Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 22 czerwca 2010, 15:29

autor: Remigiusz Maciaszek

Reputacja i role. Kryminaliści w APB: All Points Bulletin

Zgodnie z zapowiedzią prezentujemy drugą część artykułu, poświęconego frakcjom obecnym w grze APB: All Points Bulletin. Dziś zajmiemy się kryminalistami i omówimy sporo zagadnień, związanych z karierą przestępcy w wirtualnym mieście.

Sposób podnoszenia tego wskaźnika jest także sporo łatwiejszy dla wyjętych spod prawa niż dla jego obrońców podczas pościgów samochodowych. O ile policjant powinien pomiędzy przechodniami poruszać się ostrożnie, o tyle kryminalista może bez obaw taranować tych, których natura wyposażyła w gorszy refleks. Dzięki temu jazda jest o wiele bardziej płynna i szybka, a przy okazji zyskujemy na szacunku przestępczego światka. Oczywiście może się to także skończyć dodatkowym zainteresowaniem przeciwników, ale warto ryzykować, tym bardziej, że taki szaleńczy wyścig zwiększa nasz poziom rozgłosu.

Jeśli komuś się jednak wydaje, że życie kryminalisty jest usłane różami, to jest w dużym błędzie. Przestępca często staje się obiektem nagonki. Misje, które skupiają się na powstrzymaniu konkretnej osoby, dają przedstawicielom prawa ogromną przewagę. Trzeba wykazać się mnóstwem umiejętności, aby przetrwać takie polowanie, co bywa frustrujące, ale oznacza też ogromną satysfakcję w przypadku sukcesu. Dodatkowym problemem jest możliwość użycia przez przeciwników broni lekkiej (crowd control) – jeśli damy się w ten sposób ogłuszyć, to czeka nas upokarzające aresztowanie i spędzimy sporo czasu, klęcząc zakuci w kajdany.

Reputacja i role

Zainteresowanie grup przestępczych wzbudzimy, przede wszystkim wykonując zadania. Oprócz tego w mniejszym stopniu premiowana jest odsprzedaż kradzionych dóbr paserom. Zdobywamy w ten sposób reputację, dzięki której uzyskujemy dostęp do lepszego ekwipunku, a także większych nagród finansowych, bardziej lukratywnych misji, a w ich następstwie do różnych dodatkowych atrakcji, jak ekskluzywne ciuchy czy części samochodowe.

Kryminaliści posiadają własne zawody – role, w których mogą wspinać się na kolejne poziomy. Podobnie jak w przypadku policjantów funkcjonują trzy role w obrębie frakcji oraz cztery ogólne, dostępne dla wszystkich graczy. Poniżej zamieszczam listę poszczególnych ról z uwzględnieniem warunków, jakie trzeba spełnić, aby w nich awansować:

Car Thief – każdy skradziony pojazd dostarczony do specjalnego garażu nie tylko powoduje wzrost dochodów i reputacji, ale także rozwija tę profesję.

Panel zaawansowania ról kryminalisty.

Mastermind – wykonywanie zadań zlecanych przez zwierzchników pozwala awansować w tej roli. Liczą się zarówno misje ukończone bez udziału żywych przeciwników, jak i takie, w których stajemy przeciwko gliniarzom. Ważny jest wyłącznie wynik końcowy i to za niego otrzymujemy nagrodę. Pomyślne zakończenie misji jest również najlepszą metodą na podnoszenie rozgłosu, a przy okazji nie ryzykujemy takiego zainteresowania władzy, jak w przypadku napadów czy włamań realizowanych na własną rękę. Typy zadań, jakie otrzymujemy do wykonania, są bardzo podobne do tego, co zlecane jest przedstawicielom prawa, oczywiście z drobnymi wyjątkami. O ile oni muszą rozbrajać bomby, to podkładają je, rzecz jasna, kryminaliści. Na porządku dziennym są także włamania, napady, podpalenia, a nawet bazgranie sprejem po ścianach. Wszystkie misje podlegają dokładnie tym samym zasadom co w przypadku enforcerów. Przykładowo – rozpoczynając zlecenie, które nie uwzględnia żywych przeciwników, musimy liczyć się z tym, że na pewnym etapie i tak zostaną oni włączeni do gry. Częste odrzucanie zadań, kończy się spadkiem rozgłosu, od którego jest uzależniony poziom nagród.

Hitman – rola analogiczna do zawodu SWAT u stróżów prawa. Punkty uzyskujemy, zabijając przeciwników. Szansę na upolowanie wroga są dużo mniejsze niż w przypadku drugiej frakcji. Musimy więc liczyć na to, że otrzymamy misję, w której przeciwko nam staną żywi oponenci, lub też możemy pokusić się o osiągnięcie najwyższego poziomu rozgłosu. To oczywiście nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem, gdyż często wypada zmierzyć się z bardzo dużą liczbą przeciwników. Jest to z reguły spory kęs, ale bardzo trudny do przełknięcia.

Poniższe informacje opisują pozostałe cztery role. Jeżeli ktoś miał już okazję zapoznać się z nimi w poprzedniej części artykułu, poświęconej policjantom, może śmiało pominąć ten fragment.

Reinforcement – to wsparcie sojuszników podczas walki. Za każdym razem, gdy postrzelimy wroga, ale nie uzyskamy śmiertelnego trafienia, zdobywamy punkty dla tej roli. Oczywiście pod warunkiem, że dany cel zostanie w końcu zabity przez kogoś z naszej drużyny.

APB: Reloaded

APB: Reloaded