Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 11 kwietnia 2001, 09:26

autor: Leszek Baczyński

Historia rozwoju komputerowych gier hokejowych. Historia hokeja, ligi NHL i hokejowych gier komputerowych

Mam nadzieję, iż treści zawarte w niniejszym artykule spowodują, że zainteresujecie się szanowni Gracze hokejem na lodzie, jego historią i grami komputerowymi dotyczącymi tego jednego z najbardziej widowiskowych sportów wymyślonych przez ludzi.

Historia rozwoju komputerowych gier hokejowych

Zastanawiałem się, jak mam opisać temat hokeja na lodzie w grach komputerowych? Opublikowano już wiele recenzji dotyczących poszczególnych programów, w sposób bardzo czytelny wyjaśniających ich wady i zalety. Zadałem sobie więc pytanie, czy powinienem podejść do tematu w sposób podobny? Doszedłem do wniosku, iż opisywanie poszczególnych tytułów nie wniesie nic nowego do przedmiotu naszej dyskusji, a gracz pragnący dowiedzieć się czegoś więcej o danej grze, zawsze może przeczytać jej recenzję w mediach (prasa, internet).

Tak więc postanowiłem opisać Wam ewolucję gier poświęconych hokejowi na lodzie porównując tytuły wydane przez jednego z wydawców, Electronic Arts, z produktami innych firm. Dlaczego Electronics Arts? Ponieważ to ich gry, jako jedne z pierwszych poświęcone były hokejowi na lodzie, a w szczególności lidze NHL.

Pierwsze gry przedstawiające zmagania na lodowej tafli nierozerwalnie związane są z rozwojem komputerów osobistych przeznaczonych do użytku domowego. Dzisiaj trudno jednoznacznie określić, który program traktujący o hokeju ukazał się jako pierwszy. Troszkę starsi Czytelnicy zapewne pamiętają hotelowe automaty, przedstawiające grę, znaną pod nazwą „tenis”, która polegała na odbijaniu piłeczki przez poruszające się prostokąty umieszczone po obu stronach ekranu.

O czym ten facet pisze i skąd tenis w temacie o hokeju, spytacie? Ano stąd, iż na upartego można by powiedzieć, iż była to pierwsza komputerowa odmiana gry stołowej zwanej popularnie „cymbergaj”, a ta z hokejem ma już wiele wspólnego. Kolejne gry na ośmiobitowe komputery osobiste były już bezpośrednim przeniesieniem na ekran monitora (wtedy jeszcze telewizora) „cymbergaja”, a niektóre z nich miały nawet słowo hokej w tytule.

Wraz z rozwojem grafiki, nowe ambitne programy zaczęły ukazywać zawody hokejowe w bardziej rozbudowanej formie. Jednym z pierwszych tytułów, które traktowały o NHL, był niewątpliwie produkt wydany przez znaną do dnia dzisiejszego firmę Bethesda Softworks pt. „Wayne Gretzky’s Hockey”. Sygnowany nazwiskiem jednego z najlepszych zawodników w historii ligi kanadyjsko-amerykańskiej NHL (do dziś jest posiadaczem 61 rekordów), zapoczątkował rozwój kolejnych gier poświęconych hokejowi na lodzie.

I tak w roku 1990 ukazały się tak znane programy, jak chociażby „Blade of Steel” z Konami czy „Face off” z Mindspan, oferujący możliwość tworzenia własnych zespołów i zawodników. Charakterystyczną cechą tych dwóch gier było to, iż przedstawiały one mecz „z boku”, widziany oczyma siedzącego na środkowej trybunie obserwatora (w „Wayne Gretzky’s Hockey” widok „z góry” – przyp. autora).

Następne tytuły, których nie sposób tu wszystkich wymienić (ale spróbuję – patrz rozdział „Hokej – dostępne platformy”), w mniejszym lub większym stopniu powielały wyznaczony przez poprzedników standard. Sytuacja taka trwała aż do początku lat 90-tych, kiedy to pojawiły się komputerowe gry hokejowe, poświęcone lidze NHL, wydawane przez, niewielką jeszcze wtedy, kanadyjską firmę Electronics Arts.

Charakterystyczną cechą gier z EA był niewątpliwie fakt, iż zawierały one autentyczne drużyny tworzące ligę NHL, łącznie z prawdziwymi nazwiskami wszystkich występujących w niej zawodników. Wykupując licencję od władz ligi na używanie ich logo, EA stali się oficjalnym partnerem w dostarczaniu na rynek gier promujących hokej na lodzie w świecie.

NHL 2001

NHL 2001

NHL 2000

NHL 2000