Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 29 lipca 2021, 17:32

No dobrze, ale jak konkretnie działa strach w grach i czemu w zasadzie go lubimy?. Czemu w grach lubimy takie emocje jak strach?

Strach, smutek, złość, gry często budzą w nas emocje, których nie lubimy… a potem jesteśmy tymi grami zachwyceni. Dlaczego tak się dzieje?

No dobrze, ale jak konkretnie działa strach w grach i czemu w zasadzie go lubimy?

Ludzki mózg przy pierwszym kontakcie z czymś, co wywołuje strach, nie jest w stanie odróżnić, czy zagrożenie jest realne, czy nie – rozróżnienie następuje dopiero później. Dzieje się tak, ponieważ w reakcji strachu uczestniczą dwie różne części mózgu – ciało migdałowate i kora nowa. Do ciała migdałowatego informacja o zagrożeniu dociera szybciej i ma to zarówno wady, jak i zalety. Ta część mózgu nie potrafi określić, czy niebezpieczeństwo jest realne, czy fikcyjne. Widząc zatem mordercę z piłą łańcuchową, natychmiast uruchamia reakcję strachu, która ma motywować do poradzenia sobie z zagrożeniem, czyli np. do ucieczki. Nawet jeśli ten morderca jest tylko postacią z gry. Może to wydawać się trochę bezsensowne, ale w rzeczywistości takie nie jest. Ciało migdałowate po prostu działa w myśl zasady „lepiej dmuchać na zimne” i nie traci cennego czasu na analizy, tylko od razu pobudza do działania.

Nasz mózg najpierw dostrzega zagrożenia, a dopiero potem ocenia, czy są one w ogóle prawdziwe. - Dlaczego w grach lubimy doświadczać sytuacji, których nie chcielibyśmy doświadczyć w realnym życiu? - dokument - 2021-07-29
Nasz mózg najpierw dostrzega zagrożenia, a dopiero potem ocenia, czy są one w ogóle prawdziwe.

Do kory nowej, będącej tą częścią mózgu, dzięki której świadomie interpretujemy to, co widzimy, informacja o zagrożeniu dociera trochę wolniej. Dlatego jesteśmy w stanie zorientować się, że niebezpieczeństwo nie jest prawdziwe dopiero po tym, jak pierwsza reakcja strachu zostanie już uruchomiona.

Z jednej strony odczuwamy więc w grach rzeczywistą emocję strachu, z drugiej – szybko zyskujemy świadomość fikcyjności zagrożenia, a co za tym idzie, lęk przeżywamy w bezpiecznych, kontrolowanych warunkach. Wiemy, że gra jest tylko grą, a to, co widzimy na ekranie, możemy w każdej chwili wyłączyć i się od tego odciąć.

Taka sytuacja okazuje się więc dla nas całkiem korzystna – możemy doświadczyć ciekawej emocji bez jej negatywnych konsekwencji (w postaci zostania zamordowanym przez Piramidogłowego, na przykład).

Strach zresztą, wbrew pozorom, potrafi dostarczyć sporo pozytywnych wrażeń. Powoduje wydzielanie adrenaliny, a ta dla niektórych – zwłaszcza młodych graczy o silnej potrzebie poszukiwania doznań – może być wręcz uzależniająca. Natomiast dla tych, którzy nie są fanami ekstremalnych przeżyć, strach może być przyjemny poprzez poczucie ulgi, która pojawia się, gdy uczucie zagrożenia minie.

Zostało jeszcze 66% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Karolina Cieślak

Karolina Cieślak

Karolina Cieślak

Psycholog z wykształcenia i z pasji. Od początku swojej kariery zawodowej pracuje w gamedevie jako UX researcher, a po godzinach wykłada UX design i psychologię gier na Uniwersytecie Dolnośląskim. Pierwsze kroki w dziennikarstwie stawiała na portalu Grajmerki. W grach najbardziej ceni nieliniowość, rozbudowaną fabułę, głębokie portrety psychologiczne postaci oraz użycie dużej ilości fioletu. Fanka Vincenta van Gogha, Juliana Tuwima, gry Night in the Woods i robienia na drutach. O różnych odmianach jabłek wie zdecydowanie więcej niż powinna.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Wolisz gry rozrywkowe czy dające do myślenia?

Rozrywkowe - gry to dla mnie odprężenie
9,1%
Coś pomiędzy - wierzę, że akcję da się połączyć z głęboką historią
79,5%
Takie, które powodują srogi angst - i nie ma, że boli!
11,4%
Zobacz inne ankiety
Heavy Rain

Heavy Rain

This War of Mine

This War of Mine

Firewatch

Firewatch

Silent Hill 2 (2001)

Silent Hill 2 (2001)

This War of Mine: The Little Ones

This War of Mine: The Little Ones

Silent Hill 2: Restless Dreams

Silent Hill 2: Restless Dreams

Najlepsze horrory na PC - 23 straszne gry, od których włos jeży się na głowie
Najlepsze horrory na PC - 23 straszne gry, od których włos jeży się na głowie

Aż strach się bać - wybraliśmy 23 straszne gry, w jakie możecie zagrać na swoich blaszakach. Horrory bowiem na PC to jeden z ulubionych gatunków graczy, który z roku na rok zdobywa coraz więcej fanów.

13 scen z gier, które zmrożą Wam krew w żyłach (i herbatę na biurku)
13 scen z gier, które zmrożą Wam krew w żyłach (i herbatę na biurku)

Są w grach takie momenty, do których ciężko wracać. I to bynajmniej nie dlatego, że są kiepskie. Groza, szok, niemożliwa do podjęcia decyzja – to wszystko sprawia, że niektóre sceny mrożą krew w żyłach. Za to je kochamy. I nienawidzimy jednocześnie.