Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 20 marca 2007, 14:45

autor: Radosław Grabowski

Przedpremierowy pokaz PlayStation 3

Cztery dni przed tą datą udałem się na zaproszenie rodzimego oddziału Sony do warszawskiego Centrum Olimpijskiego PKOl, aby wziąć udział w specjalnej konferencji, poświęconej PlayStation 3.

Codzienną kąpiel uznaje się przede wszystkim za wielce wskazany zabieg higieniczny, aczkolwiek pluskanie się w wannie lub smaganie się strumieniami wody w kabinie prysznicowej zaliczamy też do kategorii przyjemności. Odkąd jednak stałem się posiadaczem pewnego osobliwego przyboru łazienkowego, wspomniana czynność zaczęła wiązać się z lekką frustracją. Mam na myśli pływającą gumową kaczkę (rzecz jasna w kolorze kwitnących kaczeńców) – taką uroczą zabawkę dostawało się jako suwenir od korporacji Sony w trakcie ubiegłorocznych targów Games Convention w Lipsku. Wówczas ekipa Kena Kutaragiego zapewniała, że konsola PlayStation 3 trafi do klientów azjatyckich, północnoamerykańskich i europejskich w listopadzie 2006 roku i właśnie taki termin nadrukowano na wspomnianym żółtym gadżecie. Niestety ostatecznie okazało się, iż owa platforma elektroniczno-rozrywkowa nowej generacji zdąży dotrzeć zgodnie z wcześniejszym planem jedynie do ojczyzny samurajów oraz Hong Kongu i Tajwanu, a także do kraju gwiaździstego sztandaru i jego sąsiadów. Mieszkańcom Starego Kontynentu kazano poczekać do roku 2007, podobnie zresztą jak klientom z antypodów. Dopiero stosunkowo niedawno dowiedzieliśmy się, że PS3 zadebiutuje na rynku europejskim (z uwzględnieniem Polski, co nie zawsze bywało takie oczywiste) dokładnie 23 marca 2007. Cztery dni przed tą datą udałem się na zaproszenie rodzimego oddziału Sony do warszawskiego Centrum Olimpijskiego PKOl, aby wziąć udział w specjalnej konferencji, poświęconej PlayStation 3.

Na miejscu stało się jasne, iż niniejsze spotkanie traktowało o tej konsoli w nie tak dużym stopniu, jak mogłoby to się wydawać. Zaczęto zatem od omówienia dokonań Sony Poland w kontekście PlayStation 2 i PlayStation Portable. Prowadzący całą poniedziałkową prezentację duet, złożony z Marcina Ziobrowskiego (PlayStation Business Manager) i Macieja Kmiołka (PlayStation PR & Trade Marketing Manager), przedstawił krajowe wyniki sprzedaży tych platform (odpowiednio blisko 500 i 35 tysięcy sztuk), gier dla nich etc. Przy okazji ujawniono oficjalnie, że już w czerwcu bieżącego roku rodzimym posiadaczom PS2 zgotowana będzie prawdziwa niespodzianka w postaci nowej odsłony hitowego cyklu SingStar, powstającej pod patronatem popularnego radia ESKA. W nadchodzącej grze znajdzie się dwadzieścia polskich i dziesięć zagranicznych piosenek z lat 2000-2006, więc szykuje się kolejna porcja wyśmienitego wirtualnego karaoke. Już w przyszłym miesiącu zostanie opublikowana szczegółowa informacja prasowa (zawierająca przede wszystkim listę utworów), dotycząca SingStar ESKA: Hity na Czasie. Ponadto nastąpi rozwój znanej serii Buzz!, traktującej o rozmaitych quizach. Przykładowo w lipcu 2007 na platformie PlayStation 2 zadebiutuje zlokalizowana wersja Buzz! The Mega Quiz – dwadzieścia procent zaimplementowanych pytań dotyczyć będzie bezpośrednio naszego kraju, a głos prowadzącego wirtualny turniej podłoży aktor Piotr Gąsowski. Dodatkowo w bieżącym roku ruszy kolejna edycja Ligi PlayStation, popularyzującej konsolowe granie wśród mieszkańców całej Polski.

W dalszej części prezentacji przyszedł czas na nieco nużący etap. W jego ramach zachwalano zalety procesora Cell, będącego sercem PlayStation 3 i mającego stanowić kluczowy element superkomputera o nazwie Roadrunner ze stajni IBM. Ponadto rozwodzono się nad nośnikiem Blu-ray Disc, który ma być rozpowszechniony właśnie dzięki najnowszej stacjonarnej konsoli marki Sony (analogicznie do sprawy standardu DVD i PlayStation 2). Zapowiedziano, że do końca 2007 roku w ofercie firmy Imperial CinePix, zajmującej się dystrybucją filmów, znajdzie się około siedemdziesiąt tytułów na płytach BD. Będą to naturalnie obrazy w rozdzielczości high-definition z polskimi napisami (Final Fantasy: The Spirits Within, Lawrence z Arabii, Patriota etc.), chociaż wybrane pozycje mają być zdubbingowane (Sezon na Misia) lub wyposażone w tekst i głos lektora (m.in. Casino Royale, Ghost Rider i Spider-Man 3).

Pozostawiając za sobą zdecydowanie zbyt długi wykład, dotyczący rzeczy owszem związanych z PS3, ale w sposób niekoniecznie interesujący gracza sensu stricto, doczekałem się wreszcie konkretów na temat konsoli w kontekście Polski. Nadmienię, iż niektórzy uczestnicy konferencji nie dotrwali nerwowo do tego momentu i czmychnęli wcześniej z gmachu Centrum Olimpijskiego. Zaserwowano więc garść faktów już znanych: premiera platformy 23 marca 2007, dostępny tylko model z dyskiem 60 GB w cenie 2399 PLN itd. Przedstawiciele Sony zapewnili zgromadzonych, że ich firma wprowadzi na rynek razem z PlayStation 3 pięć gier (Resistance: Fall of Man, MotorStorm, Formula One Championship Edition, Genji: Days of the Blade i Ridge Racer 7) po 229 PLN każda. W sprzedaży znajdą się też np. następujące akcesoria: kontroler SIXAXIS, kabel HDMI, pilot zdalnego sterowania, a w późniejszym okresie również adaptor kart pamięci z PS2. Ponieważ kampania marketingowa wyraźnie akcentuje darmowy dostęp do internetowego systemu PlayStation Network, jako jeden z głównych atutów PS3, reprezentanci Sony Poland odnieśli się także do tej kwestii. Otóż w dniu polskiego debiutu konsoli aktywny będzie jedynie tzw. pierwszy poziom PSN, obejmujący właściwie tylko multiplayer i funkcję wysyłania wiadomości za pośrednictwem globalnej Sieci oraz przeglądanie WWW.

Dopiero w przyszłości, podobno niezbyt odległej, zakres usług zostanie rozszerzony, aby krajowi konsumenci mogli chociażby kupować przez Internet gry z oferty PlayStation Store płacąc kartami, wydanymi przez rodzime banki. Tandem Ziobrowski-Kmiołek zasugerował przyszłym posiadaczom PlayStation 3 założenie na początku w ramach PlayStation Network dwóch kont – jednego z Polską jako krajem rejestracji (celem wzięcia udziału w promocji, która przewiduje darmowy egzemplarz filmu Casino Royale na płycie BD dla pierwszego pół miliona europejskich nabywców), a drugiego przykładowo w Wielkiej Brytanii (w ten sposób uzyska się dostęp do gratisowych treści, osiągalnych w wymienionym wyżej wirtualnym sklepie). Krótko zaprezentowano też serwis PlayStation Home, zapowiedziany oficjalnie trzynaście dni temu podczas Game Developers Conference 2007 w San Francisco. Będzie to swoista wizualizacja społeczeństwa właścicieli PS3 w formie, zbliżonej do popularnej komputerowej gry Second Life. Premiera jesienią bieżącego roku.

Biorąc pod uwagę stopień zainteresowania klientów konsolą PlayStation 3 (z autopsji wiem, że markę tę rozpoznaje znacznie więcej osób, niż Xboksa 360 czy Wii) dziwi mnie nieco cokolwiek niedopracowana oprawa wczorajszego warszawskiego spotkania, zorganizowanego przez Sony Poland. Przede wszystkim jego główna część odbywała się w zaciemnionej sali, której jedynymi jasnymi punktami (konferansjerów i prelegentów dostrzegało się z trudem) były sporych rozmiarów telewizory ciekłokrystaliczne i obraz z projektora. Ten ostatni emitował jednak wizję o niedostatecznej jakości, w związku z czym pokazywany materiał video wyglądał po prostu brzydko (wyprane kolory, słaba ostrość itp.). Co ciekawe, wspomniane panele LCD spisywały się bardzo dobrze, ale niestety wyświetlały się na nich tylko slajdy, omawiające poszczególne etapy konferencji (wielka szkoda, gdyż na tych ekranach trailer Casino Royale o jakości HD prezentowałby się wreszcie tak jak należy). Najgorsze były jednak zdecydowanie za częste problemy natury technicznej – urywające się nagle sekwencje filmowe, brak dźwięku albo zbyt duże jego natężenie itd. Organizatorzy regularnie przepraszali za powstałe trudności, winiąc za to testowy (tj. niedopracowany i pozbawiony pewnych funkcji) egzemplarz PS3, który napędzał pokaz.

Zawiodły się pewnikiem osoby, liczące na możliwość zagrania w coś ekskluzywnego. Przed Centrum Olimpijskim zaparkowano ten sam zestaw samochodów promocyjnych, co jeżdżący po całej Polsce i zapoznający mieszkańców wybranych miast z PlayStation 3. Wnętrze naczepy ciężarówki kryło zatem kilka stanowisk, umożliwiających przybyłym przetestowanie m.in. MotorStorm, Ridge Racer 7 i Resistance: Fall of Man. Niestety z uwagi na małą powierzchnię kontenera trzeba było stać o wiele za blisko ciekłokrystalicznych telewizorów, więc prezentowane gry traciły sporo graficznego uroku. Na szczęście w listopadzie 2006 miałem okazję spokojnie obcować z konsolą, siedząc wygodnie i w odpowiedniej odległości od wielkiego telewizora Full HD w warszawskiej siedzibie Sony Poland – dlatego doskonale zdaję sobie sprawę z tego, iż nie należy zbytnio sugerować się tym, co pokazuje się w ciężarówce.

Warto jeszcze zauważyć, że urządzenia takie jak PS3 to elementy stylu życia, a ten pomagają promować głównie gwiazdy showbusinessu. Właśnie dlatego na medialnej premierze Xboksa 360 w październiku ubiegłego roku swoją obecność zaznaczył szereg łatwo rozpoznawalnych ludzi. Wśród zaproszonych przez Microsoft osobistości figurował m.in. Borys Szyc, Bartosz Obuchowicz i Rafał Mroczek (aktorzy) oraz Olivier Janiak i Maciej Dowbor (prezenterzy telewizyjni). Tymczasem 19 marca 2007 jedynym polskim VIP-em, ugoszczonym przez Sony, był Tomasz Kuchar – kierowca rajdowy, jeżdżący pod szyldem PlayStation za kierownicą Subaru Imprezy i zajmujący obecnie pierwsze miejsce w klasyfikacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski po jedynych rozegranych zawodach w aktualnym sezonie.

Do premiery PlayStation 3 w Polsce można praktycznie odliczać godziny. W najbliższy piątek (w wybranych punktach dystrybucyjnych już minutę po północy) wreszcie pomiędzy Odrą a Bugiem oficjalnie osiągalna będzie ostatnia z trzech konsol nowej generacji. Klienci otrzymają więc w końcu okazję na samodzielne przekonanie się o jej zaletach i wadach. Oczywiście spodziewajcie się, że dokładnie przyjrzymy się PS3 i grom dla tej platformy w redakcji, aby następnie podzielić się z Wami naszymi spostrzeżeniami. Do rychłego przeczytania zatem!

Radosław „eLKaeR” Grabowski