Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 26 listopada 2021, 17:45

autor: Michał Wysocki

Tradycyjne przestępstwa popełniane za pośrednictwem gier sieciowych. Za co w grze sieciowej można dostać wyrok?

Banałem jest stwierdzenie, że gry sieciowe (a zwłaszcza internetowe) przeżywają w ostatnim czasie niesamowity rozkwit. Globalny rynek MMO rośnie nawet, a może zwłaszcza, w rzeczywistości pandemicznej - domowa rozrywka jest atrakcyjniejsza niż kiedykolwiek

Tradycyjne przestępstwa popełniane za pośrednictwem gier sieciowych

Największą grupę przestępstw stanowią tradycyjne czyny zabronione, które można popełnić także za pośrednictwem gier sieciowych. Wśród nich znajdują się przestępstwa najpopularniejsze, do jakich dochodzi przy okazji rozmów graczy – znieważenia i groźby. Poniższe zestawienie nie jest z pewnością kompletne i powinniście traktować je z lekkim przymrużeniem oka.

Obrażanie cudzej matki w LoL-u nie zawsze może ujść na sucho. I nie chodzi tu tylko o bana.

Na start coś nieoczywistego – za pośrednictwem gry sieciowej można rozsyłać spam. Jeśli są to informacje handlowe, których odbiorca nie zamówił (co, biorąc pod uwagę okoliczności, raczej się nie zdarza), rozsyłający popełnia wykroczenie opisane w art. 24 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Grozi mu grzywna do 5000 zł.

Dość popularne jest przestępstwo zniesławienia (lub pomówienia), często mylone z omówioną dalej zniewagą. Zniesławianie uregulowano w art. 212 k.k., gdzie wskazano, że zakazane jest pomówienie innej osoby, grupy osób lub podmiotu o takie postępowanie lub cechy, które mogą poniżyć w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego w przypadku danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności. Innymi słowy, jeśli nazywasz kogoś oszustem lub złodziejem albo twierdzisz, że uprawia seks za pieniądze z (tutaj wstaw grupę społeczną, której bardzo nie lubisz), popełniasz to właśnie przestępstwo. Odpowiedzialność jest zróżnicowana w zależności od tego, czy mówisz coś publicznie oraz czy stawiane komuś zarzuty są prawdziwe.

Znieważenie w komunikacji pomiędzy graczami pojawia się chyba częściej niż pomówienie. Kodeks karny w art. 216 nie definiuje pojęcia znieważenia. Orzecznictwo dość zgodnie ustaliło jednak, że jest to każde zachowanie sprawcy (nie tylko słowa!), które w sposób demonstracyjny wyraża pogardę dla innej osoby i chęć jej poniżenia lub dotknięcia. Ocena tego, czy coś ma charakter znieważający, musi jednak uwzględniać okoliczności obiektywne. Teksty w stylu „ty parszywy matkoje*co” są klasycznym przykładem znieważenia.

Kodeks karny przewiduje kilka rodzajów znieważenia, którego można dopuścić się w grach sieciowych. Mogą to być:

  • znieważenie narodu lub Polski (art. 133 k.k.);
  • znieważenie Prezydenta RP (art. 135 k.k.);
  • znieważenie przedstawiciela obcego państwa (art. 136 k.k.);
  • znieważenie osoby lub grupy osób z powodu ich przynależności narodowej, etnicznej, rasowej lub wyznaniowej (art. 257 k.k.).

Obok pomówienia i zniewagi w dialogach pomiędzy graczami regularnie pojawiają się groźby. Zgodnie z art. 190 k.k. karalne jest grożenie innej osobie popełnieniem przestępstwa na jej szkodę lub na szkodę osoby jej najbliższej. Tylko wtedy jednak możemy mówić o czynie zabronionym, gdy taka groźba wzbudza uzasadnioną obawę, że zostanie spełniona. Chodzi przy tym o subiektywne odczucie takiej osoby, że kierowana wobec niej groźba może zostać zrealizowana.

Zostało jeszcze 67% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Michał Wysocki

TWOIM ZDANIEM

Dostałeś kiedys bana w grze sieciowej?

Tak
52,7%
Nie
47,3%
Zobacz inne ankiety
League of Legends

League of Legends

Counter-Strike: Global Offensive

Counter-Strike: Global Offensive

World of Warcraft

World of Warcraft

Czym są dowody popełnienia przestępstwa w grze sieciowej?
Czym są dowody popełnienia przestępstwa w grze sieciowej?

Rosnąca popularność grania w sieci sprawia, że coraz częściej może dochodzić w trakcie niego do czynów uznawanych powszechnie za szkodliwe. By ścigać ich sprawców, konieczny jest materiał dowodowy złożony z informacji zawartych w grach MMO.