Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 12 listopada 2022, 11:30

Stray – osiedle w Hongkongu. Nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały gry

Co ma wspólnego automat do Coca-Coli z NieR-em i Pac-Man z serią GTA? Czym było Stray przed pomysłem z kotem? Przedstawiamy najciekawsze inspiracje stojące za powstaniem słynnych gier.

Stray – osiedle w Hongkongu

  1. Gatunek: gra przygodowa
  2. Rok premiery: 2022
  3. Producent: Blue Twelve Studio

Przygodówka Stray jeszcze przed premierą szturmem zdobyła serca graczy tylko tym, że jej głównym bohaterem jest zwykły kot, na dodatek również zachowujący się jak każdy zwykły kot, dzięki czemu okazał się on niezwykle przekonujący i autentyczny. Ale warto wiedzieć, że Stray początkowo nie powstawał z kotem na pierwszym planie – głównym bohaterem gry było przede wszystkim miasto, które zwiedzamy. Niby postapokaliptyczne, pozbawione ludzi, ale wyglądające bardziej na opuszczone niż zrujnowane. I rzeczywiście, z czasem dowiadujemy się o jakiejś zarazie i śmieciach, przez które ludzie zniknęli, a potem w mieście zastąpiły je podobnie zachowujące się roboty. Tworząc ciasne, zagracone uliczki miasta, twórcy stwierdzili, że byłby to świetny plac zabaw dla kota. Pomysł przyszedł tym łatwiej, że większość z nich posiadała takiego pupila w domu.

Stray to przede wszystkim miasto, którego niezwykła zabudowa nie jest wyłącznie wymysłem grafików z Blue Twelve. Ich inspiracją było niesławne osiedle Kowloon Walled City w Hongkongu. Początkowo był to fort do walki z piratami, który z czasem stał się miejscem porzuconym i przez Chiny, i przez Brytyjczyków. Zaczęli tam napływać nielegalni imigranci, a miejsce żyło własnym życiem, bez kontroli jakiegokolwiek prawa. Szybko stało się więc rajem dla przestępców i wszelkiej maści ciemnych interesów. Osiedlali się tam również zwykli mieszkańcy i Kowloon zaczął się w niekontrolowany sposób rozrastać, głównie w górę, stając się z czasem najgęściej zaludnionym rejonem na świecie, z niemal dwoma milionami ludzi na kilometr kwadratowy.

Zostało jeszcze 48% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

NieR: Automata

NieR: Automata

Stray

Stray

A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

Silent Hill

Silent Hill

Grand Theft Auto

Grand Theft Auto

Command & Conquer

Command & Conquer

Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć
Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć

Gier „filmowych” (niestety często marnej jakości) zrobiono w ostatnich latach na pęczki. Nie brakuje też tych, które dla odmiany zostały potem zekranizowane. A jak rzecz się ma z tymi, które powstały na bazie dla odmiany literackiej?

4 mafiosów, którzy mogą być inspiracją dla twórców Mafii 4
4 mafiosów, którzy mogą być inspiracją dla twórców Mafii 4

Po Mafii: Edycji Ostatecznej chętnie byśmy zagrali w jeszcze jedną, równie dobrą grę o gangsterach. Twórcy z Hangar 13 mają szansę wyprzedzić GTA 6 i stworzyć interesującą Mafię 4. A inspiracji fabularnych jest aż nadto.