Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 31 sierpnia 2022, 20:20

14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Pierwszy BioShock skończył piętnaście lat. To dobry moment, by przypomnieć sobie, że pokochaliśmy tę serię za fabułę, stylistykę, gameplay, postacie i wiele więcej. Oto czternaście elementów wyróżniających cykl studia Irrational Games na tle innych gier.

Spis treści

Niebanalne przedstawienie motywów filozoficznych i politycznych

Jak być może zauważyliście – albo po prostu wiecie – przy tworzeniu zarówno Rapture, jak i Columbii, studiu Irrational Games towarzyszyły konkretne koncepcje filozoficzne i polityczne. Kreując podwodne miasto, deweloper odniósł się do kapitalizmu jako systemu oraz do filozofii obiektywizmu, a tworząc metropolię w chmurach, skupił na krytyce skrajnego nacjonalizmu, rasizmu i zapędów rewolucyjnych. Ciekawszy wydaje się ten pierwszy przypadek, więc to jego pokrótce omówię. Warto jednak podkreślić, że we wszystkich grach z serii tego typu wątki oparto na solidnych podstawach teoretycznych i przedstawiono w sposób nad wyraz dający do myślenia.

Zacznijmy od założyciela Rapture – Andrew Ryana. Jego imię i nazwisko nie są przypadkowe. Jest to wariacja imienia i nazwiska Ayn Rand, przyjętych przez urodzoną w Petersburgu pisarkę Alissę Zinowjewną Rosenbaum po przeprowadzce do Stanów Zjednoczonych. Uznaje się ją za twórczynię filozofii obiektywizmu, zawartej głównie w powieściach Atlas zbuntowany i Źródło (ang. The Fountainhead). Jeśli więc zastanawialiście się, skąd w uniwersum BioShocka wzięły się nazwy postaci, takie jak Atlas czy Frank Fontaine, to już wiecie.

Zostało jeszcze 62% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Które miasto z serii Bioshock zrobiło na tobie większe wrażenie?

Rapture
20,3%
Columbia
31,9%
Nie mam zdania na ten temat.
47,8%
Zobacz inne ankiety
Znane studia z lat 90. - za co je pokochaliśmy i jak zniknęły z rynku
Znane studia z lat 90. - za co je pokochaliśmy i jak zniknęły z rynku

Historia gier komputerowych to nie tylko dobrze wspominane tytuły i ich sequele, ale również studia i wydawcy za nimi stojące. Przypomnijmy sobie te najbardziej znaczące firmy z lat 90. którym z różnych powodów nie udało się przetrwać.

BioShock, Mass Effect i inne gry z najlepszymi historiami – ranking redakcji
BioShock, Mass Effect i inne gry z najlepszymi historiami – ranking redakcji

Choć większość gier traktuje opowiadanie historii po macoszemu, niektórzy twórcy pochodzą do tej kwestii poważniej, tworząc opowieści, które emocjonują, druzgoczą i zostają z nami na zawsze. Zebraliśmy się, żeby wybrać najlepsze z nich.