Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 26 stycznia 2021, 15:10

Przeciwko nałogowi. Co zrobić, kiedy gry zaczynają być problemem?

W obliczu przedłużającej się izolacji, która dla wielu z nas stała się pretekstem do hurtowego nadrabiania growych zaległości, warto pamiętać, że gry – tak samo jak wiele przyjemności – potrafią uzależnić, i że nie jest to nałóg pozbawiony konsekwencji.

Przeciwko nałogowi

W przeciwdziałaniu uzależnieniu u młodzieży często nie pomaga postawa samych rodziców. Fakt, wielu narzeka, że ich dzieci nie wychodzą na dwór i nie grają w piłkę jak za ich czasów – ale ostatecznie okazuje się, że wielu preferuje możliwość posadzenia swojej latorośli przed ekranem od ciągłego wymyślania alternatywnych aktywności. Komputer czy smartfon w wielu przypadkach stanowi po prostu wygodny odpowiednik opiekuna, zapewniającego spokój na długo. To jednak tymczasowe rozwiązanie. Rodzice, którzy nie podejmą starań rozbudzenia w dorastającym człowieku szerszych zainteresowań i wykształcenia u niego zdrowej relacji ze światem wirtualnym, ryzykują, że interaktywna rozrywka może w niedalekiej przyszłości stać się przyczyną domowych konfliktów, słabszych wyników w nauce lub pracy czy nawet kłopotów zdrowotnych.

Minecraft również potrafi uzależnić – w przypadku tej gry ze względu na jej specyfikę szczególnie podatne są dzieci z zespołem ADHD. - Uzależnienie od gier. Kiedy interaktywna rozrywka przestaje być rozrywką - dokument - 2021-01-26
Minecraft również potrafi uzależnić – w przypadku tej gry ze względu na jej specyfikę szczególnie podatne są dzieci z zespołem ADHD.

– Ważna jest edukacja nie tylko osób dotkniętych takim problemem, ale też ich najbliższych, szczególnie rodziców – zaznacza doktor Woronowicz. – Oczywiście, jakieś limity w korzystaniu z komputera czy internetu muszą być – natomiast internet nie może zastępować codziennych aktywności, łącznie z wypoczynkiem. Dzięki temu nałogowcy mogą zmieniać swoje dotychczasowe zwyczaje.

Nawet w realiach pandemii można przecież wymyślić alternatywne źródła rozrywki: planszówki, wspólne gotowanie, wyjazdy poza miasto. Ważne jest dawanie właściwego przykładu: trudno prawić morały na temat zbyt długiego siedzenia przed monitorem, gdy samemu spędza się godziny na oglądaniu telewizji. Zresztą z grania z umiarem da się przecież także zrobić aktywność grupową czy fizyczną – wspólna partia w Just Dance nie dość, że raczej nie dołoży cegiełki do wirtualnego nałogu, to jeszcze pozwoli się razem poruszać i pośmiać. Wymaga to sporo samozaparcia, bo po dniu pracy perspektywa dziecka siedzącego parę godzin w ciszy przed komputerem jest niekiedy bardzo kusząca, ale to znacznie tańsza i mniej drastyczna opcja niż późniejsza terapia.

Zostało jeszcze 65% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Ile czasu w tygodniu poświęcasz na gry?

Od 1 do 5 godzin.
14,7%
Od 6 do 10 godzin.
17,3%
Od 11 do 20 godzin.
22,9%
Od 21 do 30 godzin.
8,9%
Powyżej 30 godzin.
33%
Nie gram w ogóle.
3,1%
Zobacz inne ankiety
FIFA 21: Edycja Legacy

FIFA 21: Edycja Legacy

Tibia

Tibia

Phubbing - słowo, którego nie znasz niszczy ci życie
Phubbing - słowo, którego nie znasz niszczy ci życie

Smartfony na dobre przykleiły nam się do rąk i raczej już od tego nie uciekniemy. Powstaje jednak pytanie, czy nie jesteśmy tak zajęci rozmowami w sieci, że zapominamy o tych, którzy są tuż obok. Ma to nawet swoją nazwę: phubbing.

Fakty i mity na temat uzależnienia od gier – okiem psychiatry
Fakty i mity na temat uzależnienia od gier – okiem psychiatry

Czy gry wideo uzależniają? Czy jeśli dużo gram, to jestem uzależniony? Czy powinienem pomóc znajomemu, który traci kontakt z rzeczywistością przez Fortnite'a? Znamy odpowiedzi na te pytania.

Dopamina, szczury i lootboxy – jak gry nie pozwalają naszemu mózgowi się nudzić
Dopamina, szczury i lootboxy – jak gry nie pozwalają naszemu mózgowi się nudzić

W skrzynkach z losową zawartością nie znajdziemy niczego, co zmieniłoby nasze życie na lepsze. Mimo to miliony graczy je kupują. To nie przypadek, lootboxy odwołują się do pierwotnych instynktów i stymulują nasze mózgi dokładnie tak, jak to lubimy.