autor: Marek Czajor
PSP - Duża garść wrażeń (5)
PSP sprzedawana jest w Polsce w zestawie Value Pack, zawierającym: konsolę, pokrowiec, pasek na rękę, słuchawki z mini-pilotem, kartę pamięci, demo-dysk, ładowarkę, szmatkę do wycierania ekranu oraz instrukcję. Robi wrażenie.
Mam to szczęście, że pudło z redakcji jest naprawdę przeciążone. Dzięki temu mogłem zapoznać się aż z dziewięcioma pełnymi wersjami gier, dostępnymi w sprzedaży w Polsce. Jako że PlayStation Portable jest przedstawiane często jako „PlayStation 2 na małym ekranie”, skonfrontowałem tę reklamę z rzeczywistością (na szczęście posiadam również PS2). Po kilkunastogodzinnej zabawie we wszystkie posiadane tytuły stwierdzam, że oprawa audio-wideo gier na PSP dorównuje oprawie starszej siostry, ale tylko w najlepszych produkcjach. Są gry-killerzy pokroju WipEout Pure czy Ridge Racer, które miażdżą gałki oczne szczegółową grafiką i ultrapłynną animacją. Trudno wręcz uwierzyć, że da się to wszystko upchać na tak małym ekraniku. Większość z pozostałych tytułów trzyma przyzwoity, dość wysoki poziom (MediEvil: Ressurection, Untold Legends: Brotherhood of the Blade, Everybody’s Golf), ale zdarzają się też buraki pokroju Fired Up, o oprawie na poziomie przeciętnej produkcji z PSX-a. Oczywiście, moja opinia dotyczy tylko wyglądu gier, nie ich grywalności, bo o tej wypowiem się dopiero wtedy, jak je wymęczę na prawo i lewo. Mam nadzieję, że spotkam również ochotników do multiplayera (połączenie bezprzewodowe ad hoc mode, nawet do 16-tu graczy), by móc ocenić jakość i radochę z zabawy wieloosobowej. Spodziewajcie się już wkrótce recenzji.
Podsumowując moją dwutygodniową sesję z PlayStation Portable muszę z przykrością stwierdzić, że Dual Screen technicznie do PSP się nie umywa. Może podwójny ekran i rysik to interesujące novum, ale patrząc po tytułach, konsola Nintendo jest urządzeniem raczej dla dzieci. Nowa zabawka Sony natomiast to multimedialne urządzenie, mające w sobie kino domowe, przeglądarkę sieciową, album grafik, walkmana i doskonałą konsolę do gier. Wprawdzie nie wszystkie gry wykorzystują olbrzymie możliwości sprzętu, ale nie zapominajmy, że to dopiero pierwsza generacja oprogramowania na PlayStation Portable. Przepowiadam sukces japońskiemu gigantowi pod warunkiem, że jak najszybciej sprowadzi cenę swojego handhelda z gwiazd na ziemię. Wyłożenie 1099 złotych (choć w jednym z hipermarketów zauważyłem PSP po 999 zł) na kieszonkową konsolę to luksus, na który dziś stać tylko nielicznych. Nie zapominajmy, że DS kosztuje trzykrotnie mniej! Ja jednak wierzę w potęgę PlayStation Portable i jestem pewien, że już wkrótce będzie numerem jeden tak w Polsce, jak i na świecie. A wtedy Shigeru Myamoto zmieni barwy klubowe i wyda genialną Zeldę w wersji PSP. Pomarz, Fulko, pomarz...
kod produktu | PSP-1004K |
kolor | czarny |
rozmiary | 170 mm x 74 mm x 23 mm |
ciężar | 280 g (z baterią) |
procesor | PSP CPU 1~333 MHz |
pamięć główna | 32 MB |
pamięć DRAM | 4 MB |
ekran | ciekłokrystaliczny (LCD) 4,3 cala, format 16:9, rozdzielczość: 480x272 pikseli, paleta 16,77 mln kolorów |
jasność max. | 180/130/80 cd/m2 (przy baterii), 200/180/130 cd/m2 (przy zasilaczu) |
dźwięk | wbudowane głośniki stereo |
porty wejścia/wyjścia | IEEE 802.11b (Wi-Fi), USB 2.0 (mini-B), Memory Stick Duo™, Infrared Port |
napęd dysków | UMD Drive (tylko do odczytu) |
główne połączenia | Memory Stick Duo™ Slot, USB connector, DC IN 5V connector, Headset connector |
przyciski/przełączniki | Directional buttons (Up/Down/Right/Left), Analog Stick, Enter keys (Triangle, Circle, Cross, Square), Left, Right shoulder buttons x 1, START button, SELECT button, HOME button x 1, POWER/HOLD switch x 1, Display button, Sound button, Volume +/- buttons x 1, Wireless LAN switch (ON/OFF) x 1, OPEN latch (UMD) x 1 |
zasilanie | bateria litowo-jonowa, ładowarka, stacja dokująca |
profile | PSP Game, UMD Audio, UMD Video |
kodeki wideo | dla UMD: H.264/MPEG-4 AVC Main Profile Level3; dla Memory Stick: MPEG-4 SP,AAC. |
kodeki muzyczne | dla UMD: linear PCM,ATRAC3plus™; dla Memory Stick: ATRAC3plus™,MP3(MPEG1/2 Layer3) |
komunikacja bezprzewodowa IEEE802.11.b | tryby hoc i infrastructure (połączenie do 16 konsoli) |
czas oglądania filmów na baterii | Ustawienia: maksymalna głośność (konieczność przy słuchawkach), minimalna jasność ekranu. Komentarz: testowanie trwało 3 doby, każda doba to jakieś 5-8% spadku mocy baterii przy wyłączonej konsoli. Wniosek: gdyby oglądać filmy bez przerw, bateria wytrzymałaby ok. 6 h |
czas grania na baterii | Ustawienia: średnia głośność (wystarczy przy grze bez słuchawek), minimalna jasność ekranu. Komentarz: testowanie trwało 4 doby, każda doba to jakieś 5-8% spadku mocy baterii przy wyłączonej konsoli. Wniosek: gdyby grać bez przerw, bateria wytrzymałaby ok. 6 h 30 min |
czas słuchania muzyki (mp3) na baterii | Ustawienia: maksymalne zgłoszenie (konieczność przy słuchawkach), minimalna jasność ekranu (jeśli nie ma ingerencji ze strony użytkownika, po chwili ekran wyłącza się). Komentarz: testowanie trwało w trakcie 1 doby z niewielką, dwugodzinną przerwą. Wniosek: gdyby słuchać bez przerw i bez ingerowania w ustawienia (na zgaszonym ekranie), bateria wytrzymałaby ok. 11 h |
Marek „Fulko de Lorche” Czajor