Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 12 listopada 2022, 11:30

Command & Conquer – wojna w Zatoce Perskiej. Nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały gry

Co ma wspólnego automat do Coca-Coli z NieR-em i Pac-Man z serią GTA? Czym było Stray przed pomysłem z kotem? Przedstawiamy najciekawsze inspiracje stojące za powstaniem słynnych gier.

Command & Conquer – wojna w Zatoce Perskiej

  1. Gatunek: strategia czasu rzeczywistego
  2. Rok premiery: 1995
  3. Producent: Westwood Studios

Studio Westwood zasłynęło dzięki Diunie II – grze, która w zasadzie zdefiniowała gatunek RTS-ów, spopularyzowany później przez nie mniej sławne Command & Conquer. Ci sami twórcy, ta sama rozgrywka i rozwinięcie znanych już pomysłów. Poprzednio wykorzystano motywy z prozy Franka Herberta, a przy C&C postawiono na alternatywną wersję naszego świata z dwiema fikcyjnymi frakcjami: Brotherhood of Nod i Global Defense Initiative walczącymi o dostęp do tajemniczej substancji Tiberium. Czyli klasyczny sequel zrobiony z dużo większym rozmachem, tylko w nieco innych klimatach? No prawie.

W taki trochę zakamuflowany sposób Command & Conquer przedstawiało swoją wersję wojny w Zatoce Perskiej, czyli zakończonej cztery lata wcześniej operacji Pustynna burza, mającej na celu wyzwolenie zaanektowanego przez armię iracką Kuwejtu. Podczas gdy wiele innych gier z tamtego okresu zupełnie bezpośrednio pozwalało wcielić się w siły koalicji walczące z Irakiem, C&C robiło to nieco skrycie, zyskując tym samym więcej swobody twórczej i jednocześnie unikając wszelkich kontrowersji.

Zostało jeszcze 63% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

NieR: Automata

NieR: Automata

Stray

Stray

A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

Silent Hill

Silent Hill

Grand Theft Auto

Grand Theft Auto

Command & Conquer

Command & Conquer

Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć
Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć

Gier „filmowych” (niestety często marnej jakości) zrobiono w ostatnich latach na pęczki. Nie brakuje też tych, które dla odmiany zostały potem zekranizowane. A jak rzecz się ma z tymi, które powstały na bazie dla odmiany literackiej?

4 mafiosów, którzy mogą być inspiracją dla twórców Mafii 4
4 mafiosów, którzy mogą być inspiracją dla twórców Mafii 4

Po Mafii: Edycji Ostatecznej chętnie byśmy zagrali w jeszcze jedną, równie dobrą grę o gangsterach. Twórcy z Hangar 13 mają szansę wyprzedzić GTA 6 i stworzyć interesującą Mafię 4. A inspiracji fabularnych jest aż nadto.