Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 24 czerwca 2010, 10:08

autor: Adrian Werner

Odrodzenie i przyszłość cyklu. Dzieje Nevendaar, czyli historia serii Disciples

Cykl Disciples powraca z pierwszą od ośmiu lat całkiem nową grą. Nim ponownie wkroczymy na turowe pola bitewne, warto powspominać przeszłość świata Nevendaar.

Odrodzenie i przyszłość cyklu

Po Buncie Elfów rozpoczął się dla fanów okres długiego postu. Pierwsza wzmianka o Disciples III pojawiła się co prawda już w 2004, ale nie podążyły za nią żadne konkrety. Zapowiedziana po drodze konwersja Mrocznego Proroctwa na konsolę kieszonkową Nintendo DS nigdy nie ujrzała światła dziennego. Proces tworzenia trzeciej części nie należał do spokojnych. Pierwotnie produkcję kontynuacji powierzono studiu MiST land – South, jednak Strategy First nie było zadowolone z efektów tej współpracy. Na początku 2006 roku projekt odebrano temu zespołowi i przekazano nowemu. Po kilku miesiącach oficjalnie ogłoszono podpisanie umowy z gigantem rosyjskiego rynku wydawniczego – firmą Akella. Ujawniono, że na potrzeby Disciples III: Renaissance (bo taki podtytuł nadano grze) utworzono nowe studio deweloperskie, nazwane .dat, które zapełniono weteranami z poprzednich produkcji tego wydawcy. Jednocześnie pojawiły się pierwsze kontrowersje. Gra miała być całkowicie trójwymiarowa, co spotkało się z niezadowoleniem części fanów. Większym problemem był fakt, że w wersji podstawowej miały znaleźć się kampanie jedynie trzech ras: Imperium Ludzkiego, Legionów Potępionych i Leśnego Ludu. Nie mniejsze emocje budziło wyposażenie postaci w możliwość poruszania się w trakcie walk. Zaczęło się długie i nerwowe oczekiwanie na premierę.

Cechy rozpoznawcze trzeciej części to trójwymiarowa grafika i walki toczone na heksach.

Początkowo planowano wypuszczenie Disciples III: Renaissance pod koniec 2006 roku, jednak gra zaliczała kolejne poślizgi. W międzyczasie Strategy First popadło w spore tarapaty finansowe. Akella wykorzystała okazję i stała się wyłącznym właścicielem marki Disciples. Debiut na rynku rosyjskim nastąpił wreszcie 11 grudnia 2009 i towarzyszyły mu dosyć mieszane oceny w prasie branżowej. Zwłaszcza mocno krytykowano duże niedopracowanie techniczne. By temu zaradzić, wydawca postanowił nie śpieszyć się z premierami w innych krajach. Ostatecznie ustalono, że gra ukaże się w wersji anglojęzycznej w czerwcu 2010 roku.

Od premiery Disciples II minęło osiem lat. W branży gier to cała wieczność. Dla polskich graczy Nevendaar ponownie otworzy swe podwoje 25 czerwca i tłumy fanów będą mogły wreszcie otrzymać odpowiedź na pytanie, czy warto było czekać taki szmat czasu. Pomimo niezbyt udanej premiery na rynku rosyjskim, gra osiągnęła tam sprzedaż wystarczającą, by Akella ruszyła z produkcją pierwszego dodatku. Rozszerzenie ochrzczono jako Disciples III: Resurrection i da możliwość zagrania Hordami Nieumarłych.

Zanim jednak pobiegniecie do sklepów, warto przypomnieć sobie dotychczasowe dzieje krainy Nevendaar.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

Disciples II: Mroczne Proroctwo

Disciples II: Mroczne Proroctwo

Disciples III: Odrodzenie

Disciples III: Odrodzenie

Disciples II: Bunt Elfów

Disciples II: Bunt Elfów

Apostołowie: Święte Ziemie

Apostołowie: Święte Ziemie

Disciples II: Powrót Galleana

Disciples II: Powrót Galleana

Disciples II: Strażnicy Światła

Disciples II: Strażnicy Światła