futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Technologie 19 października 2021, 14:45

Licencjonowanie OS – atak marnych klonów. 10 największych porażek Apple

Apple od lat okupuje topowe miejsca na liście najcenniejszych marek świata. Rekordowe przychody i rewolucyjne produkty przykrywają jednak sporo porażek, jakich Apple dorobiło się na przestrzeni lat. Prezentujemy więc największe wpadki i najgorsze pomysły.

Licencjonowanie OS – atak marnych klonów

W latach 90. zmierzająca na dno Apple zdecydowało się na radykalny krok i zmianę dotychczasowej filozofii. Zamknięty ekosystem, w którym system Apple mógł działać tylko na komputerach od Apple otworzono dla innych producentów. Rozpoczęło się licencjonowanie systemu operacyjnego System 7 „Big Bang” i na rynku wkrótce pojawiły się nieoficjalne składaki PC, tyle, że z „makowym” systemem. Podobnie, jak się to ma ze sprzętem z Windowsem, jakość i wydajność wielu modeli pozostawała wiele do życzenia. Inne z kolei były tańsze i atrakcyjniejsze dla klienta od komputerów Apple.

UMAX SuperMac S900 – nic nie mówiąca nazwa jednego z milionów beżowych pecetów, ale z makowym systemem. - 10 największych wpadek i porażek firmy Apple - zgniłe jabłka w sadzie - dokument - 2021-10-19
UMAX SuperMac S900 – nic nie mówiąca nazwa jednego z milionów beżowych pecetów, ale z makowym systemem.

Zamiast więc zwiększyć swój udział w rynku i spopularyzować sprzęt, firma stanęła przed dwoma poważnymi problemami. Marne klony podkopywały wizerunek Apple i kojarzyły ją z powolnymi, psującymi się komputerami o słabej jakości. Te lepsze z kolei kanibalizowały oryginalne produkty Apple, zmniejszając ich sprzedaż, a więc i zyski firmy. Eksperyment trwał raptem 2 lata. Gdy Steve Jobs wrócił w 1997 roku, z miejsca zakończył tę praktykę wracając do swojej filozofii: „Ludzie, którzy poważnie myślą o tworzeniu software’u, muszą także produkować własny hardware”. Zamknięty ekosystem Apple funkcjonuje do dziś i nic nie wskazuje, by kiedyś to się zmieniło.

COPLAND

Pisząc o systemie operacyjnym warto przypomnieć projekt „Copland”. Miał to być nowy system operacyjny Apple w połowie lat 90., mogący konkurować z najnowszymi wersjami Windowsa i ponoć nawet uruchamiać windowsowe aplikacje. Projekt okazał się jednak zbyt ambitny, zbyt trudny do zrealizowania i prace ostatecznie porzucono po 2 latach. Problem braku własnego, nowoczesnego OS-a rozwiązano kupując kolejną firmę założoną przez Steve’a Jobsa – NeXT Computer. Wraz z nią nabyła oparty na UNIX-ie nowoczesny system operacyjny, który posłużył za bazę przyszłych macOS-ów.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Korzystasz z produktów Apple?

Tak, z jednego.
20,4%
Tak, komputer i telefon, wyznaję Apple!
14,3%
Nie i nie zamierzam.
55,4%
Nie, ale może kiedyś się skuszę.
9,9%
Zobacz inne ankiety
Ściereczka Apple za 99 zł: nowy wymiar czystości czy absurdu? Testujemy
Ściereczka Apple za 99 zł: nowy wymiar czystości czy absurdu? Testujemy

Testujemy najnowszy produkt Apple: ściereczkę do czyszczenia ekranów. To nie żart, ona naprawdę istnieje i kosztuje 99 zł. Sprawdzamy jakie ma funkcje i czy warto za nią tyle zapłacić.