Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 29 kwietnia 2010, 09:08

autor: Gambrinus

Protossi w StarCraft II

Dumna rasa galaktycznych wojowników w drugiej części StarCrafta ponownie zademonstruje wszystkim swoją potęgę. Jak będzie grać się tym razem Protossami?

W oryginalnym StarCrafcie trzecia, i zarazem ostatnia, kampania poświęcona została tajemniczej rasie Protossów. Zdecydowanie był to zestaw najbardziej wymagających misji, skupiających się nie tylko na walce z Zergami, ale także na morderczej wojnie domowej. Gracz otrzymał do dyspozycji siłę elitarną, stawiającą nie na ilość, ale na jakość – na wyśmienite przygotowanie każdej jednostki.

Twórcom nie zabrakło inwencji przy projektowaniu tej długowiecznej rasy. Zaserwowali udane połączenie rosłych wojowników, gładkich, foremnych budowli oraz egzotycznych robotów i pojazdów. Dominujące pastelowe (żółte i niebieskie) barwy dopełniały oryginalnego projektu Protossów.

Charakterystyka rasy

Silnie wyspecjalizowana armia posiada najlepszych przedstawicieli w swoim fachu. Bardzo skuteczna w działaniach ściśle naziemnych uzupełniana jest kapitalną flotą. Ceną za ową niesamowitą skuteczność są wysokie koszty utrzymania oraz produkcji jednostek. Machina Protossów rozkręca się powoli i wymaga poważnych nakładów finansowych. Część z jednostek potrzebuje do działania dodatkowych inwestycji, np. w postaci zakupywanej amunicji (Reaver). Szczególnie w początkowych etapach rozgrywki Protossi muszą wykazać się ostrożnością. Wczesną obronę ułatwiają im najlepsze uniwersalne wieżyczki – działa fotonowe radzą sobie równie dobrze z celami naziemnymi, jak i powietrznymi.

Rozbudowa bazy nie jest tak obwarowana restrykcjami jak w przypadku Zergów, jednak i tutaj przed postawieniem struktury należy odpowiednio przygotować teren (poprzez doprowadzenie energii). Budynki odłączone od zasilania przestają funkcjonować, a więc bez odpowiedniej obstawy baza jest bardziej wrażliwa niż u konkurencji na nagłe napady. Z drugiej strony – rozbudowa struktur nie angażuje sporych sił. Probe wymagany jest jedynie do zainicjowania procesu, który następnie toczy się już niezależnie od działań „robotnika”. Dzięki temu, w przypadku posiadania sporych rezerw surowców, postawienie nowej bazy zajmuje minimalną ilość czasu. Inną charakterystyczną cechą Protossów są osłony. Każda jednostka i budowla poza paskiem żywotności posiada również tarczę, która jako pierwsza zbiera obrażenia. Jej energia z czasem ulega powolnej regeneracji.

Tak jak pisaliśmy w poprzednich dwóch artykułach, konkurencja wzmocni się na niemal każdym polu. Rozkład sił jednak się nie zmieni – to nadal Protossi będą dysponować najsilniejszymi i najbardziej elitarnymi wojskami. Jakie zmiany zaszły od ostatniego konfliktu w formacjach tej dumnej rasy?

StarCraft II: Wings of Liberty

StarCraft II: Wings of Liberty

StarCraft II: Legacy of the Void

StarCraft II: Legacy of the Void

StarCraft II: Heart of the Swarm

StarCraft II: Heart of the Swarm

Zergi w StarCraft II
Zergi w StarCraft II

Jedna z najciekawiej zaprojektowanych frakcji w historii RTS-ów powróci nieco odmieniona, ale nadal niesamowicie skuteczna. Jakie będą Zergi w drugiej części StarCrafta?

Terranie w StarCraft II
Terranie w StarCraft II

Rozpoczynamy nasz cykl artykułów, poświęcony stronom konfliktu, które staną do walki w drugiej części StarCrafta. Na pierwszy ogień idą ludzie.