Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 5 września 2008, 14:21

Słynni twórcy gier - Will Wright (3)

The Sims to jedna z najpopularniejszych gier na świecie. Poznajcie historię człowieka, który ją stworzył.

Okazało się, że zabawa w tworzenie tych małych programów, jest dla Wrighta znacznie bardziej wciągająca niż samo granie. Pierwsze próby z pojedynczymi strukturami przerodziły się w myśl o stworzeniu programu symulującego życie aglomeracji miejskiej. „Chciałem dodać ruch uliczny, powołać do życia taki świat i stworzyć go bardziej dynamicznym.”

Punktem zwrotnym w karierze Wrighta było zapoznanie się z pracą profesora Jaya Forrestera, dotyczącą planowania rozwoju miast i symulacji tego zjawiska. Młody programista zaczął przenosić idee zaprezentowane w książce do swoich programów. Zaczął kolejno dodawać nowe elementy, w tym wspomniany wyżej ruch uliczny. Wright napisał też symulację rozwoju ekonomicznego miasta. „Był to dla mnie rodzaj pola testowego. Najpierw czytałem teorie dotyczące planowania urbanistycznego, a potem kodowałem to wszystko w symulatorze. To, co w książkach wydawało się być jedynie suchym przedstawieniem teorii, stawało się niezwykle fascynujące, kiedy można było dowolnie eksperymentować na mieście pełniącym rolę doświadczalnej świnki morskiej.”

W tym czasie ujawniła się u Wrighta skłonność do tworzenia gier, w których nie istniały żadne warunki zwycięstwa czy przegranej. Żadnych wytycznych i żadnych ograniczeń. Chodziło po prostu o to, aby się dobrze bawić, a jednocześnie testować i symulować procesy zachodzące w świecie realnym. I oczywiście sprawdzać, jak reaguje na nie środowisko wirtualne. Tak oto narodziła się idea SimCity, pierwszej gry, w której można było objąć posadę burmistrza i zamiast strzelaniem do kosmitów, zająć się rozwojem rozrastającej się aglomeracji. Tyle tylko, że tego typu programem nie przejawiali zainteresowania żadni wydawcy. W 1985 roku Wright samodzielnie zajął się rozpowszechnianiem napisanej przez siebie wersji na Commodore 64, ale z powodu braku środków na odpowiednią reklamę zainteresowanie grą było nikłe lub prawie żadne.

Po dwu latach stagnacji szczęście uśmiechnęło się do Wrighta. Na jednym ze spotkań poznał Jaffa Brauna, który chcąc zainwestować pieniądze w gry komputerowe szukał właśnie jakiegoś punktu zaczepienia. W przerwach pomiędzy obalaniem kolejnych butelek z piwem i zajadaniem się kawałkami pizzy Wright pokazał Braunowi SimCity. „Pokazał mi grę i umarłem. To było to, czego właśnie szukałem. Will powiedział, że to nie działa i nikomu się nie podoba.” – opowiada Braun – „On myślał, że sięgam do śmietnika i wyciągam śmiecia.”

Tak oto narodziła się firma Maxis Studios z siedzibą w miasteczku Orinda w Kaliforni.

To jednak nie rozwiązało wszystkich problemów. SimCity wciąż nie mogło znaleźć żadnego wydawcy, który byłby zainteresowany tak innowacyjnym produktem. Po dwóch latach kołatania w różne drzwi i niezliczonych poprawkach w kodzie gry, Wright postanowił powrócić na stare śmieci i ponownie nawiązał współpracę z Broderbund. W tym czasie Maxis z własnych funduszy powołało do życia mały zespół programistów, który pomagał Wrightowi w pracy. Braun zajmował się jedynie finansami firmy.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

The Sims

The Sims

SimCity 3000

SimCity 3000

Spore

Spore

SimCity 2000

SimCity 2000

SimCity (1989)

SimCity (1989)

Spore: Kosmiczne przygody

Spore: Kosmiczne przygody

Spore: Śmieszne i Straszne

Spore: Śmieszne i Straszne