Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 19 listopada 2021, 17:54

Porsche 959 Rally Raid (1986). Najlepsze samochody w Forzie Horizon 5

Najszybsze? Tylko częściowo. Najdroższe? Niekoniecznie. Najpiękniejsze? Polemizowałbym. Czy zatem ósemka aut z Forzy Horizon 5, które prezentujemy, jest faktycznie najlepsza? Można z tym dyskutować. Na pewno jednak warto mieć te wozy w swoim garażu.

Porsche 959 Rally Raid (1986)

W serii Forza Horizon niezmiernie trudno jest utrzymać się na drodze – nie dlatego, że jezdnie są wąskie, lecz z powodu mrowia atrakcji, którymi piękne otwarte światy tych gier ciągle prowokują nas do zjechania na pobocze i pognania przed siebie bezdrożami. Dlatego każdemu przyda się w garażu pojazd łączący cechy samochodu sportowego oraz rajdówki lub nawet terenówki. Taką maszyną jest Porsche 959 Rally Raid, które możecie kupić w salonie za 1,5 miliona kredytów (albo dostać w nagrodę za wygranie wszystkich wyścigów crossowych).

Zastanawiacie się może, jaka jest geneza tego niecodziennego modelu? W połowie lat 80. Porsche szykowało się do rywalizacji w rajdowej Grupie B (na marginesie: z podobnym zamiarem nosiło się nawet Ferrari). Firma ze Stuttgartu nie zdążyła wystartować w mistrzostwach, zanim zostały one anulowane w wyniku tragicznego wypadku Henriego Toivonena w 1986 roku, ale samochód miała praktycznie gotowy. Dlatego producent zabrał go na rajd Paryż–Dakar 1986. I odniósł spektakularne zwycięstwo. A skąd się wzięło supersportowe Porsche 959? Stąd, że do zaakceptowania rajdówki wymagano wyprodukowania co najmniej 200 homologacyjnych egzemplarzy jej drogowego odpowiednika. I dlatego 959 ma napęd 4×4, w przeciwieństwie do Ferrari F40 czy Lamborghini Countacha.

Alternatywy dla rajdowych weteranów, którzy nie czują trwogi przed potworami z Grupy B:

  1. Audi Sport quattro (1983) – wymieniam drogowy model, bo ikoniczne rajdowe Audi Sport quattro S1 (1986), którym można było szaleć w FH3 i 4, z jakiegoś powodu nie trafiło do FH5 (póki co?),
  2. Ford RS200 Evolution (1985),
  3. MG Metro 6R4 (1986),
  4. Opel Manta 400 (1984),
  5. Peugeot 205 T16 (1984),
  6. Porsche 911 „Desert Flyer” (1989),
  7. Renault 5 Turbo (1980),
  8. wskazałbym jeszcze samochody Lancia Delta S4 (1986) i Lancia 037 Stradale (1982), ale – jak już wspomniałem – w FH5 na razie brakuje tej marki.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Który „odłam” serii Forza wolisz?

Horizon
77,5%
Motorsport
11,9%
Nie lubię Forzy
10,7%
Zobacz inne ankiety
Forza Horizon 5

Forza Horizon 5

10 najlepszych gier samochodowych w 2023 roku
10 najlepszych gier samochodowych w 2023 roku

Gry wyścigowe mają ostatnio swoje pięć minut. Po nie tak dawnej premierze przebojowej Forzy Motorsport, a przed debiutem Rev to Vertex sprawdzamy, jakie jeszcze tytuły z samochodami są warte uwagi w 2023 roku.

Mam z Forzą Horizon 5 jeden problem - jest zbyt bezpieczna
Mam z Forzą Horizon 5 jeden problem - jest zbyt bezpieczna

Forza Horizon 5 okazała się jedną z największych premier tego roku. To świetna gra, w której spędziłem już ponad 20 godzin i pewnie jeszcze sporo przejeżdżę. Mam jednak z grą jeden problem, od którego nie mogę się uwolnić.