Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 21 grudnia 2009, 13:34

autor: Redakcja GRYOnline.pl

Rok 2009 wg redakcji - Łosiu

Końcówka roku to zawsze świetny czas na podsumowania. Od dzisiaj do czwartku włącznie będziecie mogli przeczytać, jak redakcja Serwisu Informacyjnego (Łosiu, eLKaeR, U.V. Impaler i Verminus) zapamiętała minione dwanaście miesięcy.

Końcówka roku to zawsze świetny czas na podsumowania. Od dzisiaj do czwartku włącznie będziecie mogli przeczytać, jak redakcja Serwisu Informacyjnego (Łosiu, eLKaeR, U.V. Impaler i Verminus) zapamiętała mijający rok. Jako rozpoczynający na ochotnika zgłosił się Przemek Bartula, redaktor prowadzący dział newsów oraz Encyklopedię.

Najlepsze gry

I. Dragon Age: Początek – Zdecydowanie najlepsza gra wydana w roku 2009, przy czym mam na myśli wersję PC. Deweloperzy ze studia BioWare przygotowali znakomicie zrealizowaną przygodę w dopracowanym i przemyślanym świecie fantasy, dosłownie deklasującą wszystkie pozostałe erpegi, wydane na przestrzeni ostatniej dekady - wliczając w to zabugowane produkcje naszych sąsiadów zza zachodniej granicy, rozlazłe do granic wytrzymałości dzieła Bethesdy czy nawet naszego polskiego Wiedźmina. Tytuł ma tak dużo zalet, że nie starczy tu miejsca, by je opisać. Najbardziej urzekła mnie niesamowita ilość wyborów, przed jakimi staje gracz w czasie zabawy oraz stopień interakcji pomiędzy poszczególnymi członkami prowadzonej drużyny. Każda postać jest inna, inaczej reaguje na nasze decyzje i w odmienny sposób odnosi się do swych towarzyszy, co rzecz jasna ma wpływ na przebieg fabuły. A gdy dodamy do tego po kilka sposobów rozwiązywania napotkanych problemów i kończenia questów, to dochodzi do sytuacji, że łapiemy się na tym, iż o północy po raz piąty wczytujemy tego samego save’a, aby zobaczyć „co by się stało, gdyby?”. A nazajutrz, gdy zmordowani przychodzimy do pracy, dowiadujemy się od kolegi, że on zrobił to inaczej...

II. Uncharted 2: Among Thieves – Pierwszy tytuł na konsolę PlayStation 3, który wart był jej zakupu, co zresztą uczyniłem. Jestem miłośnikiem filmów przygodowych, zwłaszcza tych inspirowanych postacią Indiany Jonesa, a panowie z Naughty Dog zaserwowali tu połączenie najlepszych cech wspomnianego pana z biczem z rozwiązaniami znanymi z sagi Tomb Raider, uzupełnione o kilka swoich pomysłów i dobry scenariusz. Całość zrealizowano w bardzo efektownym filmowym stylu, a przysłowiową wisienką na torcie jest znakomita polonizacja (szczególnie dobór aktorów i realizacja dubbingu), bez której być może wrażenie „fajności” nie byłoby tak wielkie. Dodam, że jeżeli zdecydujecie się na zakup tej gry, to nie przechodźcie obojętnie również obok części pierwszej – choć nieco inna, mniej filmowa i z przesadzoną ilością strzelanin – również zapewnia kilkanaście godzin dobrej rozrywki.

III. Warhammer Online: Age of Reckoning – miał być Batman: Arkham Asylum albo Assassin’s Creed II, ale po długim namyśle zdecydowałem, że NIE. W pierwszym przypadku gra owszem zdecydowanie ponadprzeciętna i ukończyłem ją z przyjemnością, ale amerykańscy bohaterowie w „rajtuzach” to jednak nie moje klimaty. W drugim po prostu zabrakło czasu, żeby porządnie zagrać. Dlatego też wybór padł na tytuł, w którym niestrudzenie walczę od ponad roku. Tak, nie został on wydany w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, lecz z racji tego, że należy do gatunku MMO (czyt. deweloping trwa praktycznie przez cały czas życia gry), wbrew wszelkim regułom i protestom redaktora naczelnego zdecydowałem, że musi znaleźć się wśród moich gier A.D. 2009. W chwili swej premiery WAR wzbudzał duże zainteresowanie, mówiono, że być może dorówna World of Warcraft. Tak się nie stało i prawdę mówiąc – nie mogło się stać. To gra adresowana do zgoła innego kręgu odbiorców. WoW to raj dla miłośników PvE i dungeonów, z kolei WAR to czysta radocha dla maniaków krwawej walki. Dlatego też zarzuty o brak sensownego endgame'u uważam za nietrafione – to po prostu walka RvR. Owszem, nadal bolączką gry jest balans, przez co raz po raz serwery dominowane są przez jedną lub druga stronę konfliktu, oraz brak pomysłu na urozmaicenie oblężeń stolic, ale mimo to polecam Warhammer Online każdemu, kto ponad wszystko ceni rywalizację z innymi graczami i udział w dużych zorganizowanych bitwach. Zaletą jest też spora ilość rodaków na europejskich serwerach gry – pozdrawiam serdecznie członków gildii Skowyt i Enklava.

Dragon Age: Początek

Dragon Age: Początek

Uncharted 2: Pośród Złodziei

Uncharted 2: Pośród Złodziei

Warhammer Online: Age of Reckoning

Warhammer Online: Age of Reckoning

Rok 2009 wg redakcji - Verminus
Rok 2009 wg redakcji - Verminus

Końcówka roku to zawsze świetny czas na podsumowania. Od poniedziałku możecie poczytać, jak osoby odpowiedzialne za Serwis Informacyjny (Łosiu, eLKaeR, U.V. Impaler i Verminus) zapamiętały mijający rok.

Rok 2009 wg redakcji - U.V. Impaler
Rok 2009 wg redakcji - U.V. Impaler

Końcówka roku to zawsze świetny czas na podsumowania. Do czwartku włącznie będziecie mogli poczytać, jak osoby odpowiedzialne za Serwis Informacyjny (Łosiu, eLKaeR, U.V. Impaler i Verminus) zapamiętały mijający rok.

Rok 2009 wg redakcji - eLKaeR
Rok 2009 wg redakcji - eLKaeR

Końcówka roku to zawsze świetny czas na podsumowania. Do czwartku włącznie będziecie mogli przeczytać, jak osoby odpowiedzialne za Serwis Informacyjny (Łosiu, eLKaeR, U.V. Impaler i Verminus) zapamiętały mijający rok.

Komentarze Czytelników (82)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
21.12.2009 19:50
SVath
😊
odpowiedz
SVath
56
Konsul

Bardzo dobrze ze Dragon Age na pierwszym miejscu bo niby jaka gra zasługuje na to bardziej ? no bo na pewno nie 5h MW2 z którego około 1/3 gry można było się dopatrzeć na trailerach ;/

Tak wiec za długość rozgrywki przekraczającą 100h, fabułę której w większości gier 2009 roku nie było za powalającą ścieżkę dźwiękowa i coś o czym pewnie zapomniałem Dragon Age jest jedynym logicznym kandydatem na grę roku :)

21.12.2009 20:35
Simon360
😍
odpowiedz
Simon360
5
Chorąży

Gry jak gry. Bardziej mnie zaciekawiła reszta. Chcę sprawdzić tą płytę Unplugged bo nie miałem styczności z żadnym numerem z tego krążka więc może czas nadrobić zaległości z pierwszej połowy roku w polskim hmm rocku, cokolwiek. Zapomniałem o tym filmie więc też chyba wypożyczę, a książki to cóż, było dużo lepszych pozycji do obadania ale to w końcu wasze podsumowanie. Pozdrawiam!

21.12.2009 20:40
tankem3
😁
odpowiedz
tankem3
68
Senator

No tak rzczeczywiście,oceny swiadczą o jakości gry to jest prawda,ale tylko według ciebie.Bo oceny nie swiadcza o jakości gry.Ja np. nie wciagneło mnie Uncharted 2,tej grze postawił bym najwyżej 8,a Dragon Age jest naprawde wybitną gra"

caly RPGfan

21.12.2009 20:47
dranzer8
😁
odpowiedz
dranzer8
68
EXTERMINATE!!!

Tankem---> przecież ty też taki byłeś. Zapomniało się?

21.12.2009 20:49
Xinjin
odpowiedz
Xinjin
117
THUMB

Dla mnie wszystko git majonez.
Spoko, że można zapoznać się z gustami szanownej Redakcji.
Do tych co komentują wypowiedź Łosia...znacie takie powiedzenie, że o gustach się nie dyskutuje?
Jeden lubi ser a drugi jak mu nogi śmierdzą. Dla mnie wszystko jak najbardziej OK, szczególnie zgadzam się z grą roku Dragon Age. No może polemizował bym troszkę, bo ja stawiam na Batsa ;0 Ale jeszcze nie wiem na co oddam głos...

Z chęcią zapoznam się kolejnymi głosami Redakcji.

PS. Pytanie do redkacji, czy chłopaki z tvgry też zrobią swoje podsumowania? Macie jakiś kontakt:> możecie zapytać ? xD

21.12.2009 21:29
👍
odpowiedz
DEFEDos
130
Generał

>>>Tak wiec za długość rozgrywki przekraczającą 100h...

jakie 100 h ?? 45 - max 60 h
Nie ukończyłeś gry to nie piernicz głupot jakich się nasłuchałeś od wydawcy ! (60 h to max !)
Bez względu na czas gry DA to porządna produkcja, jednak dla mnie MW 2 w multiplayer jest najlepszym produktem tego roku !
Co do WAR Online to faktycznie dobrze Pan Łosiu zrobił że o niej wspomniał bo ta gra na PVP jest najlepszym mmo-rpgiem i basta.

>>>mnie już znudził teraz czekam na Star Wars Old Republic :) . Mam nadzieję, że warto czekać. ...

To co na razie widać na trailerach nie zapowiada nic dobrego po tej grze :/, już lepiej będzie się chyba grać w Guild Wars 2. Obym się mylił.

>>>Cień w dolinie mgieł...

Jedna z piękniejszych piosenek.

21.12.2009 21:42
odpowiedz
kozi3000
100
Generał

a ta bródka-hehe

21.12.2009 21:50
Radanos
odpowiedz
Radanos
83
Tytanowy Janusz

DLC to powinni wprowadzić do Sims'ów

21.12.2009 21:52
odpowiedz
hunteriarz
30
Centurion

RPGfan z Toba nie zamierzam dyskutowac bo po samym nicku widac, ze to ty jestes fanbojem :) Szaku a Tobie polecam zobaczyc rankingi internetowe i zobaczyc jak wysoko stoi U2(noty podobne do GTA IV), a jak cieniutko DA tyle w tym temacie :) Zapomnialem o MW2 nawet, to produkcja duzo ciekawsza niz DA. Zreszta widze, ze tutaj wiekszosc osob gra wylacznie na PC, proponuje kupic jakas konsole pograc sobie w ciekawsze gry, a pozniej dyskutowac, goraco pozdrawiam :)
P.S. Nie bez kozery U2 zostalo wybrane gra roku na Video Game Awards 2009, po prostu zasluzylo.

21.12.2009 22:27
SVath
odpowiedz
SVath
56
Konsul

"jakie 100 h ?? 45 - max 60 h " no nie bądź śmieszny proszę Cie. ja grałem około 80h a jeszcze wiele mi brakowała do ukończenia gry w 100%. Moja rada to wykonywanie wszystkich zadań pobocznych :)

21.12.2009 22:29
odpowiedz
zanonimizowany632380
0
Konsul

Uncharted 2 dostało ,tylko jedna nagrodę i to mało uznanego serwisu jakim jest spike VGA.W magazynie Time zajeło ups 10 miejsce.Ale spokojnie poczekamy na dalsze rankingi min. na BAFTA.Więc się tak nie ciesz psboyu.

21.12.2009 22:52
Ares
odpowiedz
Ares
76
Konsul

W sumie zgadzam się z autorem tylko w przypadku miejsca I i II. Na szczęście to dwa najważniejsze miejsca. Pozostałe pozycje według mnie zupełnie nie trafione. W książkach bym umieścił Pan Lodowego Ogrodu a na miejscu III w grach Empire TW (tak wiem że mocno niedopracowany i zawiera sporo błędów i niedoróbek) ale mimo wszystko to kawał porządnej strategi. Warhammer Online to z kolei powinien znaleźć się na innej liście, zatytułowanej "Największe rozczarowania ostatnich lat" Ale każdy ma prawo do swojej opinii.

21.12.2009 22:53
odpowiedz
zanonimizowany511433
57
Pretorianin

Nie ukończyłeś gry to nie piernicz głupot jakich się nasłuchałeś od wydawcy ! (60 h to max !)

Bzdura. Mnie przejście DA zajęło 78 godzin.

21.12.2009 23:07
odpowiedz
zanonimizowany425253
89
Generał

RPGfan --> Jak będzie ci się chciało to przejrzyj sobie twittera Naughty Dog i prześledź nagrody jakie otrzymało Uncharted 2. Jest tego sporo, a nowe nominacje i zwycięstwa wciąż napływają.

http://twitter.com/Naughty_Dog

21.12.2009 23:54
odpowiedz
zanonimizowany674990
53
Pretorianin

"Czy stało się to drogą naturalnej ewolucji, czy też z potrzeby szukania nowych źródeł dochodu przez wydawców zmagających się z globalnym kryzysem – nie mnie to oceniać (choć stawiłabym na to drugie)."
A ja postawiłbym swoją wypłatę, że to pierwsze.

Siewca1
"Hmmm. To że Dragon Age: Początek jest wybitne, zgadzam się w 100%, (..)"
Chyba tylko na tle ostatnich produkcji z tego gatunku, bo na pewno nie jest takie biorąc pod uwagę gatunek jako całość, ba biorąc nawet pod uwagę dotychczasowe gry cRPG od BioWare. Na ich tle jest nawet regresem.

22.12.2009 00:02
odpowiedz
hunteriarz
30
Centurion

RPGfanboj patrz na ta dysproporcje to sa czyste fakty :
Uncharted 2 - http://www.gamerankings.com/ps3/955125-uncharted-2-among-thieves/index.html
Dragon Age - http://www.gamerankings.com/pc/920668-dragon-age-origins/index.html
Noty z wiekszosci wazniejszych magazynow i stron.

22.12.2009 00:25
odpowiedz
zanonimizowany674990
53
Pretorianin

hunteriarz
Dysproporcje nie są aż takie duże jakby się mogło wydawać.
> "Zreszta widze, ze tutaj wiekszosc osob gra wylacznie na PC, proponuje kupic jakas konsole pograc sobie w ciekawsze gry, a pozniej dyskutowac, goraco pozdrawiam :)"
Nie zarzucaj innym bycia fanbojem w komentarzach gdy sam nie lepiej się wypowiadasz. I na przyszłość, ciekawsze dla Ciebie nie oznacza wcale to samo co ciekawsze dla innych.

22.12.2009 00:33
odpowiedz
zanonimizowany674990
53
Pretorianin

W komentarzu [67] miało być z przymrożeniem oka: "A ja postawiłbym swoją wypłatę, że to pierwsze ;-)"
Jakby nie patrzeć stało się to na drodze jakiejś tam ewolucji, do której zresztą sami przyłożyliśmy łapy - trzeba było kupować jeszcze więcej "ciuchów" dla koni. Czy idea DLC była podyktowana globalnym kryzysem? Szczerze w to wątpię.

22.12.2009 00:59
odpowiedz
The Stig
6
Junior

Rozumiem Łosiu wybaczam;] po prostu ciężko jest mi przetrawić Twój gust... rozumiem że Ciężko jest pogodzić dobry nos do gier i jednocześnie do innych form... "sztuki" zbyt wiele czasu spedziłęs;] z interaktywną rozrywką, by móc docenić coś lepszego niz tylko "baśki biust"

22.12.2009 08:41
niuklik
😉
odpowiedz
niuklik
25
Chorąży

Ocena jak kazda inna - jednym sie podoba innym nie a Autor ma swiete prawo do jej wyrazenia...w sumie to ciezko mi sie z czymkolwiek zgodzic...DA:O - ciekawa, dluga gra...ale czy naprawde zasluguje na #1? U2:AT - nie oceniam - nie gralem, a na trzecim miejscu widzialbym jednak B:AA albo AC2. Jezeli chodzi o ksiazki, muzyke i film, to nie bede tego komentowal - kwestia gustu.

22.12.2009 10:34
odpowiedz
DEFEDos
130
Generał

>>>ja grałem około 80h a jeszcze wiele mi brakowała do ukończenia gry w 100%...

jak ktoś czyta tekst jak dziecko z 3 klasy podstawowej to faktycznie można tą grę ukończyć nawet w 200 h ;), albo jak ktoś dopiero się uczy czytać to nawet przejście gry może zając i 400h ;],
ja grę ukończyłem w 45 h i wykonałem 75% - 80% wszystkich questów. To nie wiem jak można pisać że przejście gry zajmuje 100h ;], chyba że ktoś chce zobaczyć wszystkie zakończenia i wszystkie możliwe sytuacje rozpatrzeć na max. sposobów. To wtedy faktycznie grę przejść można w 100h lub więcej ale nie o to biega, większość ukończy grę raz zapisując stan gry przed końcem gry i wtedy przejdzie grę na parę różnych sposobów (i wtedy przejście gry zajmuje 45-60h).

22.12.2009 11:03
SVath
odpowiedz
SVath
56
Konsul

"jak ktoś czyta tekst jak dziecko z 3 klasy podstawowej to faktycznie można tą grę ukończyć nawet w 200 h ;), albo jak ktoś dopiero się uczy czytać to nawet przejście gry może zając i 400h ;],"

Jak ktoś nie umie czytać lub nie chce mu się słuchać tekstów mówionych to wiadomo ze przejdzie ta grę w 40h, albo jak ktoś nie umie wykonywać zadań głównych/pobocznych w inny sposób niż ten najprostszy to przejście gry zajmuje nawet 20h :)

A teraz na poważnie. Nawet 60h to jest o wiele więcej niż mają pozostałe gry wydane w tym roku :) (chodzi mi wyłącznie o SP bo nie każdy gra w MP) dlatego DLA MNIE jest to gra roku...

22.12.2009 11:26
beowulff
😃
odpowiedz
beowulff
41
Legend

Wilki?

22.12.2009 13:05
Sid67
😉
odpowiedz
Sid67
169
Konsul

Mam wrażenie że niektórzy mają problem ze zrozumieniem tego, że każdemu może podobać się coś innego.
A już przytaczanie ocen jako faktu, że coś się komuś musi podobać to przejaw braku własnego zdania i "owczego pędu".

22.12.2009 13:18
odpowiedz
Demilisz
139
Generał

Marco Polo

Dysproporcje nie są aż takie duże jakby się mogło wydawać.

No co Ty, nie znasz metody porównywań fanboya? :) 6 punktów na korzyść ulubionej gry fanboya to przepaść. 10 punktów na niekorzyść to już niemalże błąd statystyczny wynikający z subiektywności recenzentów (ewentualnie kupionych recenzji tej drugiej gry).

hunteriarz
Weź sobie daruj człowieku, bo zaczynam myśleć, że nie wyszedłeś z poziomu piaskownicy... To nie jest żaden oficjalny plebiscyt, to jest TYLKO ranking Łosia, Ty uważasz U2 za najlepszą grę wszech czasów, kosmosu i okolic to super, ale zaakceptuj, że ktoś może mieć inne zdanie. Zwłaszcza, że tylko siebie pogrążasz wyskakując z porównaniem średnich ocen dwóch gier z kompletnie różnych gatunków. To żałosne po prostu. Zarzucasz fanboyostwo innym a sam piszesz jak fanboy czystej wody, co zresztą udowodniłeś tekstem, że tutaj większość gra na PC i niech sobie kupią konsole, bo tam ciekawsze gry. Każdy ma prawo grać na czym chce i w co chce i to jest tylko jego sprawa.

22.12.2009 17:59
kajtek603
odpowiedz
kajtek603
37
International Level

Nie zgadza się z tobą co do Dragon Age ale każdy ma prawo do swojego zdania :P

22.12.2009 19:59
odpowiedz
zanonimizowany595878
13
Chorąży

Dragon Age: Początek najlepszą grą ! assassin's creed jedną z najgorszych ze względu na fabułe wg mnie

22.12.2009 23:24
odpowiedz
Cairine
7
Legionista

Dragon's Age - popieram wybór :) chociaż w tym roku wyszło trochę dobrych tytułów i sama miałabym problem z wyborem pierwszej trójki. Obawiam się, że w moim zestawieniu znalazłaby się Forza Motorsport 3... i po komentarzach wnioskuję, że jestem osamotniona w tej opinii :(

Pratchett jest jak najbardziej <ok>

Co do Wilków - koncert akustyczny fajnie wypadł (jedyne co mi nie pasuje to profanacja piosenki przez obecność Reni :/), ale odbieram ten koncert bardziej jako ciekawostkę. Może dlatego, że chyba nadal wolę Acousticus Rockus - bo tamto wykonanie Baniamina jest magiczne po prostu...

The Stig
Jak rozumiem jesteś wyjątkiem - znasz się zarówno na grach i na innych formach Sztuki? :)

Wiem, że można nie przepadać za Gawlińskim, za muzyką Wilków też, ale ocenianie całej ich twórczości tylko na podstawie Baśki? Proponuję trochę wysiłku i zapoznać się z innymi płytami ;) Ewentualnie powstrzymać się od podsumowań opartych na znajomości jednego utworu. Oni naprawdę mają lepsze piosenki. Np. taka 'Rachela' cuuuuudo - ah te wokale Anji O. :)

23.12.2009 17:40
odpowiedz
SSman92
26
Generał

zTylko Dragon Age oceniam jako jedną z gier roku pozostałe dwie są dobre ale to nie to

23.10.2014 00:39
yadin
odpowiedz
yadin
102
Legend

Prawda jest taka, że rynek sam się stabilizuje (bądź zgoła odwrotnie - wymyka się spod kontroli, zależy jak patrzeć) - uważam, że ceny powinny być regionalne, a Polska powinna mieć niższe (z racji chociażby niższych marż pośredników polskich, którzy mniej zarabiają niż Ci sami ludzie np. w niemcowni) niż na zachodzie Europy.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze