Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 28 stycznia 2010, 09:38

autor: Artur Falkowski

Cytadela. Streszczenie fabuły pierwszej gry z serii Mass Effect

Na dzień przed premierą Mass Effect 2 przypominamy wydarzenia poprzedniej części trylogii. Jeżeli ominął Was pierwszy Mass Effect lub po prostu chcecie sobie przypomnieć jego fabułę to zapraszamy do lektury.

Cytadela

Rada nie jest nastawiona zbyt przychylnie do Sheparda, a jego rewelacje uważa za pomówienia. Jej zdaniem Saren jest jednym z najlepszych widm i na pewno nie zrobiłby czegoś takiego. Wyprowadzony z równowagi Shepard postanawia nie spocząć, zanim nie udowodni winy zdradzieckiego turianina.

Podczas zwiedzania długich korytarzy Cytadeli dowiaduje się, że informacje, których szuka, mogą znajdować się w posiadaniu Pięści, właściciela popularnego klubu nocnego. W międzyczasie spotyka Garrusa, członka C-Secu, czyli wewnętrznej policji Cytadeli. On również poszukuje Sarena. Proponuje połączyć siły. Shepard może zadecydować, czy chce jego wsparcia. Do drużyny dołącza także najemnik, wojowniczy kroganin Wrex, który otrzymał zlecenie zajęcia się właścicielem klubu.

Pięść najwyraźniej nie jest w nastroju do rozmów, bo zaszywa się w gabinecie, obwarowując się swoimi zbirami. Cóż to jednak dla naszych bohaterów?

Po ostatecznej konfrontacji Shepard dowiaduje się, że w posiadaniu poszukiwanych przez niego informacji jest quarianka, która została zwabiona w pułapkę. Rusza jej na ratunek. W zależności od naszego wyboru zabija Pięść lub pozwala mu uciec.

Quarianka ma na imię Tali i rzeczywiście ma dowód obciążający Sarena. Dysponuje bowiem nagraniem, w którym Saren omawia z matką Benezją, szanowaną matroną asari, swoje niecne plany. To wystarczy, by przekonać Radę. Jej członkowie, by uniknąć rozgłosu, postanawiają załatwić sprawę po cichu. Mianują Sheparda widmem i polecają mu podążenie tropem Sarena. Ten zaś prowadzi do trzech miejsc: na Feros, gdzie potwierdzono krótką obecność Sarena, na Therum, gdzie znaleźć można córkę Benezji, oraz na Noverię, gdzie przebywa sama Benezja.

Therum

Na tej nieprzyjaznej, wulkanicznej planecie znajdują się ruiny proteańskich budowli. Udała się tam archeolog Liara t’Soni, córka Benezji. Bohaterowie zastają ją uwięzioną w polu siłowym, chroniącym ją przed gethami, które opanowały teren. Po jej uwolnieniu oddział Sheparda atakuje banda dowodzona przez krogańskiego najemnika. Wygląda na to, że został on opłacony, by pojmać Liarę. Po niezbyt długiej walce komandor ewakuuje się z planety.

Liara t’Soni, córka Benezji.

Na statku Liara używa swoich umiejętności, by pomóc Shepardowi lepiej zrozumieć wizję, jakiej doświadczył. Niestety, wciąż pozostaje ona zagadką.

Feros

Kolonia na Feros pada łupem gethów. Większość ludzi ginie, a pozostałe niedobitki próbują przeżyć, walcząc z przeważającymi siłami wrogia. Shepard może je wspomóc, zaspokajając ich podstawowe potrzeby: prąd, pożywienie i wodę. Nie musi jednak tego robić.

Dowiaduje się, że gethy szukają czegoś w pobliskiej siedzibie korporacji Exogeni, która przeprowadzała tam jakieś badania. Na miejscu odkrywa, że pod kolonią, którą właśnie opuścił, znajduje się prawdziwy obiekt badawczy, Thorian – pradawna istota stanowiąca połączenie ogromnego drzewa z potężnym telepatą, potrafiącym zniewalać ludzkie umysły.

W drodze powrotnej zostaje zaatakowany przez podporządkowanych woli potwornej rośliny kolonistów. Ma możliwość pozbycia się ich bez wyrządzania im szkody lub też po prostu ich zabicia.

Po zniszczeniu Thoriana z jego korzeni uwalnia się Shiala, jedna z uczennic Benezji. Opowiada o tym, że Saren przybył na Feros w celu zdobyciu kodu protean potrzebnego do zrozumienia wizji z nadajnika na Eden Prime. Thorian, jako licząca wiele tysięcy lat i potrafiąca pochłaniać umysły istota, przyswoił sobie wiedzę protean, w tym właśnie wspomniany kod. Asari przekazuje go Shepardowi. Ten może puścić ją wolno lub zabić za współpracę z wrogiem.

Mass Effect

Mass Effect