Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 1 sierpnia 2022, 16:33

God of War (2018). 8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne

Gry wideo zachwycają nas głównie fabułą, gameplayem i śliczną grafiką. Pierwsze dwa elementy nie zawsze idą ze sobą w parze, ale kiedy tak jest, to zwykle znak, że ich twórcy mieli w rękawie nie lada sztuczkę narracyjną.

God of War (2018)

  1. Typ gry: przygodowa akcji z elementami slashera
  2. Rok pierwszego wydania: 2018
  3. Platformy: PC, PS4
  4. Producent: Santa Monica Studio

Niekiedy zdarza się zaś tak, że twórcy potrafią po mistrzowsku wykorzystać materiał źródłowy, dostosowując go do potrzeb swojej produkcji. Najlepszym przychodzącym mi do głowy przykładem takiego zjawiska jest sposób, w jaki Santa Monica Studio posłużyło się mitologią nordycką w grze God of War z 2018 roku.

Przed deweloperem stało o tyle trudne zadanie, że musiał wprowadzić postać wywodzącą się z mitów greckich – Kratosa – do świata podań skandynawskich. Mogłoby się więc wydawać, iż wiele popularnych motywów straci swój pierwotny sens. Tak się jednak nie stało. Zapewne „godofwarowa” mitologia nordycka może stanowić co najwyżej dobry punkt wyjścia do poznania tej oryginalnej, ale została przygotowana tak kompleksowo, że prawdziwą przyjemnością jest wychwytywanie i porównywanie większych oraz mniejszych różnic, które pomiędzy nimi zachodzą.

Duża w tym zasługa rozmaitych opowieści, jakie przytacza Mimir. Mam wrażenie, iż bawią i ciekawią tym bardziej, im lepiej odbiorca zna mitologię nordycką. Co interesujące, początkowo wydawało mi się, że taka wiedza może popsuć zabawę oraz ogólny odbiór gry. Dość powiedzieć, iż nieznajomy, który naszedł Kratosa i Atreusa w ich chacie, nigdy nie był dla mnie postacią bez imienia – któż inny mógłby być niewrażliwy na ciosy, jeśli nie Baldur. Podobnie rzecz ma się z wiedźmą z lasu – to musiała być Frigg (w grze Freya).

Zostało jeszcze 64% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II

Hades

Hades

12 Minutes

12 Minutes

Gris

Gris

10 świetnych narratorów z kultowych gier
10 świetnych narratorów z kultowych gier

Najlepszy kawał można zepsuć, a najciekawszą historią wywołać drzemkę u słuchaczy. Chcąc uniknąć tego problemu, twórcy gier wideo zatrudniają pierwszej klasy aktorów, którzy później czarują nas swoimi głosami.

5 niepozornych gier, które zachwycają tłem fabularnym
5 niepozornych gier, które zachwycają tłem fabularnym

Wiele osób sięga po gry ze względu na fabułę. Lecz główne wątki to tylko jedna strona medalu – drugą stanowi „lore”. Często jest ono tym bogatsze, im bardziej niepozorna wydaje się dana produkcja. Przed Wami pięć takich tytułów.