaniami. Jak przedstawia się historia serii, która zmieniła oblicze gatunku RPG?

Droga przez pustkowia - historia serii Fallout, cz. 1
Droga przez pustkowia - historia serii Fallout, cz. 1

Co takiego kryje się w grze o zniszczonym przez wojnę nuklearną świecie, że cieszy się ogromną popularnością, a każda kolejna część cyklu spotyka się z niebotycznymi oczekiwaniami. Jak przedstawia się historia serii, która zmieniła oblicze gatunku RPG?