Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 lipca 2020, 14:46

Świetne pomysły sprzed lat, których brakuje w nowych grach

Zmiany, zmiany, zmiany... Nowe mechaniki w grach wideo rodzą się i umierają chwilę później. Niektóre zostają zapomniane, a jeszcze inne wracają do łask po latach nieobecności. Przyjrzyjmy się kilku z nich, odbywając nostalgiczną podróż w minione czasy.

Spis treści

Sekretne pomieszczenia

Pamiętacie, jak kiedyś „lizaliśmy” każdą ścianę w „Wolfie”? - Tak się kiedyś grało - zapomniane mechaniki, za którymi tęsknimy - dokument - 2020-07-28
Pamiętacie, jak kiedyś „lizaliśmy” każdą ścianę w „Wolfie”?

Wolfenstein 3D nie był ani pierwszą grą FPP, ani nawet pierwszym FPS-em, ale jest dobrym przykładem szaleństwa, jakie stało się udziałem shooterów w latach 90. ubiegłego wieku. Kiedy gatunek ten bawił się konwencją i nie miał do zaoferowania rozbudowanych, poważniejszych fabuł, ukryte pomieszczenia, w których można było znaleźć jakiś supersprzęt, easter egga albo po prostu „coś”, stanowiły bardzo ważny składnik każdej gry. Studio id Software już w swoim Catacombs 3-D wprowadziło tajne pokoje, co było naturalną kontynuacją tego, co zespół dostarczał w kolejnych częściach platformowej serii Commander Keen. Późniejsi twórcy Dooma i Quake’a wręcz nie wyobrażali sobie gry, w której nie pojawiałyby się ukryte komnaty.

Zostało jeszcze 49% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy Original War to najlepszy RTS w historii?

Tak!
7,7%
Absolutnie!
35,8%
Zdecydowanie!
4,3%
StarCraft, Age of Empires i Company of Heroes są prawie tak samo dobre.
52,2%
Zobacz inne ankiety
95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy
95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy

Tak, kochamy gry, ale są takie chwile, gdy jedyną sensowną reakcją jest... wyrzucenie klawiatury przez okno. Niektóre mechaniki zaszły graczom mocno za skórę i dzisiaj piszemy właśnie o nich.

Wirtualne umieranie, czyli śmierć jako element mechaniki i fabuły gier
Wirtualne umieranie, czyli śmierć jako element mechaniki i fabuły gier

Jak twórcy wykorzystują śmierć w mechanice i w fabule gier? Czy traktują ten temat po macoszemu czy w sposób całkowicie dojrzały?