Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 6 marca 2007, 08:35

autor: Patrycja Rodzińska

Wywiad z Benoit Sokalem (4)

Benoit Sokal, twórca kultowych dziś gier przygodowych Amerzone i Syberia. W Belgii, gdzie się urodził, we Francji, dokąd wyjechał za żoną, uznawany za jednego z najważniejszych twórców współczesnego komiksu.

Pat: Jak długo trwały prace nad grą?

Michel: Blisko dwa lata.

Pat: Co dla was, jako teamu, było najtrudniejsze podczas prac nad Paradise?

Benoit: Kiedy przystępuje się do pracy nad grą, wszyscy są bardzo podekscytowani, ale po pewnym czasie euforia opada i trzeba się zmierzyć z rzeczywistością.

Michel: Było sporo takich momentów, to normalne. Ale najtrudniejsze były, zdecydowanie, ostatnie dwa tygodnie prac, kiedy wszyscy byliśmy zmęczeni i zestresowani, a czas naglił.

Pat: Ile osób było zaangażowanych w projekt?

Michel: Blisko 40 osób – programiści, kompozytorzy, graficy itd. Stroną graficzną Paradise zajmował się team ze Słowenii. Benoit przez 8 miesięcy podróżował regularnie do Słowenii, żeby mieć wszystko na oku. Tak na marginesie, pewne polskie studio zgłosiło się do nas w sprawie współpracy przy tworzeniu grafik do naszych przyszłych gier.

Nie myślcie sobie, że nie próbowałam wyciągnąć od Michela, które to studio. Wymigał się jednak nagłą utrata pamięci...

- Czy mogłabym Panów sfotografować?

- To bardzo drogo kosztuje...

- Szkoda.

- Proszę zostać! Chcemy mieć zdjęcie!

Pat: Komu powierzyliście skomponowanie ścieżki dźwiękowej do gry?

Michel: Muzyką zajęło się Knockin’ Boots Production, studio założone w 1994 roku przez Dymitra Bodiańskiego.

Pat: Dlaczego on?

Michel: Już wcześniej pracowaliśmy z nim nad Amerzone, nad Syberią. Nasze kontakty zawodowe układają się bardzo dobrze, ale co ważniejsze Benoit i Dymitr lubią się. Dymitr „czuje” gry Benoit, a to dużo znaczy, gdyż muzyka jest integralną częścią każdej gry przygodowej.

Benoit: Dymitr komponuje muzykę, której można posłuchać, ot tak. Po prostu słuchać, niekoniecznie grając. Muzykę, poprzez którą chce opowiedzieć pewną historię.

Pat: Paradise zostanie wydany również w formie 4 komiksów. Dwa z nich są już dostępne w sklepach. Czy gra i komiks na jej podstawie różnią się istotnie?

Benoit: Scenariusz gry i komiksu jest prawie taki sam. Cztery światy i ci sami bohaterowie. Ja jednak nie zajmowałem się tworzeniem rysunków. Nie miałem na to czasu. Powierzyliśmy to zadanie młodemu rysownikowi z Afryki, Brice Bingono, i poza scenariuszem i moimi wskazówkami na początkowych etapach, pozostawiliśmy mu dużo swobody twórczej.

Po spotkaniu nie omieszkałam przeczytać dwóch wspomnianych komiksów – Paradise La Saison des Orages oraz Le désert des Molgraves. Komiks jest bardzo klimatyczny, wysmakowany. W konfrontacji z grą fabuła pozostaje jej wierna w 95% za wyjątkiem subtelnych szczegółów często eksponowanych przez artystów płci męskiej... tych jednak Wam oszczędzę – wywiad mogą wszak czytać osoby niepełnoletnie. :-)

Syberia

Syberia

Syberia II

Syberia II

Amerzone: Testament odkrywcy

Amerzone: Testament odkrywcy

Paradise

Paradise