Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 7 września 2005, 11:48

autor: Jacek Komuda

Ku przestrodze. VR Games - gry wirtualnych światów

Jeszcze trzy lata temu trójwymiarowa grafika w grach komputerowych zaledwie przypominała rzeczywistość. Dzięki nowoczesnym kartom graficznym możliwe stało się pokazanie świata, który praktycznie nie różni się od naszego.

Ku przestrodze

Porażki Ion Stormu i Troiki pokazują, że tworzenie produkcji z gatunku VR games jest naprawdę poważnym wyzwaniem dla deweloperów. Głównie dlatego, iż po gry tego typu sięgają zwykle zarówno miłośnicy strzelanin FPP, jak i fani gier cRPG. Dla tych pierwszych liczy się przede wszystkim grafika oraz grywalność, a więc łatwość prowadzenia walk, ciekawe i dobrze wyważone bronie, a także dopracowana fizyka. Dla tych drugich ważny jest scenariusz, klimat rozgrywki oraz oczywiście przebieg poszczególnych questów i swoboda rozwiązywania zadań na różne sposoby. Gry ze wspomnianego gatunku powinny być zatem przygotowywane przez duże i doświadczone zespoły znające się zarówno na tworzeniu cRPG jak i strzelanin FPP. Niestety umiejętności takie nie zawsze idą w parze, gdyż często studia produkcyjne specjalizujące się w produkcji shooterów nie mają doświadczenia w tworzeniu gier fabularnych i na odwrót. W przypadku Bloodlines Troika przejechała się na grafice, gdyż wcześniej jej artyści tworzyli tylko prerenderowane scenerie 2D i dosłownie wymiękli, gdy przyszło im budować i teksturować levele do gry FPP, które jak wiadomo muszą zawierać ogromną ilość szczegółów. A to dlatego, iż w grze FPP gracz może oglądać z bliska trójwywmiraowe modele tworzące scenerię i postacie, czego nie jest w stanie zrobić w izometrycznej grze 2D.

Kolejnym problemem, z którym muszą się uporać twórcy gier spod znaku VR jest nieliniowy scenariusz zapewniający graczowi możliwość nie tylko dowolnego wyboru zleceń i wykonywania ich w dowolnym momencie gry, ale także osiągania celów na różne sposoby. To wszystko sprawia, że pod VR Game, podobnie jak w rozbudowanej grze cRPG, podpięty jest system skryptów i współczynników określających poziom zaawansowania gracza w grze – zapamiętuje, które questy już wykonał, które rozpoczął, jakie wydarzenia i questy mają pojawić się w związku z jego działaniami, kto nienawidzi gracza, a kto jest jego przyjacielem. Niestety w chwili obecnej wszystkie metody przejścia gry i ukończenia poszczególnych zadań muszą zostać z góry przewidziane przez twórców, gdyż nie ma mechanizmu generującego skomplikowane, nieliniowe zlecenia i dialogi dla poszczególnych postaci.

Od tego wszystko się zaczęło – System Shock był pierwszą grą, który próbował stworzyć kompleksową rzeczywistość wirtualną.

Problem ten oznacza także, iż jeśli gra gatunku VR będzie miała skomplikowany, nieliniowy scenariusz, to na obecnym rozwoju technologii będzie nadawać się wyłącznie do rozgrywki dla jednego gracza, oczywiście z opcją zabawy dla dwóch, trzech postaci działających w grupie. Idei nieliniowej rozgrywki, w której gracz ma do wyboru bardzo dużo możliwości przejścia gry w dalszym ciągu nie da się w pełni zastosować w grach MMORPG. Jak wszyscy wiedzą, zlecenia są w nich znacznie uproszczone w stosunku do tych, które gracze znają ze zwykłych, singleplayerowych gier cRPG. W MMORPG questy są zwykle proste i uniwersalne: przynieś, wynieś, pozamiataj, zabij potwora itd. Natomiast w dobrym cRPG mogą być znacznie bardziej skomplikowane i nieliniowe. Dzieje się tak dlatego, iż po prostu w MMORPG bawi się zbyt dużo graczy na raz i trudno stworzyć skomplikowany scenariusz, który uwzględniałby profesje i działania ogromnej liczby graczy, a także zapamiętywał gigantyczną liczbę danych dotyczących np. nastawienia poszczególnych postaci do danego uczestnika zabawy. Dlatego przygotujmy się, iż jeszcze przez pewien czas produkcje spod znaku VR Games przeznaczone będą dla trybu singlepayer.

Gothic 3

Gothic 3

The Elder Scrolls IV: Oblivion

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Deus Ex

Deus Ex

BioShock

BioShock

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Deus Ex: Invisible War

Deus Ex: Invisible War

System Shock 2

System Shock 2