Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 21 listopada 2020, 11:30

autor: DM

Strzelam i jeżdżę – wirtualnie i w realu. Później o tym piszę – krytycznie lub z zachwytem.

10 zakończeń gier, które zszokowały graczy

Czasem słaba gra z taką sobie fabułą nagle staje się najbardziej niesamowitym dziełem, w jakie ostatnio graliśmy. Wszystko może zmienić niezwykłe zakończenie opowiadanej historii. Oto 10 tych najbardziej szokujących!

„Jeśli prawdzie nie da się zaprzeczyć, kreujesz swoją własną” – Spec Ops: The Line

  1. Rok produkcji: 2012
  2. Gatunek: strzelanka TPP
  3. Oceny w serwisie Metacritic: 76/100 (recenzenci), 8,2/10 (gracze)

Rewelacje z zakończenia BioShocka wydają się mało szokujące, gdy zestawimy je z finałem wydanego pięć lat później Spec Ops: The Line. To, co na początku zapowiadało się na zwykłą strzelankę akcji TPP z żołnierzami w roli głównej, z czasem zmieniło się militarną wersję Silent Hill 2. Po zakończeniu gry można było mieć niezłego kaca moralnego, tym bardziej że scenarzyści burzyli czwartą ścianę i kierowali prosto do nas oskarżenia za czyny dokonywane przez Walkera – głównego bohatera gry.

A trzeba przyznać, że było o co mieć pretensje. W międzyczasie przyczyniliśmy się bowiem do ludobójstwa cywilów i śmierci kumpli z drużyny. Wszystko w imię wyższego dobra, specjalnej misji, by raz na zawsze zlikwidować zbuntowanego pułkownika Johna Konrada, który ponoć panoszy się ze swoimi ludźmi w pogrążonym w chaosie Dubaju. Na końcu okazywało się jednak, że Konrad popełnił samobójstwo na około dwa tygodnie przed wydarzeniami, których byliśmy uczestnikami.

Wszystko, co nakręcało Walkera do parcia naprzód, do zabijania, do podejmowania trudnych decyzji i w końcu do dokonywania zbrodni, byle tylko wykonać zadanie, było halucynacją. Jego tonący w szaleństwie umysł wymyślał sobie słowa i czyny Konrada, by usprawiedliwiać coraz to większe okrucieństwa. Dopiero pod koniec zaczynaliśmy naprawdę rozumieć kwestie pojawiające się w trakcie ekranów ładowania („Obudź się! To Twoja wina”). Wizja Konrada kwituje wszystko prostym: „Nic by się nie stało, gdybyś się powstrzymał” – gdyby Walker wykonał swój pierwotny rozkaz: rzucił okiem na miasto i wrócił. To jednak my, jak każdy gracz w strzelance, chwyciliśmy za karabin i ruszyliśmy strzelać do wrogów. Tym razem niepotrzebnie.

  1. Więcej o grze Spec Ops: The Line
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Heavy Rain

Heavy Rain

Star Wars: Knights of the Old Republic

Star Wars: Knights of the Old Republic

Shadow of the Colossus

Shadow of the Colossus

BioShock

BioShock

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

Spec Ops: The Line

Spec Ops: The Line

Silent Hill 2

Silent Hill 2

Braid

Braid

Ci, którzy odeszli - dwanaście pamiętnych śmierci w grach wideo
Ci, którzy odeszli - dwanaście pamiętnych śmierci w grach wideo

Mimo że w niemal każdej grze mordujemy i giniemy setki razy, deweloperzy nadal potrafią przyprawić nas o dewastujące emocje – gdy odbierają życie dobrze znanemu bohaterowi. Oto galeria dwunastu postaci, których koniec szczególnie zapadł nam w pamięć.

Najgorsze zakończenia gier – nie tylko Mass Effect 3
Najgorsze zakończenia gier – nie tylko Mass Effect 3

Jak przygotować zakończenie gry w taki sposób, by gracz jeszcze długo po jej przejściu pamiętał finał rozgrywki? Oto lista dziesięciu tytułów, które pokazują, jak tego nie robić.