Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 28 czerwca 2020, 11:31

autor: DM

Strzelam i jeżdżę – wirtualnie i w realu. Później o tym piszę – krytycznie lub z zachwytem.

11 gier z ważnym przekazem, którego mogliście nawet nie zauważyć

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że gry gwarantują nam głównie beztroską rozgrywkę. Są jednak tytuły, które pod płaszczykiem zwykłej „gierki” przemycają poważne myśli, ciekawy przekaz i refleksję.

Ból po stracie bliskich – Rime

Na pierwszy rzut oka rozgrywka i oprawa audiowizualna w Rime wyglądają jak wiele nieco artystycznych, platformówkowych „indyków”. Sterujemy małym chłopcem, któremu na tajemniczej wyspie towarzyszy słodki lisek, rozwiązujemy różne zagadki, skaczemy po przeszkodach terenowych – niby gra, jakich wiele. Z czasem nabieramy przekonania, że nasz bohater stara się jakoś w swojej wyobraźni znowu spotkać się z ojcem, którego stracił w czasie jakieś tragedii na morzu.

Tutaj bardzo istotna w grze staje się symboliczna wieża, do której chłopiec starał się dostać. Po dotarciu na szczyt wieży chłopiec musi pozwolić odejść swojemu towarzyszowi – liskowi. Po krótkim czasie przekonujemy się jednak, że tak naprawdę wydarzenia potoczyły się zupełnie na odwrót. To ojciec stracił swojego syna w tragicznych okolicznościach i w swoim umyśle wykreował wyspę oraz wieżę, marząc o powracającym do niego dziecku. W końcu, siedząc w jego pokoju, po raz ostatni obejmuje jego zwiewną postać, akceptując największą stratę

Wspomniana wieża w grze Rime złożona jest z różnych lokacji, które oznaczają tzw. pięć etapów żalu, a więc kolejno: zaprzeczenie, gniew, negocjacje, depresję i akceptację. To teoria amerykańskiej lekarki Elisabeth Kübler-Ross, która w swojej książce Rozmowy o śmierci i umieraniu opisała stadium radzenia sobie z utratą kogoś bliskiego. Później model ten rozszerzono do innych osobistych nieszczęść, jak rozwód czy utrata pracy. Sama autorka podkreśliła też, że teoria ta nie ma oparcia w badaniach empirycznych i nie zawsze musi przebiegać według takiego schematu.

  1. Więcej o grze Rime
Assassin's Creed: Syndicate

Assassin's Creed: Syndicate

Far Cry 3

Far Cry 3

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Final Fantasy VII Remake

Final Fantasy VII Remake

Battlefield 1

Battlefield 1

BioShock

BioShock

Mafia III: Edycja Ostateczna

Mafia III: Edycja Ostateczna

Rime

Rime

Gry wojenne, w których nie chodzi o zabijanie
Gry wojenne, w których nie chodzi o zabijanie

Wojna nigdy się nie zmienia, ale jej postrzeganie przez gry wideo owszem. Oto dziewięć produkcji, które z tematyką konfliktów zbrojnych rozprawiają się nieszablonowo - nie zawsze zachęcając gracza do bezrefleksyjnej przemocy.

Gry wojenne – różne oblicza wojny w grach komputerowych
Gry wojenne – różne oblicza wojny w grach komputerowych

Gry komputerowe to w dużej części gry wojenne. Jak więc ukazać w rozrywkowym medium tak ponury i tragiczny temat? Świat gier całkiem dobrze sobie z tym radzi, naśladując po części świat filmu.