Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 21 czerwca 2010, 13:40

autor: Remigiusz Maciaszek

Reputacja i role. Stróże prawa w APB: All Points Bulletin

W pierwszym odcinku artykułu poświęconego grze APB: All Points Bulletin przyglądamy się bliżej stróżom prawa - jednej ze stron konfliktu, którą można reprezentować podczas zabawy.

Reputacja i role

Wykonując zadania dla danej organizacji, powiększamy swój poziom reputacji. Reputacja określana punktowo pozwala z czasem odblokowywać różne ubrania, broń i samochody oraz modyfikacje powyższych. Oprócz wyrabiania sobie opinii u poszczególnych organizacji można pracować również nad opinią u postaci niezależnych, odblokowując przy tym specyficzne przedmioty. Mowa głównie o zwierzchnikach, którzy oferują ekskluzywne ciuchy, nietypowe rodzaje broni czy części samochodów.

Początkowo w każdym dystrykcie mamy dostęp do trzech zleceniodawców. Z czasem, wraz ze wzrostem reputacji we frakcji, pojawiają się nowe postacie niezależne, oferujące coraz bardziej lukratywne misje.

Kolejnym aspektem rozgrywki, który wiąże się z rozwijaniem postaci, jest awansowanie w różnych zawodach – rolach. W zasadzie profesje te są odzwierciedleniem tego, jakie czynności są najczęściej podejmowane przez naszą postać. Policjant może pełnić trzy specyficzne role, związane z frakcją, oraz cztery, które są rolami ogólnymi, dostępnymi dla obu stron. Poniżej znajduje się krótka ich lista wraz z warunkami, jakie należy spełnić, by awansować na wyższe poziomy:

Vigilante – w tej profesji punkty uzyskuje się poprzez aresztowanie przestępców, co jest dosyć trudne, bo najpierw trzeba przeciwnika ogłuszyć, a później poświęcić kilka sekund, żeby zakuć go w kajdanki. Jest to prawie niewykonalne w przypadku walki w grupie, gdyż nasi sojusznicy przeważnie błyskawicznie naszego aresztanta zabijają, a przeciwnicy też nie patrzą spokojnie, jak stoimy bez ruchu i dokonujemy zatrzymania. Wiążą się z tym jednak spore nagrody finansowe, a kryminalista zostaje wyłączony z gry na znacznie dłużej niż w przypadku zgonu. Nie mówiąc już o upokorzeniu – dlatego warto próbować.

Panel zaawansowania ról enforcera.

Detective – rola ta jest stopniowo odblokowywana w trakcie wykonywania misji, dotyczy to zarówno śledztwa prowadzonego bez udziału żywych przeciwników, jak i takiego, w którym przeszkadzają nam kryminaliści. Zadania zawsze otrzymujemy drogą radiową, więc odpada tu konieczność odwiedzania zwierzchników. Można to oczywiście zrobić, aby „przypisać się” do wybranego zleceniodawcy, dzięki czemu zdecydujemy, u kogo pracujemy na reputację. Jest to szczególnie ważne, jeżeli u jednego ze zwierzchników uzyskaliśmy już maksymalny poziom reputacji i dalsza praca nie przynosi innych korzyści niż tylko finansowe. Zakres misji jest bardzo szeroki: dane nam jest m.in. fotografowanie miejsc zbrodni, odnajdywanie i dostarczanie w określone miejsce skradzionych pojazdów, a nawet przewóz kosztowności przy użyciu opancerzonej policyjnej furgonetki.

Misje dzielą się na dwa zasadnicze typy. W pierwszym ścigamy się z czasem, którego z reguły jest aż nadto, w drugim przeszkadzają nam żywi przeciwnicy. Te same scenariusze można wykonywać właśnie na te dwa sposoby. Możemy sami wybrać, jaki rodzaj zlecenia przyjmujemy, te, które uwzględniają żywych przeciwników, są specjalnie oznaczone. Należy jednak pamiętać o dwóch sprawach. Po pierwsze – częste odrzucanie misji, które nam nie pasują, może zaowocować spadkiem prestiżu. Po drugie – na pewnym etapie śledztwa, które początkowo nie uwzględniało wrogich graczy, i tak mogą pojawić się żywi przeciwnicy. Właściwie ma to pewne uzasadnienie, nigdy przecież nie wiadomo, jak potoczą się wypadki. Czasem możemy bezpiecznie zabrać skradzione dobra z opuszczonej dziupli, a czasem spotkać na miejscu pilnujących towaru przestępców. Jak widać, praca detektywa to loteria.

APB: Reloaded

APB: Reloaded