futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Technologie 14 października 2022, 14:30

I tu zaczęły się problemy. Czemu po niebie nie latają jądrowe samoloty?

Łodzie podwodne czy lotniskowce z napędem jądrowym nie są dziś niczym niezwykłym, ale czy wiecie, że dawniej amerykańscy i rosyjscy wojskowi pracowali nad „atomowymi samolotami”?

I tu zaczęły się problemy

A trzeba przyznać, że osłony były bardzo ważne i sporo ważące. Cała instalacja jądrowa, łącznie z reaktorem ważyła 58 ton, z czego aż 27 ton przypadało na pancerze przeciwradiacyjne. Od strony kabiny załogę chroniła płyta stalowo-ołowiana o grubości 10 cm. Sama kabina też posiadała dodatkowe warstwy mające powstrzymać promieniowanie.

I właśnie masa tego wszystkiego to był przysłowiowy kamień, który pociągnął cały projekt na dno. Zapoznając się ze specyfikacją techniczną samolotu Convair B-36 szybko odkryjemy, że wraz z całą maszynerią jądrową waży niemal tyle, ile wynosi jego maksymalna masa startowa.

Przeznaczeniem B-36 jest przenoszenie głowic jądrowych, które też sporo ważą, więc zamiast skutecznego bombowca strategicznego stworzono tylko problem – jądrowo napędzany samolot nie był w stanie unieść niczego więcej poza sobą.

Na domiar złego, nawet te zamontowane, grube osłony przeciwradiacyjne okazały się niewystarczające. Załoga nadal była wystawiona na niebezpieczne wartości promieniowania. Mimo tych bolączek w latach 1955 – 1957 prototypowy samolot odbył 47 lotów.

Nie tylko załoga odczuwała skutki promieniowania. Także reszta samolotu, która była pod jego wpływem, w szczególności część pozbawiona osłon. Na przykład zaobserwowano dziwne zachowywanie się opon, które przedwcześnie wykazywały wyraźne oznaki zużycia.

Problemy techniczne, niewystarczająca osłona załogi i mało sensowny rezultat projektu ANP przeważyły szalę decyzyjną i całe przedsięwzięcie zamknięto. Rząd USA pozostał z prototypowym samolotem, paroma gotowymi reaktorami HTRE, silnikami General Electric X-39 i budżetem uboższym o 7 miliardów dolarów (tyle gotówki pochłonęła cała lotnicza atomowa inicjatywa w latach 1946 – 1961).

Zostało jeszcze 58% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

więcej

Wszystko, co musisz wiedzieć o polskiej elektrowni jądrowej
Wszystko, co musisz wiedzieć o polskiej elektrowni jądrowej

Wreszcie mamy konkretne decyzje – Polska będzie miała elektrownie jądrowe. Wiemy już dzięki komu i w jakim miejscu zbudujemy polski energetyczny atom.

10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii
10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii

Samoloty to jeden z najbardziej użytecznych i niezwykłych wynalazków w historii cywilizacji. Zlikwidował bariery w podróżowaniu i pozwala spojrzeć na świat z zupełnie innej perspektywy – nad chmurami. Oto 10 niezwykłych samolotów w historii techniki.