Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 11 czerwca 2001, 11:00

autor: Kacper Kieja

Konsole: czy ktoś musi umrzeć? (2)

W chwili obecnej jesteśmy świadkami walki trzech wielkich koncernów i ich wyrobów. Są to Sony z PS2, Nintendo z Game Cube i Microsoft z Xbox. Firmy to ogromne i dysponujące olbrzymimi funduszami, co oznacza że czeka nas bardzo ciekawy pojedynek.

Xbox dysponować będzie dyskiem twardym o pojemności 10 GB, co ma pozwolić na szybkie działanie gier dysponujących bardzo zaawansowaną grafiką. Konsola dysponować będzie silnym procesorem (733MHz przy 300 MHz PS2 i 405 MHz Game Cube) oraz dużą pamięcią operacyjną (64MB przy 38 MB PS2 i 24 MB Game Cube). Dodatkowo Microsoft podpisał umowy z ponad 150 producentami, którzy przygotowują gry z myślą o sprzęcie Microsoftu. Co ciekawe Microsoft ściśle współdziała w tej chwili z Segą, która po tragedii Dreamcasta postanowiła postawić na konsolę pochodzącą ze stajni Gatesa. Charakterystyczny był fakt, że prezes Segi Tetsu Kayama wystąpił na scenie razem z Gatesem w trakcie prezentacji Xbox, w czasie tokijskich targów gier. Xbox ma trafić do podobnego odbiorcy co PS2, czyli uczniów szkół średnich, studentów i jeszcze starszych graczy. Zrozumiałe jest więc, że trzeba im będzie zapewnić możliwość zabawy sieciowej, ale ten projekt zostanie wdrożony dopiero w 2002 roku, kiedy Xbox będzie już miał duże grono klientów. Jednak już teraz Microsoft podpisał długoterminową umowę z Nippon Telegraph and Telephone, aby zapewnić swej konsoli internetowe połączenia w Japonii. Pokazywane są też różne „bajery”, takie jak kontroler umożliwiający obsługę konsoli na odległość 30 metrów, przy czym nie przeszkadzają w tym nawet ściany. Wykorzystana tu została podobna technologia, co w wypadku telefonów bezprzewodowych.

Kto zwycięży na rynku konsol? Czy jest miejsce dla trzech firm i trzech produktów, czy też zobaczymy, że „przetrwać może tylko jeden”? Oczywiście na tym rynku nie zadecydują tylko możliwości i parametry samych konsol, ale również współpraca z firmami zajmującymi się produkcją osprzętu, a także (przede wszystkim!) współpraca z wydawcami gier. Co z tego, bowiem, że ktoś miałby najlepszy sprzęt na świecie, skoro nie można na nim zagrać w żadne przyzwoite gierki? Firmy doskonale to rozumieją i stąd setki podpisywanych kontraktów z najważniejszymi wydawcami i setki gier, które już zostały przygotowane bądź są w przygotowaniu. Nintendo i Microsoft doskonale zdają sobie sprawę, że sukces odniosą tylko wtedy, kiedy będą w stanie konkurować z Sony bogactwem oferty programowej i kiedy wraz z premierą ich konsol ukaże się ogromna paleta przeznaczonych na nie gier.

Analitycy rynku raczej zgodnie wskazują, że najsłabszą pozycję w tej batalii mieć będzie Game Cube. Po pierwsze konsola ta pozwala na korzystanie z najmniejszej liczby opcji i jest najsłabsza pod względem sprzętowej wydajności. Po drugie gracze „poważni” (a gro obrotów rynkowych pochodzi od ludzi dysponujących własnymi funduszami, a więc dorosłych) zainteresują się raczej konkurencyjnymi produktami Sony i Microsoftu. Być może Game Cube zdobędzie bardzo mocną pozycję na rynku dziecięcym, ale wątpliwe, aby ta popularność mogła zostać przeniesiona na „dorosły rynek”. Zresztą, pytanie brzmi, czy Nintendo w ogóle taką ekspansją byłoby zainteresowane?

Tak, czy inaczej dla graczy to gratka nie lada. Będziemy mogli obserwować „pojedynek potworów”, co zawsze jest ekscytujące, zwłaszcza, kiedy samemu się nic nie ryzykuje :-). A z tym pojedynkiem związany będzie fakt, że każda z firm postara się nas omamić i oczarować. Ceną, ilością i jakością produktów, liczbą dostępnych opcji, promocjami. Szkoda tylko, że w Polsce większość z tych atrakcji zapewne nas ominie. Jak na razie cena PS 2 w naszym kraju jest po prostu skandaliczna i naprawdę żenujący jest fakt, że musimy za tę konsolę płacić więcej niż Amerykanie, czy Japończycy. Kto wie, może i to się jednak zmieni?

Kacper Kieja

Konsole - PlayStation

PlayStation – to proste słowo jest w stanie przebudzić z głębokiego snu prawie każdego, kto pasjonuje się grami wideo. Za nim kryje się jeden z największych komercyjnych sukcesów rynku elektronicznej rozrywki.

Konsole - PlayStation 2

Playstation 2 to kontynuatorka tradycji konsoli PSX. Godny reprezentant konsol na początku XXI w, najpopularniejsza konsola tego okresu.

Konsole - GBA

Nintendo jest mocne w dziedzinie konsol przenośnych, tzw. kieszonkowych – tego faktu nikt nie zaprzeczy. Cała seria konsol Gameboy osiągała bardzo wysokie wyniki sprzedaży na całym świecie i nie inaczej historia ma się z Gameboyem Advance...