Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 28 stycznia 2010, 09:38

autor: Artur Falkowski

Noveria. Streszczenie fabuły pierwszej gry z serii Mass Effect

Na dzień przed premierą Mass Effect 2 przypominamy wydarzenia poprzedniej części trylogii. Jeżeli ominął Was pierwszy Mass Effect lub po prostu chcecie sobie przypomnieć jego fabułę to zapraszamy do lektury.

Noveria

Noveria jest specyficzną planetą, miejscem, w którym korporacje zakładają własne oddziały badawcze, zajmujące się tajnymi projektami. Benezja wybrała się do jednego z takich ośrodków.

Shepard nie może się tam jednak udać, ponieważ wyjścia z portu zostały zamknięte z powodu niesprzyjających warunków atmosferycznych na powierzchni planety. Mogą opuścić go jedynie osoby, które posiadają specjalną przepustkę.

Tę zaś można zdobyć na kilka sposobów: albo oskarżając o przemyt lokalnego sklepikarza, albo pomagając niejakiemu Lorikowi w zdobyciu potrzebnych mu danych. W tym drugim przypadku Sheparda zaczepi Gianna, agentka specjalna, która jako asystentka zarządcy portu, Anoleisa, próbuje go rozpracować i znaleźć dowody na łapówkarstwo. Jeżeli jej nie zdradzimy, tylko przekonamy Lorika do tego, by zeznawał przeciw Anoleisowi, Gianna w końcu będzie mogła go aresztować, a my otrzymamy potrzebną przepustkę.

Na miejscu dochodzi do starcia z Benezją, która okazuje się być całkowicie zindoktrynowana przez Sarena, a dokładniej mówiąc przez jego statek kosmiczny, zwany Suwerenem. Udaje jej się jednak na moment wyrwać z niewoli i przemówić we własnym imieniu. Przekazuje Shepardowi dysk z zapisanymi koordynatami przekaźnika prowadzącego do systemu, w którym znajduje się tajemniczy „kanał” poszukiwany przez Sarena. Chwilę później z powrotem traci panowanie nad własnym umysłem i ginie w walce z bohaterem.

Na tym jednak nie kończą się niespodzianki, jakie czekają na Sheparda. Gdy tylko Benezja wydaje ostatnie tchnienie, z ziemi podnosi się trup asari, który – dziwacznie się poruszając – zbliża się do pojemnika, w którym przebywa duża insektoidalna istota – królowa Rachni. To jedna z ostatnich przedstawicielek rasy, która lata temu zagrażała galaktyce, ale podczas wyczerpującej wojny została praktycznie wybita przez krogan. W długiej i interesującej rozmowie królowa opowiada o tym, że nie była odpowiedzialna za to, co stało się kiedyś, i że nie planuje atakować innych ras w galaktyce. Prosi Sheparda, by ten pozwolił jej żyć. Ten może się zgodzić i wypuścić ją na wolność, albo zabić, zaprzepaszczając szansę rasy na przetrwanie.

Przetrwanie rasy Rachni jest w rękach Sheparda.

Cytadela – powrót

W przerwie między odwiedzaniem wspomnianych planet Shepard może powrócić na Cytadelę. Tam czekają na niego nowe spotkania i wyzwania.

Zaraz po wejściu do portu zostaje zaatakowany przez natarczywą dziennikarkę, która chce przeprowadzić z nim wywiad, doszukując się wszędzie kłamstw i skandalu. Bohater może zacisnąć zęby i udzielać dyplomatycznych odpowiedzi lub w bardziej bezpośredni sposób (nokautując dziennikarkę) pokazać swoje niezadowolenie z kierunku, jaki przyjmuje rozmowa.

Kolejnym natrętem, który zaczepia Sheparda, jest Conrad, przedstawiający się jako ogromny fan naszego bohatera. Można go spotkać trzykrotnie. Przy pierwszym spotkaniu prosi o autograf, przy drugim o zdjęcie, a przy trzecim zdradza swój prawdziwy plan: pragnie zostać widmem. Tylko od Sheparda zależy, w jaki sposób potraktuje swojego wiernego fana: zignoruje go, wyśmieje czy zniechęci do głupich pomysłów.

W pobliżu ambasady znajduje się niewielka kawiarnia, w której zwykli przesiadywać notable. Tam też Shepard może spotkać się z Nassaną, ambasadorką asari, która przyznaje, że ma kłopoty, ponieważ jej siostra została porwana przez najemników. Prowadzące na inną planetę śledztwo wykazuje jednak, że fakty nieco odbiegają od wersji Nassany. Jej siostra rzeczywiście miała coś wspólnego z najemnikami, ale bynajmniej nie była porwana, tylko stała na ich czele.

Mgławica Armstronga

W trakcie swojej podróży Shepard dowiaduje się o podejrzanie zwiększonej aktywności gethów w Mgławicy Armstronga. Udaje się na rekonesans, odnajdując umiejscowione na pięciu planetach bazy i niszcząc ich systemy obronne. W ostatniej bohater znajduje dane na temat gethów, które mogą lepiej pozwolić zrozumieć ich zachowanie.

Po powrocie na statek rozmawia z quarianką Tali, która prosi go o przekazanie kopii zdobytych danych, by mogła zaprezentować je swojemu ludowi, twórcom gethów, przeciw którym zbuntowało się ich własne dzieło. Bohater może przystać na prośbę Tali lub zachować dane wyłącznie dla siebie.

Mass Effect

Mass Effect