Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 2 października 2006, 16:00

Świat według Microsoftu cz. 2

Dzień drugi imprezy X06 teoretycznie rozpoczął się o godzinie 8:00 mini dyskusją, czy rzekłbym „snuciem wizji” o przyszłości tworzenia fabuły gier i technikach narracji.

Link to poprzedniej części tekstu: http://www.gry-online.pl/s018.asp?ID=372

Dzień drugi imprezy X06 teoretycznie rozpoczął się o godzinie 8:00 mini dyskusją, czy rzekłbym „snuciem wizji” o przyszłości tworzenia fabuły gier i technikach narracji. Pierwsze skrzypce grali tu trzej sławni panowie: Peter Jackson, Peter Molyneux (Lionhead Studios) i Greg Zeschuk (BioWare). Opowiadano o przyszłości gier epizodycznych, problemach, z jakimi borykają się reżyserzy filmowi i twórcy gier, a także o przyszłych metodach opowiadania historii zawartej w grach. Możecie posądzić mnie o ignoranctwo, ale zasadniczo sporo było tu wizji, dużo zaś mniej konstruktywnych orzeczeń. Warto jedynie nadmienić, że cała trójka jest zgodna co do tego, że kolejne epizody gier powinny być tworzone jednocześnie i bezzwłocznie, a następnie dawkowane graczom (dokładnie tak jak seriale), gdyż obecne oczekiwanie miesiącami lub latami na następne odcinki serii zabija ideę tego typu narracji. Na dodatek Peter Jackson stwierdził, iż filmy nieco mu się przejadły, dlatego też teraz zamierza zająć się grami, a raczej łączeniem najlepszych cech gier i filmów. Stąd jego współpraca z Microsoftem przy nowym typie gier dla Xbox 360.

Natomiast najciekawsze nastało dopiero o 9:00. Wówczas to rozpoczęły się wywiady dziennikarzy z twórcami gier. Osobiście było mi dane odwiedzić pokój wywiadów firmy Rare i zobaczyć prezentację gry Viva Pinata, następnie kolejno: Crackdown (Real Time Worlds), Mass Effect (BioWare), Alan Wake (Remedy Studios), Fable 2 (Lionhead Studios), Gears of War (Epic Games) i Alone in the Dark: Near Death Investigation (Eden Studios). Opowiedzmy zatem wszystko po kolei.

Viva Pinata – Już na wstępie muszę przyznać, iż na moje „sokole” oko, była to jedyna gra spośród tych widzianych przeze mnie tego dnia na Xboxie 360, która miała problemy z działaniem. Podczas prezentacji raz się zawiesiła, a ponadto dość regularnie lagowała. Niemniej jednak, oceniając jej mechanikę, kreskówkowo-fluorescencyjną oprawę wideo oraz koncepcję tytułu dla dzieci, muszę stwierdzić, iż jest to coś co z pewnością spodoba się naszym milusińskim. Na dodatek to taka familijno-dziecięca perła w zdecydowanie „dorosłym” portfolio X360. Zasadniczo w tej grze nie ma końca. Naszym celem jest po prostu nieustanna rozbudowa i ulepszanie ogrodu, tak aby zechciało się do niego wprowadzić jak najwięcej tytułowych zwierzaków – Pinat (a jest ich około 60 gatunków). W czasie trwania rozgrywki otrzymujemy zadania od krążącej po ogrodzie kobiety imieniem Leafos. Każde z nich ma na celu takie przystosowanie ogródka, aby stał się on atrakcyjny dla danego typu Pinnat. Zatem niekiedy należy pozbyć się zalęgających śmieci, kiedy indziej, zasadzić trawę, a innym razem sprowadzić określone zwierzaki, które uczynią miejsce bardziej przytulnym dla nowego gatunku Pinat. Na pierwszy rzut oka interfejs może wydawać się nieco skomplikowany, lecz po bliższym zapoznaniu się z nim i pograniu własnoręcznie przez kilka minut, stwierdzam, że jest dość intuicyjny i przyjazny dla użytkownika. Całość oczywiście pełna jest zabawnych scenek z tytułowanymi stworkami w rolach głównych, śmieszą też ich odgłosy. Autorzy zaimplementowali do gry także opcje personalizacji Pinat (poprzez dokupywanie im elementów ubioru, okularów, czapek i tym podobnych gadżetów), a także możliwość łączenia ich w pary i rozmnażania się. Dobrą wieścią dla Polaków jest to, że Viva Pinata zadebiutuje w naszym kraju w pełnej polskiej wersji językowej już pierwszego grudnia.

Przemysław Bartula

Przemysław Bartula

W 2000 roku dołączył do ekipy tworzącej serwis GRYOnline.pl i realizuje się w nim po dziś dzień. Zaczął od napisania kilku recenzji, a potem płynnie poszły newsy, wpisy encyklopedyczne i cała masa innych aktywności. Na przestrzeni 20 lat uczestniczył w tworzeniu niemal wszystkich działów i projektów firmy; przez lata piastował stanowisko szefa encyklopedii gier i szefa newsroomu, a ostatecznie trafił do zarządu firmy GRY-OnLine S.A. Obecnie jest dużo bardziej zaangażowany w aktywności zarządcze aniżeli redaktorskie. Posiada dyplom technika elektrotechnika i inżyniera budownictwa wodnego.

więcej

Świat według Microsoftu cz. 1
Świat według Microsoftu cz. 1

27 września, rozpoczęła się jedna z najbardziej oczekiwanych imprez branżowych tego roku, czyli X06. Jedyna i niepowtarzalna okazja zapoznania się z planami firmy Microsoft.