Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 13 marca 2021, 11:35

Świetne gry, którym zaszkodziły bugi

Błędy i bugi to zmora wielu gier. Na szczęście są tytuły, które mimo problemów poradziły sobie. Dziś nie będziemy im poświęcać czasu. Wybraliśmy gry dobre, które z powodu błędów nie mogły rozwinąć w pełni skrzydeł.

Spis treści

Grand Theft Auto 4 na PC

Data premiery: 29 kwietnia 2008

Platformy: PS3, X360, PC

Producent: Rockstar Games

Wydawca: Rockstar Games

Kolejny port z konsol na PC w zestawieniu? Udam zszokowanego. Grand Theft Auto IV to całkiem ciekawy przykład na to, jak zmienia się opinia graczy wraz z upływem czasu. Początkowo tytuł ten zachwycał (co warte podkreślenia – na konsolach) symulacją świata. Z czasem zaczął męczyć kolorystyką i przywiązaniem do detali, a narzekania na studio Rockstar osiągnęły apogeum po bardzo słabym porcie na PC. Aktualnie gracze wspominają tę odsłonę z rozrzewnieniem i chętnie wróciliby do tego, co studio potrafiło stworzyć, zanim powstało GTA Online.

Powróćmy jednak do pecetowego wydania GTAIV. Morderca komputerów to delikatnie powiedziane. Rockstar Games oczywiście przyłożyło się do portu i zaoferowało znacznie lepszą oprawę graficzną, dodając nowe efekty wizualne. Znalazło się także miejsce na edytor wideo, z którego mogli korzystać gracze. Recenzenci chwalili podejście do dedykowanej pecetom wersji. Aby jednak zobaczyć GTAIV w pełni krasy, potrzebna była przepotężna maszyna, która i tak nie gwarantowała płynnej rozgrywki.

Dopiero wydane w zeszłym roku karty z serii RTX 3000 pozwalają na płynną zabawę w 4K i przynajmniej 60 FPS-ach (choć nie zawsze). Jako ciekawostkę dodam także, iż dzięki GTAIV popularność zdobył Hayssam Keilany, tworząc modyfikację iCEnhancer, która jeszcze bardziej podkręcała grafikę, jednocześnie dorzynając pecety. Jednak dla takiej oprawy było warto.

  1. Więcej o grze GTAIV

Paweł Musiolik

Paweł Musiolik

Pisać o grach zaczynał na łamach serwisu SquareZone. Później pisał i szefował na nieistniejącym PSSite.com, zaś aktualnie prowadzi swojego bloga o grach. Nie napisał jeszcze tekstu, z którego byłby w 100% zadowolony. Przygodę z grami zaczął w wieku 3 lat, gdy udało mu się namówić ojca na kupno komputera C64. Rozbudzona przez Flimbo's Quest miłość do elektronicznej rozrywki rozkwitła podczas pierwszych przygód z Heroes of Might & Magic, osiągając apogeum po zakupie pierwszego PlayStation. Wraz z rosnącym wiekiem zaliczał kolejne kontakty z konsolami przenośnymi Nintendo, wrócił też na łono PC jako dodatkowej platformy do grania. Kolekcjonuje gry, jest fanem emulacji.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jesteś w stanie cieszyć się zabugowaną grą?

Tak, bugi mają mniejsze znaczenie kiedy gra wciąga.
30%
Trawię takie gry, o ile się ciągle nie wywalają.
60%
Nie ma szans żebym zagrał w taką produkcję.
10%
Zobacz inne ankiety
Tym razem przesadzili. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki
Tym razem przesadzili. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki

Twórcy starają się regularnie wspierać swoje gry wideo po premierze nowymi treściami w postaci dodatków czy aktualizacji. Nie zawsze jednak są to zmiany na lepsze, a nawet wręcz przeciwnie – czasem potrafią one całkowicie zaburzyć balans rozgrywki.

Najdroższy bug w historii gier? Przez niego zniszczyli 200 tys. płyt
Najdroższy bug w historii gier? Przez niego zniszczyli 200 tys. płyt

Błędy w grach były obecne od zawsze. Czasami są frustrujące, czasem zabawne. Niewiele z nich zapisuje się w pamięci odbiorców na dłużej. Są jednak wyjątki – niedopatrzenia, które potrafiły dotkliwie odbić się na graczu, na przykład formatując mu dysk.

7 błędów zniszczenia – najgorsze bugi w historii gier
7 błędów zniszczenia – najgorsze bugi w historii gier

Rozwalony system operacyjny, skasowane stany rozgrywki ze wszystkich gier na konsoli, uszkodzenie ogrywanego tytułu – błędy, jakie pojawiły się w niektórych grach, zawstydzają marne znikanie tekstur twarzy znane z AC Unity czy zwiechy No Man’s Sky.