Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 14 września 2021, 14:45

autor: hexx0

10 świetnych narratorów z kultowych gier

Najlepszy kawał można zepsuć, a najciekawszą historią wywołać drzemkę u słuchaczy. Chcąc uniknąć tego problemu, twórcy gier wideo zatrudniają pierwszej klasy aktorów, którzy później czarują nas swoimi głosami.

Biomutant

  1. Co to: dziwne postapokaliptyczne RPG
  2. Rok wydania: 2021
  3. Aktor odpowiadający za narrację: David Shaw Parker / Aleksander Wysocki

Na upartego można powiedzieć, że Sean Bean czy Przemysław Walich pełnią w grze funkcję lektora. To określenie bardziej pasuje jednak do Davida Shawa Parkera, którego słyszymy jako narratora w Biomutancie studia Experiment 101. Niezależnie, czy w postapokaliptycznym świecie spędzimy dwadzieścia, trzydzieści, czy sześćdziesiąt godzin, głos aktora będzie nam towarzyszyć niemal przez przerwy. Większość spotykanych stworzeń wydaje z siebie bowiem dźwięki, które pan Parker tłumaczy na angielski.

Biomutant otrzymał jednak pełną polską lokalizację – a więc także dubbing – a że jest ona świetna, właśnie na niej chciałbym się skupić. W narratora wcielił się doświadczony Aleksander Wysocki (polecam obejrzeć powyższy materiał). Kreatywnie przełożone na ojczysty język kwestie i nazwy własne (Tupcio Chrum rządzi!) zostały z gracją przeczytane przez polskiego aktora. Ten – jak sam twierdzi – za zgodą reżysera na swój sposób odnalazł charakter postaci będącej „mędrcem, prawie bogiem, który widzi całą tę rzeczywistość z bardzo wysoka i jednocześnie dysponuje wiedzą, jak to było dawno, dawno temu”.

A choć trudno nie zauważyć, że narracja, na jaką zdecydowało się studio Experiment 101, nie była zbyt kosztowna – obsada aktorska liczy raptem trzy osoby – to trzeba przyznać, że zasłona skrywająca brak funduszy została rozciągnięta bardzo pomysłowo. Nie chciałbym może doświadczać historii opowiadanych w ten sposób w co drugiej grze, ale mniejsze studia powinny brać przykład ze Szwedów, którzy dokonali niemożliwego – zjedli ciastko i wciąż je mają.

NIEZAPOMNIANY

Pisząc o lektorach w grach wideo, nie sposób nie wspomnieć w kultowej w naszym kraju trylogii S.T.A.L.K.E.R. – która za sprawą pełnoprawnej „dwójki” niedługo zmieni się w tetralogię. Mowa oczywiście o wersji zawierającej kwestie wypowiadane przez pana Mirosława Uttę. Dzięki niemu, grając, ma się wrażenie, jakby oglądało się film w telewizji. Wielu osobom rozwiązanie to przypadło do gustu na tyle, że nie wyobrażają sobie powrotu do Zony bez rozbrzmiewającego w głośnikach głosu lektora.

TWOIM ZDANIEM

Jak dużą wagę przywiązujesz do głosów w grach?

Dużą - kiepski aktor może zepsuć, a dobry poprawić wrażenia z rozgrywki.
87,1%
Średnią, mają po prostu nie przeszkadzać.
10,1%
Małą, nawet kiepskie głosy mi nie przeszkadzają.
2,8%
Zobacz inne ankiety
Darkest Dungeon

Darkest Dungeon

Sid Meier's Civilization VI

Sid Meier's Civilization VI

Biomutant

Biomutant

Max Payne

Max Payne

Castlevania: Lords of Shadow

Castlevania: Lords of Shadow

Trine: Enchanted Edition

Trine: Enchanted Edition

The Stanley Parable

The Stanley Parable

Furi

Furi

11 niezłych gier, których fabuła to bełkot
11 niezłych gier, których fabuła to bełkot

Dobre gry muszą mieć dobrą fabułę. Prawda? Nieprawda. Branża wielokrotnie pokazała nam, że aby zapisać się w annałach interaktywnej rozrywki potrzebujesz dobrych deweloperów – a scenariusz możesz napisać na kolanie.

Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach
Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach

W 2013 roku proste kwadraty budziły więcej emocji niż postać grana przez Ellen Page. Jak do tego doszło? To efekt burzliwego poszukiwania nowych form narracji w grach.