Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 20 kwietnia 2005, 08:27

autor: Paweł Oramus

Knights of the Old Republic II: The Sith Lords. KOTOR2: Planeta Droidów M4-78

Planety Droidów M4-78 w drugiej części „Knights of the Old Republic” nie ma. A przynajmniej nie ma jej oficjalnie, gdyż z pomocą zaawansowanych narzędzi oraz analitycznego umysłu da się po niej odbyć spacer. Oto z tego spaceru garść wrażeń.

Podszedłem do dzieła systematycznie. Po pierwsze sojusznicy. Ktoś przecież w tym kraju musiał spróbować pisania modyfikacji do tej gry. Tak trafiłem na stronę Gwiezdnej Kuźni i Forum Revana. Po burzliwej dyskusji i wielokrotnej weryfikacji scenariusza wykluł się zespół o nazwie MotOR (Mod of the Old Republic), który przystąpił do realizacji „Project Yavin 4th”. Z różnych przyczyn stało się tak, że techniczna część projektu w zdecydowanej części wylądowała na moich barkach, ale nie zmienia to faktu że wszyscy członkowie zespołu wnieśli w projekt tyle, ile byli w stanie, za co im serdecznie dziękuję. A droga była ciężka. Większość czasu pochłonęło rozgryzienie całego mechanizmu działania gry.

Czytałem oficjalne specyfikacje plików Bioware’u dla NWN, dyskusje i porady na forum Lucas Arts, analizowałem cudze mody i przeróżne narzędzia do edycji zasobów gry. Własnej desperacji zawdzięczam, że modyfikacja ujrzała światło dzienne. By zobrazować zakres pracy, wystarczy podkreślić liczbę 1543 plików tworzących mod. Wszystkie edytowane ręcznie – graficzne (2D i 3D), skrypty, dialogi, właściwości, parametry itp. Chyba największą satysfakcję sprawił mi fakt, że mod pobierany jest przez ludzi z całego świata, najczęściej nie znających języka polskiego. Prawie codziennie dostaję pytania o wersję angielską (jest w przygotowaniu). Czasami myślę, że to nawet dobrze, że inni odczują to, co muszą znosić polscy gracze dowiadując się że KotOR 2: TSL nie zostanie wydany po polsku.

Właśnie, KotOR 2, bo do niego ciągle w tym artykule zmierzamy. Jeszcze przed ukończeniem „Project Yavin 4th” przyrzekłem sobie: żadnych modyfikacji do KotOR 2. W ogóle koniec z modowaniem! Ale jak to z przyrzeczeniami tego typu bywa, długo na próbę silnej woli nie czekałem. Wręcz oburzyła mnie informacja że Lucas Arts nie jest zainteresowany lokalizacją KotOR-a na rynek polski. Natychmiast przystąpiłem do przeanalizowania problemu – i tu porażka. TSL zawiera ponad 136 000 komórek dialogowych, a każda komórka, słowo lub zdanie w języku angielskim, czyli dla jednego tłumacza ponad 2 lata pracy. Próba z automatycznym tłumaczeniem odniosła jeszcze gorszy skutek, bo efektem działania translatora było coś, co wymagało kolejnego tłumaczenia, tyle że przez psychiatrę. Ku mej radości nagle w sieci pojawiła się informacja, że za całą sprawę wzięła się ekipa, która wcześniej pracowała na spolszczeniem Half-Life’a 2. Zaoferowałem im swoje techniczne wsparcie, a oni je przyjęli, tym samym wszedłem w nowy etap – rozgryzienia KotOR:TSL.

Knights of the Old Republic II: The Sith Lords

Sieć pełna jest bardziej lub mniej potwierdzonych informacji na temat TSL (The Sith Lords), dotyczących pośpiechu przy końcowych pracach nad grą, niedokończonych lub obciętych wątkach, zmienionym finale, usuniętych lokacjach. Jako potencjalnego konstruktora modów najbardziej zainteresował mnie ten ostatni wątek, czyli usunięta planeta droidów M4-78 i fabryka HK-50 na Telos. Nauczony przykładem z KotOR-a 1, gdzie usunięty z gry trzeci poziom Bazy Vulkarów znajdował się w bibliotekach gry, przystąpiłem do przeglądania zasobów KotOR:TSL. Niestety żadne z tych lokacji nie zostały zdefiniowane. Owszem, był pełny zestaw tekstur dla planety M4-78 ale żadnych plików właściwości lokacji i śladów połączeń. Ale skoro są tekstury, to może znajdę moduły 3D, na które są one nakładane. Sporządziłem kompletny spis ID wszystkich lokacji i przystąpiłem do porównania z ID wszystkich modułów zawartych w zasobach gry. No i znalazłem – od kilku do kilkudziesięciu modułów 3D dla 7 map planety M4-78 i 2 map fabryki droidów HK-50. Tym samym uzyskałem identyfikatory map, a według nich odnalazłem pozostałe pliki związane z nimi, jak np. dźwięki, pliki obszarów ruchu postaci, modele droidów, itp. Jedyne, czego nie było, to elementów scenariusza, czyli dialogów, skryptów, postaci, wewnętrznych obiektów, przełączników obszarowych i punktowych, drzwi, itp.

Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords

Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords