Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 1 sierpnia 2022, 16:33

BioShock Infinite. 8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne

Gry wideo zachwycają nas głównie fabułą, gameplayem i śliczną grafiką. Pierwsze dwa elementy nie zawsze idą ze sobą w parze, ale kiedy tak jest, to zwykle znak, że ich twórcy mieli w rękawie nie lada sztuczkę narracyjną.

BioShock Infinite

  1. Typ gry: dystopiczna akcji FPP
  2. Rok pierwszego wydania: 2013
  3. Platformy: PC, PS3, PS4, X360, XOne
  4. Producent: Irrational Games

Ciekawe podejście do fabuły zaserwowało również studio Irrational Games w BioShocku Infinite (w zasadzie we wszystkich odsłonach serii, ale przy tej moja szczęka opadła szczególnie nisko, więc skoncentrujmy się na niej). Pozornie mamy bowiem do czynienia z popkulturową kliszą, w ramach której jako błędny rycerz Booker DeWitt przychodzimy z pomocą Elizabeth, czyli naszej damie w opałach.

Złudzenie takiego scenariusza jest utrzymywane niemal przez całą grę. Momentami to i owo może zgrzyta w nakreślonej w ten sposób wizji, ale po trzykrotnym przejściu BioShocka Infinite jestem zdania, że przedwczesne rozgryzienie fabuły gry przy pierwszym do niej podejściu jest niezwykle trudne, o ile nie wręcz niemożliwe.

Dama w opałach, akurat. - 8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne - dokument - 2022-08-01
Dama w opałach, akurat.

Kiedy bowiem przychodzi wielki finał, okazuje się, iż cały czas byliśmy w błędzie, a protagonista jest – w pewnym sensie – jednocześnie głównym antagonistą i sprawcą całego zamieszania. Pojawia się również kwestia wielu linii czasowych, ale w ostatecznym rozrachunku to tylko kolejny element, który sprawia, że przy powtórnych zaliczeniach BioShocka Infinite na fabułę gry patrzy się zupełnie inaczej niż za pierwszym razem.

Zostało jeszcze 47% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II

Hades

Hades

Gris

Gris

12 Minutes

12 Minutes

10 świetnych narratorów z kultowych gier
10 świetnych narratorów z kultowych gier

Najlepszy kawał można zepsuć, a najciekawszą historią wywołać drzemkę u słuchaczy. Chcąc uniknąć tego problemu, twórcy gier wideo zatrudniają pierwszej klasy aktorów, którzy później czarują nas swoimi głosami.

5 niepozornych gier, które zachwycają tłem fabularnym
5 niepozornych gier, które zachwycają tłem fabularnym

Wiele osób sięga po gry ze względu na fabułę. Lecz główne wątki to tylko jedna strona medalu – drugą stanowi „lore”. Często jest ono tym bogatsze, im bardziej niepozorna wydaje się dana produkcja. Przed Wami pięć takich tytułów.