Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 15 kwietnia 2010, 09:34

autor: Jacek Hałas

Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory. Poprzednio w Splinter Cell

Najnowsze przygody Sama Fishera wylądowały już na sklepowych półkach. Z tej okazji proponujemy Wam przypomnienie sobie tego, co działo się dotychczas w serii Tom Clancy's Splinter Cell.

Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory

Akcja Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory rozgrywa się w 2007 roku. Tłem do prezentowanych wydarzeń jest utworzenie przez Japonię organizacji informacyjnej o charakterze obronnym I-SDF (Information Self-Defense Force), co zdaniem Chin oraz Korei Północnej stanowi pogwałcenie traktatów podpisanych po zakończeniu II wojny światowej. Oba te państwa w ramach protestu organizują blokadę na Morzu Żółtym, a w krótkim czasie w to miejsce zostaje wysłany amerykański okręt wojenny USS Clarence E. Walsh z nadzieją na załagodzenie narastających napięć. Sam Fisher wyrusza z kolei z tajną misją do Peru. Jej założeniem jest uratowanie hakera Bruce’a Morgenholta, przetrzymywanego przez grupę peruwiańskich separatystów, nazywających siebie Głosem Ludu i dowodzonych przez Hugo Lacerdę. Drużynie udaje się ustalić, że ugrupowanie Lacerdy wynajęto do pozyskania algorytmów utworzonych przez znanego z pierwszej części serii Phillipa Masse’a, tych samych, które posłużyły prezydentowi Nikoladze do przeprowadzenia ataków terrorystycznych w Stanach Zjednoczonych. Operacja kończy się niepowodzeniem – Fisher dociera do martwego Morgenholta i nie zastaje przywódcy terrorystów, który już wcześniej opuścił Peru na pokładzie okrętu Maria Narcissa. Główny bohater przedostaje się na szczyt latarni morskiej i po sprawnej ewakuacji zostaje przetransportowany drogą powietrzną na pokład jednostki pływającej.

Fisher przystępuje do eksploracji okrętu, montując nadajniki na odnalezionych skrzyniach z amunicją i odnajdując list przewozowy, dzięki któremu drużyna może powiązać przewożony ładunek z jednym z banków w Panamie. Po wyeliminowaniu ukrywającego się na jednym z dolnych pokładów Lacerdy i przeprowadzeniu skutecznej ewakuacji główny bohater wyrusza do Panamy z zamiarem przedostania się do banku MCAS Banco de Panama, którego nazwa pojawiła się przy okazji badania listu przewozowego. Fisherowi zostaje jednocześnie zlecone zadanie pozyskania cennych papierów wartościowych i wgrania fałszywych e-maili na komputery pracowników banku, tak by całość wyglądała na standardową operację rabunkową. Główny bohater włamuje się do wnętrza banku i z pomocą specjalisty o pseudonimie Żółw uzyskuje dostęp do głównego skarbca, dowiadując się przy okazji, że z Morgenholtem nad rozszyfrowaniem algorytmów Masse’a pracował Abrahim Zherkezhi. Pomyślna próba włamania się do skarbca kończy się z kolei odnalezieniem powiązania z niejakim Dvorakiem.

Niedługo po zakończeniu misji w panamskim banku Japonia oraz wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych padają ofiarą nowego ataku terrorystycznego, w wyniku którego odcięte zostają dostawy prądu do tych regionów. Japońska organizacja I-SDF o przeprowadzenie tego ataku obwinia Chiny i Koreę Północną, zaś Fisher wysłany zostaje do nowojorskiego apartamentu Abrahima Zherkezhi, którego nazwisko po raz pierwszy pojawiło się przy okazji wykonywania misji w banku. Główny bohater zmuszony jest do unikania patrolów Gwardii Narodowej, które z uwagi na wszechobecne ciemności rozmieszczono po całym mieście z zadaniem zapanowania nad szerzącym się chaosem i plagą kradzieży. Wewnątrz apartamentu Zherkezhiego Fisher napotyka najemników z tego samego ugrupowania, które współpracowało z Hugo Lacerdą. Pomyślna próba przesłuchania jednego z nich pozwala na ustalenie, że pracują oni dla prywatnej korporacji o nazwie Displace International kierowanej przez Douglasa Shetlanda, czyli dawnego towarzysza broni głównego bohatera, któremu Fisher uratował życie w ambasadzie w Timorze. Eksploracja budynku sąsiadującego z posiadłością Zherkezhiego doprowadza do odkrycia, że Dvorak jest tak naprawdę maszyną kontrolowaną przez pewnego naukowca, której jedynym zadaniem jest ciągłe udoskonalenie algorytmów stworzonych przez Masse’a. Lambert wysyła Fishera do głównej siedziby znajdującej się w Nowym Jorku korporacji Displace International z zamiarem ustalenia jej prawdziwych intencji.

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent

Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent

Tom Clancy's Splinter Cell

Tom Clancy's Splinter Cell

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction

Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Tom Clancy's Splinter Cell Essentials

Tom Clancy's Splinter Cell Essentials