Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 5 sierpnia 2021, 14:32

Most Wanted mistrzów z Criterionu. Most Wanted? Raczej Most Hated - ten NFS zawiódł

Wybitni fachowcy w gatunku gier wyścigowych biorą się za kontynuację uwielbianej i najbardziej kasowej odsłony popularnej serii. Co może pójść nie tak? Historia powstawania Need for Speed: Most Wanted z 2012 roku pokazuje, że wszystko.

Most Wanted mistrzów z Criterionu

W kwietniu 2012 roku pojawiły się pierwsze plotki o Most Wanted 2. Kilka tygodni później atmosferę podgrzały doniesienia mówiące, że tytuł ten zostanie oficjalnie zapowiedziany podczas nadchodzącego E3. Równo z początkiem czerwca wydawca potwierdził te informacje – Need for Speed wróci z nową odsłoną Most Wanted, za którą odpowiedzialne będzie studio Criterion. Ojcowie znakomitej serii Burnout, którzy dwa lata wcześniej dostarczyli również ciepło przyjęte Hot Pursuit. Tamten powrót do klasyki serii stanowił nie pierwszy już odważny zwrot w historii Need for Speed, które na przełomie lat przeszło wiele mniejszych i większych rewolucji. Udał się jednak i potwierdził, że mistrzowie gier wyścigowych nie boją się iść własną drogą, ale rozumieją również, czym jest cykl, który powierzono ich opiece.

Powyższy obrazek nie jest przypadkowy. Porsche 911 pojawiało się w wielu materiałach związanych z grą przed jej premierą. Jest także jednym z pierwszych aut, którymi gracz może zacząć podbijać Fairhaven. Czyżby mały ukłon twórców w stronę fanów Porsche Unleashed z 2000 roku? - Most Wanted? Raczej Most Hated - największe rozczarowanie w historii gier wyścigowych - dokument - 2021-08-05
Powyższy obrazek nie jest przypadkowy. Porsche 911 pojawiało się w wielu materiałach związanych z grą przed jej premierą. Jest także jednym z pierwszych aut, którymi gracz może zacząć podbijać Fairhaven. Czyżby mały ukłon twórców w stronę fanów Porsche Unleashed z 2000 roku?

Wiele można powiedzieć o cyklu Need for Speed, ale na pewno nie to, że nie próbuje na różne sposoby dotrzeć do fanów gier wyścigowych. W ciągu minionych 27 lat istnienia marki mieliśmy już projekty nastawione na walkę niedostępnych dla zwykłych śmiertelników supersamochodów, na szalony tuning, niebezpieczne zmagania na ulicach miast w zręcznościowym stylu oraz produkcje aspirujące do bycia symulatorem. Prawie trzy dekady motoryzacyjnej podróży zdecydowanie obfitowały w atrakcje.

Need for Speed w końcu odnalazło swoją bezpieczną przystań? Jeszcze w czerwcu Alex Ward, wiceprezes studia Criterion Games, ogłosił, że to właśnie oni od tej pory będą zajmować się serią i dbać o jej rozwój we właściwym kierunku. Na stałe.

Podsumowaliśmy to w opublikowanej wtedy wiadomości na temat przyszłości Need for Speed.

Koniec z corocznymi nietrzymającymi równego poziomu odsłonami serii Need for Speed. Koniec z odmiennymi wizjami rozwoju marki. Zgodnie z założeniem szefostwa EA powrót do jednego studia deweloperskiego pozwoli zadbać o wysoką jakość produktu, z którą w ostatnich latach bywało różnie.

To nie miało prawa się nie udać. Wierzyli w to gracze na całym świecie. Zarówno pasjonaci ścigałek, wierni fani studia od czasów Burnoutów, jak i wszyscy oczekujący spektakularnego powrotu Most Wanted. Rodzimi gracze dali temu wyraz, decydując się na rekordową liczbę pre-orderów. Jak podawało wówczas Electronic Arts Polska, liczba zamówień była większa niż w przypadku dwóch poprzednich odsłon cyklu – The Run i Hot Pursuit.

Wreszcie, z końcem października 2012 roku, Most Wanted wylądowało na sklepowych półkach, a rozpędzony superpojazd oczekiwań zderzył się czołowo z murem rzeczywistości.

Need for Speed: Most Hated

Most Wanted zyskało miano „Most Hated” w ciągu kilkunastu godzin. Choć tytuł był rebootem, a więc nowym spojrzeniem na pomysł zaprezentowany w 2005 roku, duża część odbiorców nie mogła znieść, jak bardzo różni się on od kultowej klasyki. Miał to być sequel, produkt tylko unowocześniony do ówczesnych standardów, zbudowany na sprawdzonych i zweryfikowanych fundamentach. Okazał się jednak własną wizją Criterionu na grę wyścigową z listą rywali do pokonania. Gracze nie kryli rozczarowania, a nawet złości, którą dobrze wyraża ten komentarz zostawiony na naszym forum przez jednego z użytkowników.

Zostało jeszcze 62% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Norbert Szamota

Norbert Szamota

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Tam też obronił pracę dyplomową poświęconą miesięcznikom o grach konsolowych, wydawanym na przełomie XX i XXI wieku. W GRYOnline.pl działa od 2009 roku. Początkowo jako newsman i autor felietonów, później twórca wpisów encyklopedycznych i bloger na gameplay.pl, a od kilkudziesięciu miesięcy jako członek działu Publicystyki. Zaczynał dwa lata wcześniej, tworząc dla serwisu GamePress jedne z pierwszych wideorecenzji gier w polskim Internecie i publikując je na raczkującym wówczas YouTube. Gra we wszystko i na wszystkim, ciągle szukając ciekawych historii, intrygujących mechanik oraz zachwycających obrazów i dźwięków. Uwielbia tropić dawne opowieści z branży, a w wolnym czasie tworzyć też własne growe opowiadania na blogu Gralingrad.pl.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaki typ gier wyścigowych preferujesz?

Skomplikowane, realistyczne symulatory pokroju rFactor, GTR.
8,5%
Poważne serie, takie jak Gran Turismo czy Forza.
29,7%
Tytuły zręcznościowe typu Need For Speed: Hot Pursuit, Trackmania 2.
35,4%
Mario Kart i inne samochodówki z humorem.
3,5%
Nie gram w gry wyścigowe.
22,8%
Zobacz inne ankiety
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Need for Speed: Most Wanted (2005)

Need for Speed: Most Wanted

Need for Speed: Most Wanted

Burnout Paradise Remastered

Burnout Paradise Remastered

Burnout Paradise: The Ultimate Box

Burnout Paradise: The Ultimate Box

Burnout Paradise

Burnout Paradise

Burnout

Burnout

10 najlepszych gier samochodowych w 2023 roku
10 najlepszych gier samochodowych w 2023 roku

Gry wyścigowe mają ostatnio swoje pięć minut. Po nie tak dawnej premierze przebojowej Forzy Motorsport, a przed debiutem Rev to Vertex sprawdzamy, jakie jeszcze tytuły z samochodami są warte uwagi w 2023 roku.

Mam z Forzą Horizon 5 jeden problem - jest zbyt bezpieczna
Mam z Forzą Horizon 5 jeden problem - jest zbyt bezpieczna

Forza Horizon 5 okazała się jedną z największych premier tego roku. To świetna gra, w której spędziłem już ponad 20 godzin i pewnie jeszcze sporo przejeżdżę. Mam jednak z grą jeden problem, od którego nie mogę się uwolnić.

Zabić Larę Croft - jak sukces Tomb Raidera przerodził się w koszmar jego twórców
Zabić Larę Croft - jak sukces Tomb Raidera przerodził się w koszmar jego twórców

Core Design stworzyło ikonę, symbol wirtualnej rozrywki i postać, której popularność dalece wykroczyła poza świat gier. Lara Croft z czasem jednak przestała być miłością twórców, a stała się ich koszmarem. Dlatego postanowili ją uśmiercić.