Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 28 stycznia 2010, 09:38

autor: Artur Falkowski

Cytadela – uziemienie. Streszczenie fabuły pierwszej gry z serii Mass Effect

Na dzień przed premierą Mass Effect 2 przypominamy wydarzenia poprzedniej części trylogii. Jeżeli ominął Was pierwszy Mass Effect lub po prostu chcecie sobie przypomnieć jego fabułę to zapraszamy do lektury.

Cytadela – uziemienie

Na miejscu dowiaduje się, że Rada obawia się ataku Sarena, dlatego też gromadzi całą flotę w pobliżu galaktycznej stolicy. Wciąż jednak nie chce wierzyć Shepardowi w sprawie powiązań zdradzieckiego widma ze żniwiarzami, którzy, zdaniem Rady, nie istnieją.

Shepard zostaje uziemiony, ale z pomocą przychodzi mu kapitan Anderson, który zdejmuje nałożone na Normandię blokady systemów. Komador wraz z drużyną porywają statek i udają się na Ilos.

Romans

W czasie lotu na Ilos dochodzi do miłosnego zbliżenia między Shepardem a członkiem załogi, z którym łączą go największe uczucia. W zależności od płci komandora bohater może nawiązać romans z Ashley lub Liarą (mężczyzna) bądź z Liarą lub Kaidanem (kobieta). Zależy to od przebiegu ich wcześniejszych rozmów.

Ilos

Planeta Ilos pełna jest proteańskich ruin. Wśród nich Shepardowi udaje się odnaleźć SI, które opowiada smutną historię wymarłej przed tysiącami lat rasy. Bohater dowiaduje się, że bezpośrednim narzędziem rozpoczynającym inwazję żniwiarzy była Cytadela, która posiada zdolność kontrolowania wszystkich przekaźników. Wystarczyło więc, że dane rasy nauczyły się z nich korzystać, a swój rozwój cywilizacyjny oparły na szybkich podróżach międzygwiezdnych, by nagłe wyłączenie tej możliwości uczyniło je praktycznie bezbronnymi wobec najazdu żniwiarzy, którzy przybyli zza granic znanego wszechświata.

Okazuje się, że nie wszystko jednak stracone. Tajemniczy „kanał” jest stworzonym przez proteańskich naukowców przekaźnikiem prowadzącym do wnętrza Cytadeli. Dzięki niemu udaje się nieco popsuć szyki żniwiarzom, zmuszając ich do bezpośredniego ataku na bazę w celu przejęcia kontroli nad innymi przekaźnikami. Paradoksalnie, Saren chce wykorzystać to rozwiązanie, by zakraść się na teren Cytadeli i umożliwić kontrolę Suwerenowi od środka. Na zakończenie rozmowy SI przekazuje bohaterowi dysk z programem umożliwiającym chwilowe przejęcie całkowitej kontroli nad systemami Cytadeli.

Shepard rusza w szalony pościg za Sarenem. Dociera do przekaźnika, ale spóźnia się. Nie namyślając się wiele, wskakuje do środka.

Saren na planecie Ilos.

Cytadela

Kanał przenosi Sheparda w samo centrum Cytadeli, która właśnie została zaatakowana przez armię Sarena i samego Suwerena. Drużynie udaje się przedostać do wieży Rady, w której znajduje się główny terminal bazy. Na miejscu bohater spotyka Sarena, z którym chwilę rozmawia. Wynikiem rozmowy zawsze jest śmierć widma-zdrajcy; poniesiona z rąk własnych lub w walce z Shepardem.

Gdy Saren pada martwy, bohater wgrywa oprogramowanie do terminala. Nawiązuje łączność z Normandią, która czeka na czele floty Przymierza w sąsiednim układzie. Rozpoczyna się ogromna kosmiczna bitwa, w trakcie której Shepard musi podjąć decyzję, czy poświęcić siły na ochronę statku Rady, czy skoncentrować się na ataku na Suwerena. Jeżeli nie ochroni statku, cała Rada zginie.

W międzyczasie zwłoki Sarena zaczynają się podejrzanie jarzyć. Wchodzi w nie Suweren, który przystępuje do ataku. Po ciężkiej walce żniwiarz przegrywa, a ataki statków Przymierza niszczą jego prawdziwą postać.

Shepard przeżywa i staje przed Radą, jeśli ją uratował, lub jedynie przed kapitanem Andersonem i ambasadorem Udiną. W trakcie rozmowy musi podjąć decyzję o tym, kogo widziałby w Radzie (starej lub nowej) jako reprezentanta ludzkości. Może wybrać pomiędzy Udiną a Andersonem.

Świadom tego, że walka z Suwerenem to zaledwie początek, szykuje się do nieuniknionej wojny ze żniwiarzami, która może rozpocząć się już lada moment.

Artur „Metatron” Falkowski

Mass Effect

Mass Effect