Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 7 listopada 2005, 11:31

autor: Łukasz Tanaś

Gry komputerowe - nowa forma kultury

4 listopada, w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, odbyła się konferencja pt. „Gry komputerowe – nowa forma kultury?”. Działo się wiele, publiczność dopisała, zaproszeni goście zaprezentowali różnorodne sposoby widzenia gier komputerowych.

Spis treści

4 listopada, w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, odbyła się konferencja pt. „Gry komputerowe – nowa forma kultury?”. Działo się wiele, publiczność dopisała, zaproszeni goście zaprezentowali różnorodne sposoby widzenia gier komputerowych. Poruszano wiele tematów: od roli gier w edukacji i obecności w mediach, poprzez profil typowego gracza, po wieloosobowe gry sieciowe i turnieje e-sportu. Nie mogło oczywiście zabraknąć sztandarowych dylematów poruszanych w prasie popularnej: czy gry wywołują agresję, uzależniają i izolują młodych ludzi? Z tymi wątpliwościami próbowali się rozprawić zaproszeni goście.

Podczas panelu dyskusyjnego z udziałem przedstawicieli świata nauki i mediów zastanawiano się nad tym, dlaczego elektroniczna rozrywka jest marginalizowana i pomijana podczas rodzimych rozmów o kulturze. Zwrócono uwagę na to, że popularne media często skupiają się jedynie na „skandalach” związanych z negatywnym wpływem gier na psychikę młodzieży i kojarzą z nimi alienację młodych osób. Granie postrzega się jako infantylną formę rozrywki, która powoduje zaniechanie kontaktów z rówieśnikami. Ignoruje się towarzyski aspekt gier, a wystarczyłoby wspomnieć choćby o tworzeniu się klanów i gildii w grach sieciowych, gdzie najważniejsza jest współpraca w grupie – przekonywali specjaliści, zastanawiając się jednocześnie, co należy zrobić, by zmienić ten stan rzeczy.

Chwila przed rozpoczęciem rozważań nad fenomenem gier komputerowych.

Agresja

Dr Krysztof Krejtz rozpoczął obalanie niektórych mitów dotyczących stwierdzenia, że „gry mogą powodować zachowania aspołeczne”. Stwierdził, że jeszcze nie ma jednoznacznego wyjaśnienia tego problemu, jednak pewne fakty są znane. Badania pokazują, że te dzieci, które przed chwilą grały w grę komputerową, są bardziej skłonne, by kopnąć kolegę chwilę później podczas zabawy, jednak dokładnie to samo dzieje się, gdy dzieciaki... obejrzą zwykłą kreskówkę. Oznacza to, że gry nie są bardziej groźne od filmów animowanych. Żadnego długoterminowego wpływu grania na wyniki w nauce, przestępczość czy inne zachowania aspołeczne na razie nie stwierdzono. Wiadomo natomiast, że osoby agresywne grają częściej w gry agresywne.