Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 18 kwietnia 2001, 14:05

autor: Michał Bobrowski

Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - LK Avalon (2)

Kontynuując serię wywiadów z polskimi twórcami gier nasz redakcyjny kolega przeprowadził rozmowę z Tomaszem Pazdanem z LK Avalon, której tematem była oczywiście najnowsza produkcja tego zespołu, czyli Schizm: Prawdziwe Wyzwanie.

Misza (Gry-OnLine) – Czy będzie to związane z dużymi wymaganiami sprzętowymi?

Tomasz Pazdan (LK Avalon) - Wymagania nie są duże. Gra będzie działać już od PII 300MHz, więc nie sądzę, by stanowiło to problem dla użytkowników. Oczywiście wymagania te są efektem jakości programu. Mieliśmy do dyspozycji albo zrobić dobry program, ale mający nieco wyższe wymagania, albo gorszy, ale działający na wolniejszym sprzęcie. Oczywiście wybraliśmy pierwsze rozwiązanie.

Misza (Gry-OnLine) – Polski Myst – jak ustosunkowujecie się do takiego porównania

Tomasz Pazdan (LK Avalon) - Myślę, że nikt z nas nie kryje, że legendarny Myst był pewną inspiracją do tworzenia tego typu gier. Największa zasługa autorów Mysta, to stworzenie, a co najmniej ogromna popularyzacja, nowego gatunku gier. Ale to było wiele lat temu. Oczywiście Myst jest i pozostanie legendą, ale chciałbym już skończyć porównywanie z nim każdej kolejnej naszej gry przygodowej. Tak było przy AD, Reah i jest teraz przy Schizmie. Proponuję z tym skończyć, bo naprawdę nie zajmujemy się ślepym naśladownictwem lecz idziemy własną drogą tworząc oryginalne rozwiązania.

Misza (Gry-OnLine) – Które pozytywne elementy z innych gier z tego gatunku (oczywiście z Mystem na czele...) chcielibyście powielić, a które uważacie za mniej udane i w Schizmie chcecie nieco zmodyfikować?

Tomasz Pazdan (LK Avalon) - Nie chcę porównywać różnych produktów. Najważniejsze dla tego typu gier, to fabuła i jakość zagadek, a to sprawy niewymierne. Myślę że warto zwrócić uwagę że Schizm jest przeznaczony dla graczy w każdym wieku bo nie zawiera elementów „niebezpiecznych” dla młodszych ludzi, czyli ogólnie mówiąc nie ma w nim przemocy, seksu itp. Po prostu scenarzyści stworzyli atrakcyjną fabułę, bez sięgania po takie elementy. Okazuje się, nie pierwszy raz zresztą, że można się bez tego obejść. Zarówno Schizm, Reah jak i inne nasze przygodówki mogą stanowić niezbity argument przemawiający na korzyść gier w toczącej się ostatnio w mediach dyskusji na temat szkodliwości wszystkiego co z grami komputerowymi związane. Różne mądre głowy generalizując i totalnie upraszczając sprawę obarczają gry komputerowe winą za niemal wszelkie nieszczęścia tego świata. Akurat nasze gry dowodzą bezsensowności tego typu tez i bardzo mnie to osobiście cieszy.

Misza (Gry-OnLine) – W ostatnim czasie można zaobserwować niesamowity pęd do tworzenia gier multiplayer. Jak sprawa gier wieloosobowych będzie wyglądać w przypadku Schizma?

Tomasz Pazdan (LK Avalon) - Zdecydowanie oparliśmy się temu pędowi. Gra jest „jednoosobowa” i nie będzie wersji sieciowych.

Misza (Gry-OnLine) – Przejdźmy do samej gry. Czy można już poznać pierwsze szczegóły fabuły?

Tomasz Pazdan (LK Avalon) - Nie chciałbym za dużo zdradzać. Trochę powiedziałem już wcześniej, a reszta niech zostanie niespodzianką dla graczy.

Misza (Gry-OnLine) – Jaki poziom reprezentować będą napotkane w trakcie gry zagadki?

Tomasz Pazdan (LK Avalon) - Fakt że grę tworzył zespół znany wcześniej m.in. z AD 2044 i Reah gwarantuje ich najwyższy poziom, zarówno od strony pomysłu jak i realizacji. Tym razem wiele zagadek będzie wielostopniowych, co oznacza, że ich rozwiązywanie nie ograniczy się do pojedynczych lokacji, ale będzie wymagało poznania, skojarzenia i zrozumienia kilku, na pozór odrębnych faktów, czy zdarzeń. Ale co to naprawdę oznacza w praktyce przekonają się gracze podczas zabawy. Zagadek będzie sporo, a wszystkie głęboko zintegrowane i osadzone w fabule gry. Jeśli chodzi o stopień trudności, to oczywiście zróżnicowany. Od czasu do czasu jakaś łatwiejsza dla dodania animuszu przed kolejną z serii tych nieco trudniejszych. Oczywiście wszystkie zagadki posiadają logiczne rozwiązania, a gracz nigdy nie znajdzie się w sytuacji bez wyjścia. Jak dobitnie sugeruje podtytuł gry Schizm będzie „Prawdziwym Wyzwaniem”.

Schizm: Prawdziwe wyzwanie

Schizm: Prawdziwe wyzwanie