filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon Disney+ TvFilmy
Filmy i seriale 2 października 2022, 09:31

autor: Marek Jura

Zasada ósma – potwór nigdy nie powie, o co mu chodzi. 10 oklepanych zasad rządzących horrorami

Horrory to obok komedii jeden z tych gatunków filmów, które starzeją się najszybciej. To, co straszyło nas kilkadziesiąt lat temu, dziś może się wydawać po prostu oklepane.

Zasada ósma – potwór nigdy nie powie, o co mu chodzi

The Grudge, reż. Takashi Shimizu, Columbia Pictures/Ghost House Pictures 2004 - 10 oklepanych zasad rządzących horrorami - i czy można je unowocześnić - dokument - 2022-09-29
The Grudge, reż. Takashi Shimizu, Columbia Pictures/Ghost House Pictures 2004

Nawet te z potworów i inszych istot nadnaturalnych, które zachowały zdolność mowy, nie są zainteresowane wyjaśnieniem śmiertelnikom czegokolwiek. Co istotne, dzieje się tak nawet w przypadku, gdy chcą zemścić się na kimś zupełnie innym niż bohaterowie albo nawet próbują ich ochronić.

A poza nielicznymi przypadkami dzikich bestii lub pradawnych zwierzęcych bytów, są to istoty potrafiące myśleć abstrakcyjnie. Dlaczego więc czołgająca się upiorzyca z Klątwy nie wyjawi na piśmie powodów swojego zachowania? Albo Sadako z Ringu, dzieci z Sierocińca i zjawy z Nawiedzonego Domu na Wzgórzu. Albo liczne duchy z Crimson Peak, potrafiące materializować się zawsze, kiedy chcą, przesuwać przedmioty i generalnie robić prawie wszystko to, co żywi. Z wyjątkiem logicznej komunikacji.

Czy da się to unowocześnić?

I w tym przypadku mamy do czynienia z mechanizmem powstawania lęku przed nieznanym. Nasz mózg stara się robić wszystko, byśmy trzymali się z daleka od tego, co nie jest do nas podobne. A więc istot, które wyglądają, jak gdyby nie żyły, dziwnie się zachowują oraz nie potrafią mówić i pisać. Zdolność komunikacji sprawiłaby, że nieznane stałoby się oswojone, wyjaśnione, znajome, a więc mniej straszne. I pewnie dlatego nawet zupełnie żywi i ludzcy seryjni mordercy tak rzadko się w horrorach odzywają.

Marek Jura

Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

więcej