futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 24 grudnia 2020, 06:14

autor: Jacek Winkler

Cyberpunk 2077 optymalizacja do 60 FPS

Ray tracing i karta graficzna typu GeForce RTX 3080 pozwolą w Cyberpunk 2077 podziwiać pięknie zaprojektowane miasto, oświetlenie, odbicia i cieniowanie. Jak jednak gra CD Projekt RED działa na tanim komputerze? Sprawdziliśmy to!

Spis treści

Cyberpunk 2077 jak ustawić do 1920x1080 60 FPS na PC

Jakość tekstur

Opcja ta jest z jakiegoś względu ukryta, jeżeli wejdziesz do faktycznej rozgrywki. Można ją natomiast zmienić przed wczytaniem sejwa i może wpływać na odbiór przedstawionego świata. Pomimo tego, że na najniższym ustawieniu nie oglądamy na ekranie rozmazanej papki rodem z AC: Valhalla, czy RDR2, gra nadal potrafi zamknąć się w 4 GB pamięci wideo. Piękna robota!

Oczywiście wyższe ustawienia powodują, że wymagania co do pojemności VRAM rosną. W przypadku rozdzielczości 1080p i wysokich ustawień tekstur, gra wciągnie prawie 6 GB – czyli w sumie już dziś standard. Śledzenie promieni dodatkowo zwiększa apetyt gry na pamięć. W tym przypadku, nawet do 1080p z DLSS, przyda się mieć 8 GB VRAM – cóż... RTX 2060 (bez Super), miło było poznać.

Gęstość tłumu

Opcja odpowiedzialna za gęstość tłumu ukryta została w menu rozgrywki i wpływa na wydajność sprzętu ogólnie. Ustawienie niskie pozbywa się wielu postaci niezależnych, co może mieć realny wpływ na odbiór gry. Do 60 FPS jednak przydaje się obniżyć opcję do wartości średniej – szczególnie na sześciordzeniowych procesorach AMD Ryzen. Na procesorach czterordzeniowych zalecam obniżenie jej do poziomu niskiego. Podczas testu, na ustawieniach wysokich, płynność gry potrafiła spaść do 45 FPS, a na niskich uzyskiwaliśmy w tym samym miejscu 75 FPS. Różnica jest… ogromna (66%). Jeżeli więc przeszkadzają ci spadki wyświetlanych klatek na sekundę w trakcie eksploracji terenów i jazdy samochodem, zastanów się nad obniżeniem gęstości tłumu.

Pole widzenia

Pole widzenia, jak sama nazwa wskazuje, to suwak odpowiedzialny za rozszerzenie lub zmniejszenie pola widzenia w grze. Wyższa wartość może się podobać, ale niekiedy ma negatywny wpływ na wydajność. W przypadku Cyberpunka 2077, nie zauważyłem żadnej różnicy w wydajności (1-2% na korzyść niskiego ustawienia, czyli w granicach błędu pomiarowego).

Ziarno filmowe

Kolejna opcja z rodzaju post-procesu. Ziarno filmowe dodaje niewielkie artefakty na ekranie i nie wpływa negatywnie na wydajność. Opcja ta oczywiście ma swoich przeciwników bowiem takie szumy na ekranie często źle wpływają na odbiór całości. Według jej zwolenników natomiast, ziarno filmowe dodaje całości „klimatu”.

Aberracja chromatyczna

Jeden z najbardziej znienawidzonych efektów graficznych w grach pojawił się jako opcja w Cyberpunku 2077. W każdej chwili możesz go wyłączyć (całe szczęście!). W uproszczeniu aberracja chromatyczna dodaje przy krawędziach rozmazaną poświatę w kilku kolorach i jednym się to podoba, a innym wręcz przeciwnie. Aberracja sama w sobie nie wymaga niezliczonych mocy przerobowych komputera i nie zauważysz żadnej różnicy w wydajności pomiędzy włączoną, a wyłączoną opcją.

Głębia ostrości

Znany wszystkim efekt – Depth of Field, czyli głębia ostrości powoduje, że drugoplanowe obiekty na ekranie zostają rozmazane. Wyeksponowana scena z obiektami pierwszoplanowymi i rozmazanymi na dalszym planie, tworzy właśnie efekt głębi. Tak dzieje się w filmach i fotografii. W Cyberpunku 2077 efekt ten jest dość wysokiej jakości i obserwować możemy go przede wszystkim w przerywnikach filmowych. Depth of Field nie powoduje praktycznie żadnej utraty klatek na sekundę, więc nie warto na nim „oszczędzać”.

Odblaski

Odblaski, co tak naprawdę oznacza flary, to kolejny efekt post-procesu. W kadrze, patrząc pod odpowiednim kątem na oświetlenie, zauważymy specyficzne, różnokolorowe okręgi. Opcja nie wpływa na ogólną wydajność ani karty graficznej, ani procesora.

Rozmycie ruchu

Motion Blur to opcja, która powoduje rozmycie kamery lub obiektów podczas ruchu. Efekt przydaje się, by zamaskować niedoskonałości w płynności wyświetlanego obrazu – na przykład przy 30 klatkach na sekundę. Jedni efekt uwielbiają, a drudzy nienawidzą. Ci, którzy go nie lubią – dobra nowina. Wyłączenie rozmycia w ruchu zagwarantuje 3% przyrost wydajności. Niby nie dużo, ale zawsze coś.

Cienie kontaktowe

Opcja cienie kontaktowe dodaje cienie przy najmniejszych obiektach geometrycznych w grze. Efekt ten widoczny jest zarówno przy krawędzi koszuli, jak i butelek czy talerzy. Efekt nie wpływa na wydajność i dodaje scenie głębi.

Ulepszone oświetlenie geometrii twarzy

Opcja powodująca bardziej szczegółowe oświetlenie twarzy bohaterów. Nie zauważyłem żadnej różnicy pomiędzy włączoną, a wyłączoną opcją. Również wydajność się nie zmienia, co może być spowodowane tym, że po prostu opcja nie działa, jak trzeba.

Anizotropia

Filtrowanie Anizotropowe ma za zadanie wyostrzać tekstury oddalone od głównej kamery. Im wyższa wartość anizotropii, tym na dalszą odległość od kamery tekstury pozostaną ostre. Efekt ten będzie mieć wpływ na wydajność karty graficznej – nawet kilkuprocentowy. Dla maksymalnej wydajności przy zachowaniu jakości obrazu zalecam ustawienie go na 4x.

Jakość modeli w cieniach lokalnych

Opcja zdaje się nie działać tak jak powinna. Przy cieniach lokalnych, czyli cieniach rzucanych przez sztuczne źródła światła – na przykład lampy na ulicach w nocy, model nie zmienia się w ogóle – niezależnie od ustawień. Nadal mamy do czynienia z namiastką cieni, aniżeli faktycznym efektem. Możecie o tym poczytać w następnym akapicie.

Jakość cieni lokalnych

Jakość cieni lokalnych odpowiada za cienie rzucane przez sztuczne źródła światła – jak na przykład lampy na ulicach w nocy. Efekt ten wygląda w aktualnej wersji gry bardzo źle. Cienie obiektów dynamicznych wyglądają jak w 1997 roku i to na ustawieniach najwyższych. Ustawienia średnie pozbywają się na dodatek części efektu całkowicie – na przykład cień rzucany przez mniejsze elementy. Ustawienie niskie kompletnie pozbywa się cieni – nawet naszej postaci.

Zostało jeszcze 65% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie
TWOIM ZDANIEM

Na jakim sprzęcie zagrasz w Cyberpunk 2077?

PC
66,7%
PS5
7,3%
Xbox Series X/S
7%
PS4 / Xbox One
8,4%
Nie zagram
10,6%
Zobacz inne ankiety
Cyberpunk 2077 - dlaczego najlepiej grać na PC
Cyberpunk 2077 - dlaczego najlepiej grać na PC

Lepiej grać w Cyberpunk 2077 na PC, PS5, czy może Xbox Series? Do wyboru mamy też zabawę na PS4 i Xbox One. Naszym zdaniem, porządny komputer do gier deklasuje wszystkie pozostałe wydania jakością grafiki. Przekonajcie się sami.

Cyberpunk 2077 - 7 rzeczy, które chciałbym wiedzieć zanim zagrałem
Cyberpunk 2077 - 7 rzeczy, które chciałbym wiedzieć zanim zagrałem

Nie zaczęliście jeszcze grać w Cyberpunka 2077, a zastanawiacie jak się dobrze zacząć i nie popełnić błędów początkującego? Pora więc na parę prostych rad, dzięki którym będzie Wam się grało łatwiej i przyjemniej.

Cyberpunk 2077 - najlepsze memy po premierze polskiej superprodukcji
Cyberpunk 2077 - najlepsze memy po premierze polskiej superprodukcji

Nie trzeba było długo czekać na reakcję internautów po premierze Cyberpunka 2077. Zebraliśmy prace domorosłych grafików, którzy postanowili skomentować wydanie polskiej superprodukcji.